Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 2800 ggr
Saaara
0

Funderar på att skaffa marsvin...

Jag har funderat på att skaffa marsvin, fast jag vet inte så mycket om dom. Så jag skulle vilja ha lite fakta. :) Kan ju mkt om kaniner och antar att dom e nästan som kaniner?^^

1. Vad ska jag välja för ras?

2. Hur stor ska buren vara?

3. Måste dom vara inne hela tiden eller kan man ta ut dom på sommaren?

Berätta gärna allt om marsvin. :P

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
0

Och vart ska jag köpa marsvin?

Sara

Abico
0

Jag skulle säga att det enda som marsvin och kaniner har gemensamt är att dom bor i bur ;) Skämt å sido, jag vet ingenting om kaniner så jag kan inte riktigt jämföra dom. Ett tips om du vill lära dig om marsvin är att läsa artiklarna som finns här på marsvin.ifokus, där finns info om det mesta.

1. Välj en ras som du tycker om - marsvin skiljer sig inte så mycket åt behovs- och beteendemässigt från ras till ras som t.ex. hundar.

2. Ju större desto bättre, inte mindre än 100x50cm till två marsvin.

3 . Marsvin kan vara ute på sommaren om det finns tillgång till skugga så att det inte blir för varmt.

Hanna 

godisgrisen
0

1. Du ska välja den ras du gillar bäst.

2. Du ska ju ha minst två marsvin annars mår de inte bra så buren måste vara minst 50*100 helst större.

3. På sommaren kan de vara ute och beta under uppsikt eller i en hundsäker utebur.

4. Marsvin ska ine köpas på djuraffär vänd dig till en uppfödare. Anonnser finns på Svenska marsvinsföreningens hemsida. Eller så kan man köpa från ett omplaceringshem eller från blocket.

Saaara
0

Tack så mkt!:D

Sara

[LoveBaloo]
0

Något som jag vet att kaninägare frågar mig när de ska vakta marsvinen är om de gräver. Nej, de gräver inte, du kan ha dem i en bur utan bottengaller på sommaren.

Och marsvin gillar oftast inte att springa i koppel

Saaara
0

Aaw, vad gulligt:) Kan man ha ute dom som kaniner eller måste dom vara inne när det regnar ute och så?^^

Sara

[Maijah]
0

#6 De ska bara vara ute vid bra väder (mellan 18-22 grader är ganska lagom skulle jag säga, beror lite på om de placeras i helskugga eller så) och ha solskydd, vatten & hö tillgängligt hela tiden :-)

Royalz
0

Fast dom kan gå ute dygnet runt under sommaren. Men blir det en regnperiod kan det ju vara smart att ta in dom och sen flytta ut dom igen när det blir finare väder. Och som #7 skrev så måste dom ha tillgång till skugga.

[Maijah]
0

Jo visst kan de ju vara ute dygnet runt på sommarn men då krävs en väldigt stabil & rovdjurssäker utebur samt tillgång till en isolerad/dragfri koja/innedel till uteburen som de kan vara inne i skyddade från vädret och drag. Sen bör man hålla koll på så att temperaturen är någorlunda jämn och så att det inte regnar i massor under den period de ska vara ute.

[Aquelegia]
0

kaniner som marsvin behöver ha cvitamin annars får dem "skörbjugg" som vi männsikor då vi inte kan tillverka cvitamin själva måste det tillföras via kosten. Humlans Marsvin har toppenbra info om ALLT som man behöver veta basic om marsvin en lifesaver för mig :) har haft marsvin i många år men tyvärr intehaft tillgång till internet/info förän sedan kortare tid. Det är helt underbart att konstant få uppdaterad info :) Tro mig du lär upptäcka en helt ny värld angående marsvin ^^ Lycka till och välkommen till dem knasiga potatisdjurenas värld ! http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html

Saaara
0

Tack, tack:) Ska kolla på den sidan^^

Sara