Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3178 ggr
Mari
0

Hur lång tid?

I lördags släppte jag ihop mina två små "flockar" till en enda stor då den stora buren äntligen blivit klar.

Det är följande marsvin:
1. Tiia & Terry
Tiia är mamma åt Terry och Terry är kastrerad.

2. Maja, Kola & Squikie.
Kola är mamma åt Squikie. Maja är äldst på snart 6 år.

Hur lång tid tar det innan de fungerar tillsammans? Har haft dem tillsammans på golvet förr men Tiia är en riktigt liten argbigga som ska sätta alla på plats och Terry är en riktig k*tbock som stör tjejerna nästan hela tiden..

Maja är nog den som tar detta med ihopsättningen hårdast. Så fort Tiia eller Terry är i närheten så blir hon som förstenad och skriker i högan sky. Squikie är nästan likadan fast hon gömmer sig mest och kommer knappt fram. Kola har nu börjat tycka det är roligt med nya kamrater även om dom är lite jobbiga på henne.

Dom kommer alla fram när det är matdags, fast oftast så sitter de gömde eller förstenade i ett varsitt hörn eller i en under och över varandra i en hög.

Kan det kanske vara så att det inte fungerar att ha dem tillsammans? Isåfall hur länge bör man vänta innan man verkligen bör sära på dem? Alla äter men de som sagt gömmer sig och skriker när de andra kommer närmare.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Sålänge dom inte slåss skulle jag inte sära på dom. Min erfarenhet säger att det tar åtminstone en vecka innan det är lugnt i buren efter en sådant här ihopsättning. Sen beror det också på vilken hona som är högst stående i buren. Jag har en hona som är helt perfekt som flockledare, hon sätter alla på plats väldigt snabbt och sedan är det inte mer med det och flocken blir snabbt harmonisk. En annan av mina honor fixar inte alls ledarrollen, hon vill ha koll på alla hela tiden och blir helt stissig av det. Jag lät henne bestämma i en grupp i fyra veckor utan att gruppen blev det minsta mer harmonisk medan tiden gick. Det funkade helt enkelt inte. När hon däremot blir satt under någon annan hona fungerar hon jättefint i grupp och är inget som helst problem för lugnet.

Hanna 

Mari
0

Nej de slåss inte mer än att Tiia tycker att hon har rätt att gå fram och ge de andra tanterna ett tjuvnyp ibland eller sitta och gnaga på deras långa päls Skrikandes

Det är helt klart Tiia som är ledaren, i morse sa hon till Terry när han blev allt för jobbig på de andra så jag tycker att hon börjar växa i sin roll som ledare, första dagarna var hon mest på de andra och nöp till dem bara för att hon kunde. De andra är väldigt rädda för henne så även fast hon går nära dem för vad jag tror är att visa att hon börjar gilla dem, hon slickar deras öron och försöker vara gullig så tror de andra att hon ska äta upp dem så de skriker högt.
ibland har dom rätt för då när hon kommit tillräckligt nära och de har slappnat av så ger hon dem ett tjuvnyp i örat eller rumpen.

Man blir så förvirrad, har ju läst att en kastrerad hane ska kunna lugna flocken men jag tycker inte att Terry är något vidare duktig i den rollen, det är mera han som orsakar oreda och kaos Tyst

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Jag tycker att du ska låta dom fortsätta gå ihop, förhoppningsvis blir det lugnt om ett tag. Jag har hört om kastrater som är rätt värdelösa som flockledare, Terry kanske behöver växa i uppgiften han också :P

Hanna 

Mari
0

Ja han är yngst i flocken också så det kanske är därför det inte fungerar som det är tänkt Glad Tanterna tycker väl inte om att ha en överenergisk pojkvasker rännandes i hälarna Obestämd

Finns det något man kan göra så att de har annat att tänka på än att störa sig på varandra? När grönsaker serveras så verkar det vara lugnast, även när nytt hö läggs in. Jag funderar på att kanske sätta ut lite grönsaker som godis som de får tänka lite för att komma åt, speciellt Terry tror jag kan behöva detta då han verkar ha sådan outömlig energi

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Ja så kan det säkert vara :)
Om du inte redan gör det, lägg in lite hö flera gånger om dagen istället för mycket och sällan. Prova du att sprida ut lite grönsaker, det kan fungera.

Hanna 

Mari
0

#5 Det har jag precis börjat med, lägger in ganska rejält på morgonen för jag är inte hemma fören på eftermiddagen, då får de lite till i omgångar fram till kvällen då de får ganska rejält igen.
Tack för tipsen!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se