Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3599 ggr
miacaliza
0

vilket är lättast?

Jag har som tanke att skaffa mig 4-5 tjejer som ska gå i en stooor hemmagjord bur.

Vilket är bäst: att skaffa två först och sedan fylla på med fler eller köpa alla fem på en gång?

Blir det svårt att få dom tama om jag skaffar alla på en gång?

Kanske är svårt att få tag på fem små samtidigt…fast jag skulle kunna tänka mig att köpa ett par unga vuxna också…

Om jag köper två först hur sätter jag ihop de nya med de andra sedan?

Mycket att tänka på så att det blir rätt från början :)

Mari
0

Om du inte har marsvin sedan förr så tycker jag det är en bra idé att börja med två stycken så det inte blir för många direkt Glad

Jag tror inte att det skulle bli svårare att få dem tama om man skaffar alla samtidigt, det blir nog bara lite mer jobb och tid som man måste lägga ner på dem.

Det finns en artikel om hur man sätter ihop dem på bra sätt, här hittar du den

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

miacaliza
0

Tiden är ett mindre problem…jag har gott om tid att pyssla om djuren och det är mitt absolut största intresse! Min man kan inte förstå hur jag kan tycka det är avkopplande att städa burar :) Vi har två snart tre katter och tre kaniner…har även haft tre marsvin, ett par hamstrar och fyra undulater. Undulaterna sålde jag när jag tröttnade på att katterna bråkade med dom hela tiden…marsvinen och hamstrarna har dött av ålderdom…saknar att ha marsvin :))

Om jag skaffar dom i omgångar kanske först två och när dom börjar bli tama skaffar jag två eller tre till och har dom i varsina gallerburar till att börja med( jag har ett par på lager)…då kan dom ju träffas på golvet och lära känna varandra innan jag flyttar över dom allihop i stora lyxburen. Låter det vettigt?

Men om jag får tag på 4-5 stycken små samtidigt men inte från samma uppfödare…kan jag då sätta dom i samma bur direkt eller kan dom börja bråka fast dom är bebisar?

Har aldrig satt ihop marsvin förr…mina tre hanar jag hade förr var bröder och uppvuxna tillsammans.

Royalz
0

Tycker du ska skaffa 2 till att börja med och sen öka på med 1 åt gången när du verkligen hittar någon du vill ha. Det är är oftat inga problem att sätta ihop honor.