Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: aktivering
Läst 4498 ggr
Moa-16
0

Marsvin mår bra av frihet=)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Eftersom om det vart himmla tokigt när jag la ut bilder på mina marsvin som var lösa i trädgårde. Fick kommentarer som. Du är inte rädd om dina marsvin. Du behandlar dina marsvin som leksaker. Det är lag om att man inte får släppa ut sina marsvin på en åker?. Typ iaf. O.s.v.

Tänkte jag vissa en video. Hoppas ni förstår att jag inte skulle utsätta mina marsvin för fara. Dom är vana att vara lösa sen "småtassar" och vet vad som gällerFlört

Har en stor ute bur också. Men jag tycker att dom springer mer när dom får gå lösa.

marsvin2008
0

Bra/skönt för dig att du litar på dina marsvin såpass.

Själv skulle jag aldrig göra en sån sak utomhus!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

AnimalLover
0

så gulligt :), dom följer efter dig så söött! . mina marsvin går oxå lösa sådär utan problem :)

Moa-16
0

#1 Nä man måste ju lita på dom. Annars är det ju bara stressande för både marsvin och matte;).

#2 Ja visst är det gulligt.´Så bra att dina kan vara lösa=)

marsvin2008
0

#3 Det handlar inte om att jag inte litar på mina marsvin, det är en ren princip sak för mig helt enkelt! 

Det är rent omöjligt att kunna vara topp% säkert i en sådan situation. En gurksnutt eller tjugofem riktigt stora spelar nog inte så stor roll om/när en oförutsägbar fara tillkommer…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Filosofia
0

Vilka söta marsvin du har! Så tama och lugna de verkar. :) "Rymmer" de aldrig in i den där busken/häcken?

Moa-16
0

#4 finns inga faror här;). Jag har 100 procent koll på dom.

#5 jo du såg ju på filmen att dom gjorde det *s*

Men dom vågar ju inte gå ifrån häcken. Dom brukar springa tillbaka till sin lilla by, Efter en stund.

marsvin2008
0

#6 Inga faror? Isf undrar jag vart du bor… Fåglar finns överallt, katter kan gå långväga hundar också, råttor och massa andra. Du skulle inte ha en suck att hjäpla dina grisar det lovar jag!

Men som sagt det här handlar om två olika åsikter så det är ingen ide att skriva vidare om det, Jag ändrar inte min och du Har rätt till Din. =)

Moa-16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men jag är ju en meter ifrån hela tiden. Den enda katt som finns här är Nisse som inte alls är intresserad. Inga hundar här. Fåglar vågar sig inte nära. Råttor?………..

liliane
0

Hade mina fyra kaniner så när jag var yngre, men när mammas snälla mesiga hankatt katt försvann och lilla honkatten Sia kom vågade jag aldrig mer släppa dem så. Denna katt har en stark drift att jaga och ger sig aldrig. Jag kunde jaga bort henne och två sekunder senare var hon tillbaka..

Gäller att ha stenkoll ju och det verkar du ha, men var försiktig!

Lyan
0

Vad de måste lita på dig! Hade aldrig vågat ha mina ute för det hade sagt svosch in i busken och sedan hade jag aldrig sett dem igen Flört. Vad jag avundas alla som har så fin kontakt med sina djur! Min Marwin är jättetam och i princip hoppar upp i famnen men inte kommer han om jag ropar Foten i munnen.

Var försiktig bara för en olycka händer så lätt och tyvärr kan man inte lita till djuren till 100% finns alltid den liilla tiondelen som kan gå fel.

Men det såg underbart ut!

Moa-16
0

Till 100 kan man inte lita på dom men man kan ha 100 procent koll på dom eller 99 då;).

Jag vet att dom inte försviner någonstans. Dom har fått gått lösa sen dom var små grisar. Och när jag kommer med transportburen vet dom vad som gäller;). Det ända som har varit ett problem är att dom smitit från sin ute bur för att gå till sin favorit buske. Men nu är det säkert=)

Denna kommentar har tagits bort.
liliane
0

…glömde tillägga att de är supersöta!

snusmumriken
0

jag tycker det är underbart att du släpper ut dem sådär! De ser ut att ha mycket roligt! :)

snusmumriken
0

o föresten så är de hur gulliga som helst:)

Moa-16
0

Ja visst har dom roligt=). Ja dom är gulliga=)

chade
0

hahaah nej vad sött! Jag skrattade och ''aaw'':ade mig när dom sprang på rad i några sekunder ^^

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Liinda]
0

Faror finns överallt så är det, fåglar flyger i luften spanar in sitt byte sen störtdyker dom och tar det på några sekunder. Finns video på just det när dom skulle visa en mus och baam sa det sen var fågel och mus i luften. Så hemskt. Så man ska aldrig säga aldrig.

Men det är roligt att se att du kan ha dina marsvin lösa utan att dom smiter. Dom tycker säkert det är jättekul att få springa lös så :)

AnimalLover
0

#18 fåglar kan komma även när man har dom i en hage ;)

[Liinda]
0

Ja det är klart men man kan ju ha nät över hagen så dom är helt skyddade

tjorve
0

sånt jävla tjafs. go moa som har så tama djur säger jag bara! faror finns överallt- sluta vara sånna viktigpettrar så fort man skriver något outside the box.

[Liinda]
0

Tjaffs? Det kallas diskution och det är väl det man ska göra i ett forum, disskutera? :)

agnes_S
0

De är verkligen jättesöta när de springer på rad efter varandra sådär ^^

Moa-16
0

#18 Tror inte att en fågel vågar sig ner när jag står där. Då är det större chans att en stor örn eller liknande tar dom när dom är i sin utebur. Men jag tror inte det är någon fara….

vinteralvan
0

Jag hade mina marsvin lösa också förut men en dag blev mitt ena marsvin anfallen, ja anfallen, av en igelkott. Den galningen kom helt plötsligt bara framrusande och högg henne i nacken. Som tur var så klarade hon sig, igelkotten blev rädd när jag rusade fram.

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina marsvin tar alla chanser att rymma från buren. Förstår inte hur dom kommer ut men det gör dom alltid. Tror dock att jag fixat det nu.Ps, Inte för känsliga tittare….;)

[jakke94]
0

våra grannar hade också sina marsvin lösa.. sen kom en lös hund och nu har dem bara ett marsvin kvar…

Moa-16
0

#27 Om man har hundar som äter marsvin. Så är det ju ingen bra ide att ha dom lösa då kanske. Men här finns inga hundar…

[jakke94]
0

men det var inte direkt dem som hade hundar ? ^^ .. dem kom en hund inhoppande i deras trädgård som hade smitit.. ?

Rafflan
0

#28 som jag fattade #27 brukarde dom ofta han sina marsvin lösa utan problem (antagligen ett trygt område) och sen en dag, poff dök det upp en hund som tog ett av marsvinen och inte brydde sig ett dugg om att ägaren fanns där oxå(som du menar att fåglar ska göra)

Moa-16
0

Jaha det var väl synd. Vad vill du säga med det?.

[jakke94]
0

men det vill jag säga att det finns faror även om man inte tror det och även fastän man är med dem hela tiden när dem är lösa ?

okej om du bor på landet (som jag antar det gör eftersom du sa att det ej fanns hundar och katter) så finns det ju dessvärre säkert rovfåglar som också kan orsaka döden för små marsvin.. dock är det ditt val

Moa-16
0

Varför tar du upp det om det dock är mitt val?. Om du tittar på videon så finns det katter. Katter som inte äter marsvin, Den du;). Du har ju inte ens marsvin?.

[jakke94]
0

ja jag vet väl att det finns katter som ej äter marsvin ? men jag vet också att det finns!

anledningen att jag tog upp mian grannar som exempel var att jag trodde du skulle fatta att det finns faror fatsän man inte tror det..

denna sajt är inte, vad jag vet endast till dem som har marsvin utan även till dem som har ett intresse av det.. du är ju tex inne på dem oliak hundsajterna har jag sett .. och du har ju inte hund ?

Moa-16
0

Nä jag har ingen hund men jag är hundvakt åt HUNDAR. Du får gärna vara här men då får du försöka lite…;)

[jakke94]
0

försöka lite ? försöka vad ?

Moa-16
0

Försöka vara lite trevligare är väl en bra början.

[jakke94]
0

okej, säger detsamma!

i dem första inläggen jag skrev kan jag ju säga att jag var trevlig och skrev om hur det blev med mina grannars marsvin, sen svarar du med kaxiga svar.. konstigt att jag inte svarar trevligt tillbax då ? ^^

Moa-16
0

Tack..

Stephanie-D
0

Vad kul att du kan ta ut dina marsvin och ha dom lösa. Men kom ihåg, var jätte försiktig!.

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

emelie92
0

Vilken duktig katt du har som inte bryr sig alls om marsvinen! :)

Moa-16
0

#58 Ja han är inte intresserad av dom. Lite nyfiken ibland kanske…;D

AnimalLover
0

jag hade mina marsvin ute helt lösa nyss ^^ det var inga problem, dom hade så kul så ^^, leriga som sjutton blev dom oxå >.< . kaninen fick vara med o det tyckte dom mycket om :)

Moa-16
0

Nu har jag lyckas få buren smitnings fri;). Än så länge har dom inte tagit sig ut iaf. La ditt lite fler saker också. Nu vill dom nog stanna i buren,). På bilden är buren;).

isabelle_
0

Hmm… Moa du släppte dom väl inte på en åker? Flört

Moa-16
0

Datorn fastnar när jag försöker få in bilden. Men ni kanske kan förestela er;).

#62 Näääää;)

isabelle_
0

Haha,Bra!:)

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Du är inte rädd om dina marsvin. Du behandlar dina marsvin som leksaker. Det är lag om att man inte får släppa ut sina marsvin på en åker?."

Sa folk verkligen så?

Vrf? Jag har mina kaniner lösa utomhus under uppsikt och många andra har, där jag köper mitt hö och halm, där hade dom en kanin som vi gav till dom och hon bodde jämt lös på tomten hela tiden :) Vrf skulle det inte gå med marsvin då? Alltså att ha dom lösa under uppsikt som du? Det handlar ju om tillit, jag litar på mina kaniner :) Sen handlar det ju också om hur och vart man bor, t.ex. jag då - har inga grannar och inga hundar, stora vägen är 2 km från huset och det som isåfall finns är ju fåglar men somsagt under uppsyn, alltid inärheten av dom tror jag inte fåglar kommer.

Har dock varit med om att en av mina kaniner rymt ur sin gård och blivit ihjälskrämd av en fågel.

Moa-16
0

(vart lite rädd där i början;)Ja tyvärr så var reaktionerna så. Jätte synd är det ju. Man får ju inte ha för rädda marsvin förstås. Då blir det ju så svårt att fånga upp dom om dom går på upptäcktsfärd;).

isabelle_
0

Moa, hur många marsvin har du och vad heter dom? Har inte hittat deras namn än (a)

[Wera]
0

#66 Precis, hade ett marsvin flrut i en månad för omplacering, han var rätt rädd så han fick ju inte vara lös. Sen har jag en kanin som inte får vara lös då hon sticker så fort man försöker ta in hon :P

Moa-16
0

Det står i min presentation;). 3 marsvin. Giny är vitt med lite svart och brunt vid ögat.

My är ljus och mörk brun.

Cofy är ljus brun och släthårigt;).

isabelle_
0

Aha, är nog blind :P
Okej, Har du köpt dom hos nån uppfödare känner igen dom :P

emelie92
0

Jag har mina marsvin lösa, eller rättare sagt mitt ena marsvin (det andra springer till skogs) men det är ingenting jag uppmanar andra till :) (ta det inte som kritik)

Moa-16
0

Jo oss en uppförare lite utanför Eskilstuna för ett bra tag sen;).

isabelle_
0

Aha! Måste sett någon annons på blocket eller nåt :P

Moa-16
0

Annons på blocket O_o.

[Liinda]
0

Moa vilken uppfödare? :) Jag bor i Eskilstuna så jag är nyfiken som vanligt :P

Moa-16
0

Vet inte direkt vad den heter. Om dom kallar sig något överhuvetaget. Är en djuraffär med marsvins uppfödning också;).

[Liinda]
0

Heter dom arken Zoo ? =) Det är en djuraffär som bara köper in djur från bra uppfödare :)

Moa-16
0

Nej inte alls där. Dom har uppfödning på stället.

MissGT
0

Häftigt om man kan ha marsvinen springandes lösa, men det hade jag inte vågat med mina. Man vet aldrig var de får för sig att gömma sig =)

tjaba
0

Såå härligt! Folk har släppt ut alla sina djur i alla tider, och ibland blir någon tagen med det får man väl leva med. Hellre ett liv bland gräsmatta och buskar än ett i buren iaf. Fortsätt, jag ser gärna fler filmer!

centerpiece
0

fina marsvin och gulliga filmer :)

Moa-16
0

#80 Finns ingen risk att någon blir tagen;).

Och klart dom är gulliga!…

MissGT
0

Jag vet inte om det hör hemma i denna tråd, men mina marsvin har börjat bli bortskämda av alla golvtid så de kan gnaga väldigt länge (30 min är länge enligt mig) på gallret för att försöka komma ut. några tips?

Moa-16
0

#83 Är du säker på att det är därför dom gnager?. Mina brukar annars gnaga på gallret när dom vill ha mat;). Nä jag vet inte, Annat än att ta ner dom på golvet. Då kanske dom blir nöjda;). Eller gör lite roligare i buren. Med gnagar pinnar och tunlar och så…

MissGT
0

#84 Det är för att de vill ut. För så fort jag öppnar när de står och hänger på gallret så hoppar de ut och börjar sin äventyrsvandring :) I andra fall tar det någon minut innan de går ut när buren står öppen.

Har inte hittat någon bra tunnel. Var finns dessa?

Binajis
0

#85 Jag har hört om dom som provar smörja på något som smakar äckligt på burgallret. Jag har dock ingen aning om vad man ska använda sig av som inte dessutom luktar. Annars har jag själv provat med folie som funkade tills jag fick en "immun" hane som röck bort det.

Det ända som jag tycker är lite vanskligt med folie är att det säkert finns "dumma grisar" som äter av det…. Foten i munnen

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Tindrar
0

Har själv försökt med liknande och det har gått bra tills marsvinen särade på sig och jag fick springa in i vinbärsbusken och leta och hålla på och sedan tillbaka för att nästa marsvin hade rymt:P Men när bara Trixie & Trolla var ute senare skötte dom sig utmärkt (det var iofs för några år sedan menmen…) Trolla skulle jag nog inte klara av nu, med tanke på att hon ska gömma sig under allt. När hon är på fria ytor ska hon springa in under något så (t ex buskar,grenar, hus osv)…

Men vad roligt att du kan ha dina ute, men dom verkar hänga ihop mer än mina gjorde…

minflock
0

Oj vad häftigt! Litar man på sina marsvin är det ju perfekt att kunna ha dem lösa ute sådär! Hur har du gjort för att träna detta?

elin85
0

Har läst hela tråden och jag tycker det är helt okej att ha dem lösa om man bor på landet och vet att inga hundar och katter finns i närheten. Det är ju trots allt så att visst kan något hända, men folk har katter lösa och de kan och bli skadade eller dödade av andra djur. Det är en risk man får ta för innekatter är inte lyckliga.

Abico
0

Det här är marsvin.ifokus, vänligen ta inne/utomhuskattdiskussionen på katter.ifokus där jag vet att ämnet varit uppe förr. Inlägg som hör till kattdiskussionen har tagits bort.

Hanna 

[jakke94]
0

#94 förlåt.. dock hade du inte behövt ta bort allt som stod skrivit.. då kan man inte gå tillbaka .. menmen.. andra hade varnat först..

hejdå! Tyst

IAmPolly
0

Så söta :D

Moa-16
0

Jag blir så arg när ni tar bort kommentarer. Speciellt när ni tar bort mina ;) Så sjukt irriterande! Det jag skrev bröt inte mot någon regel. Ni har ingen rätt att ta bort kommentarer då! Jag svarade

#89 Inne katter kan också vara lyckliga dom behöver bara mer aktivering. Hundar och katter behöver inte se marsvin som mat/något dom vill döda. Utan det kan lika väl vara tvärt om.

Sen svara jag:

#88 Bara dom är tama så är det ju inga problem. Då dom inte springer iväg när man ska ta dom. Dina marsvin är vad du gör dom till.

What is the big deal? Låt det vara bara. Så blir alla nöjda. Foten i munnen

FeliciaS
0

#102 Det här är Marsvin.ifokus - vi vill hålla trådarna så rena som möjligt från OT-inlägg. När en diskussion övergår från marsvinssnack till katter istället har den halkat in helt på fel spår. Dessa kommentarer tas bort just därför - de hör inte hit. Det är långt ifrån bara dina kommentarer som är borttagna, alla som handlar om katter är det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

Hur fick du det till kattsnack? Konstigt… Det handlar om marsvin. Och svar på #89! Man måste ju få skriva katt utan att hela ens kommentar ska tas bort!

elin85
0

#102 Jo, om de inte vet något annat eller inte vågar gå ut men de är lyckligare om de får vara ute också enligt mina erfarenheter. Alla som bor på landet har ju katter ute, bara dem som inte har möjlighet att ha dem ute har dem inne. Sen vet jag inte hur du menar med att alla katter och hundar inte vill äta marsvin? Nej, troligen ingen hund som äter marsvin, men iaf jakthundar kan vilja bita ihjäl dem. Om jag vet att en hund bor i området som ibland går lös, skulle jag aldrig våga chansa. Min pojkvän fick ju sitt marsvin ihjälbitet av en hund när marsvinet var löst på hans gård. Men som sagt jag tycker det är underbart om man bor så till att det är möjligt! :)

Moa-16
0

Äta eller döda spelar ju ingen roll. Tror inte att någon katt skulle äta marsvinet. Dom har så mycket päls. Mena bara att det finns både katter och hundar som inte bryr sig om marsvinen, Sen finns det ju dom som är rädda för små djuren också ;)

elin85
0

#106 Jo visst gör det de :) Men som jag sa, man kan ju inte chansa om man inte vet.

[jakke94]
0

#105 .. inte bara jakthundar, dem flesta hundar hade nog kunnat sätta tänderna i ett marsvin :P

MissGT
0

#86 Tack för tipset! För de är fortfarande väldigt gnagiga av sig på gallret.Hoppas bara inte att de äter folien! Är det aluminium folie du menar antar jag?

Binajis
0

#109 Ser det ut som om foliet försvinner så skulle jag ta bort det på en gång, med risk att dom får i sig det. Menar aluminium, ja :) Men kom ihåg att det funkar för att det prasslar så att sätta det tätt mot gallret är ganska onödigt. Men som sagt, ser det ut som om dom sätter i sig det så får du komma på en annan lösning. Lycka till! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Mimmitroll
0

Det här med att hundar inte äter marsvin…

Jag tror inte det är så många hundar som gör det för att vara dumma, de ser nog snarare marsvinen som en rolig lekkompis, men det går nog inte så bra. Hundarna i stallet skulle för några dagar sen försöka leka med marsvinen…

R.I.P Joy, pappa till mina marsvin Gråter

smurfe-lina-89
0

Moa kan dom va från Jens Lindgren?

Chieko
0

Jag vågar inte ha Tindra lös eftersom hon är så rädd fortfarande. Och kaninungar och mamma kanin är så nyfikna att de aldrig skulle stanna i min trädgård ;)

Däremot hade jag mina kaniner lösa när jag var liten! Framförallt Minihopp, han kom när jag visslade. Då hade vi grannens katt som vaktade vår trädgård också, andra katter kunde glömma att komma dit och själv såg han dem inte som mat. Nu går här minst 4 olika katter som jag inte litar ett dugg på så det är utehage under uppsikt som gäller!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Binajis
0

#111 Det beror ju jättemycket på ras. Vi har vinthundar som jagar småvilt med synen. De skulle gladeligen jaga, döda och käka det dom får tag i. Många hundar har jaktinstinkten, men inte själva killerinstinkten. Och en del hundar är bara väldigt leksugna, som du sa. Men ingen hund gör det ju för att vara dum mot någon, de tänker ju inte riktigt så :)

JennyM
0

Aaah, va söta marsvin. Jag hade för många år sen ett marsvin (på den tiden fanns ingen lag om minst två djur) som jag ofta hade lös ute, på gården, på campingplatser eller ute i naturen. Han följde alltid med när jag gick. Han kunde ibland bli rädd för en fågel men stack Aldrig iväg sådär flyktbenäget som marvsin ju kan. Han lärde sig detta genom att jag först drog buren efter marken å han sprang efter den, sen så ville han inte vara i buren utan följde hellre med på äventyr. Folk fascinerades väldigt när de såg masrvin på promenad ;-)

Moa-16
0

Oj, vilken gammal tråd ni hittat.

#112 Det vet jag inte,tyvärr.

#114 Precis. Den ena hunden jag är hundvakt åt ibland skulle lätt döda marsvinen. Medans min hund vill leka med dom!

#115 Låter som ett härligt marsvin! Det är ju en liten risk med det. Men bara man håller koll på dom går det ju ;)

fia-mia
0

Vill bara berätta en liten rolig sak Moa. Innan jag blev riktigt intresserad av marsvin hade jag intrycket av att de var så nervösa och rädda. Sedan hittade jag den här tråden och fick motsatsen bevisad. Så jag skulle påstå att det till stor del är pga den här tråden som jag har marsvin idag :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Moa-16
0

#117 Hehe, vad kul att höra! (:

Misarn
0

Hade varit så härligt att kunna ha dom lösa, tyvärr så bor vi så att vi inte kan ha det men brukar låta dom gå lösa inomhus och det tycker om verkligen om =)

Dina ser så gulliga ut när dom går runt och skruttar på rad ^^

Lyan
0

Du vet ju redan vad jag tycker om dina underbara marsvin :-D Hade gärna velat ha mitt gäng så men då hade jag fått leta monster en vecka med tanke på hur påhittiga de är redan inomhus :-P

Moa-16
0

#119 Ja, alla bor ju inte bra till tyvärr men det är ju roligt för dom att springa inne också! Var för övrigt en två år gammal tråd du hitta,haha ;)

Misarn
0

#121 haha oj var den så gammal, tänk vad man kan hitta, satt och letade efter olika aktiverings tips så dök jag på denhär Tungan ute

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.