Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3503 ggr
[Sicali83]
0

Lacka hemmagjorda trähus?

Svea har ju fått någon Ohyra och alla burarna och burtillbehören ska sanneras. Det jag funderar på är husen. De har ju många hus och allihop är hemmagjorda i spånskiva, en del kan jag ju slänga men det finns en del av dem jag verkligen skulle vilja ha kvar. Dock är det ju svårt att få bort Ohyra från just obehandlade trähus.

Jag fick en knäpp ide om att jag kanske kunde lacka husen som är kvar, så att de liksom får en mer skyddad yta och sen torka av dem ordentligt med vircon när lacket torkat.

Vad tror ni om det?

Royalz
0

Då är det nog bättre att du virkonar först och sen när det torkat så lackar du (:

Lejonhjarta
0

Vi lackade våra nybygda hus + burar då vi hade samma ideé om att d skulle vara lätt att hålla rent. Båtlack är starkast men lack luktar länge å man behöver nästan vara ute el garage å göra det pga lukten. Lite fel årstid för ute tyvärr. Tycker d funkar bra å hålla rent hittills……

[Sicali83]
0

#2# Vi kan vara ute och lacka :-) Men hur länge efter man lackat måste man vänta tills man kan sätta in husen hos smågrisarna?

FeliciaS
0

Var försiktig med att lacka husen, det är inte bra om marsvinen gnager på giftig lack (båtlack är giftigt) och får i sig det.

Jag skulle rengjort dem ordentligt med Virkon och ställt dem i ugnen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Sicali83]
0

#4# Ställt dem i ugnen??

FeliciaS
0

#5 Ja, vid en viss temperatur (nu kommer jag givetvis inte ihåg vilken) dör bakterierna. Fast det kanske bara gäller svampsporer.

Vad är det för Ohyra det rör sig om?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lyan
0

Jag kommer inte ihåg vilken lack det är som är ogiftig men Suzy på Lillebos lackar sina hus med klarlack som inte är giftig.

Jag hade sanerat husen först, dränkt i virkon, in i ugnen och sedan lackat. Två lager lack för att det ska hålla bättre.

Jag hade inte satt in husen till marsvinen på iallafall nära en vecka, men jag själv är ytterst känslig för lack och lackfärger, 10minuter så har jag huvudvärk och mår illa resten av dagen :-(