Namnge ungarna
Jag ska regestrera mina marsvinsungar i svenska marsvinsföreningen. Är det något speciallt man ska tänka på när man namnger dom? Ska dom ha fina och ståtliga namn deras föräldrar har ju liksom fina uppfödarnamn, men jag är ju ingen uppfödare. Tänkte att de kunde heta Lukas och Melker eller nåt men måste de ha mer fina namn?
De får bara ha enkelnamn så länge du inte har registrerat uppfödarnamn. Melker och Lukas går väl jättebra? :)
Om jag ej mins fel (för jag har frågat dom själva om detta) är man ingen registrerad uppödare så får man ej registrera sina djur med dubbel namn utan enkla, Så jag får ej döpe ett marsvin till "Lady Starlight" utan antingen Lady eller Starlight.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det är bara att läsa i stadgarna som ligger på SMFs hemsida.
varför inte? fast då kan man ju döpa till LadyStarlight!
du behöver då inte ha några speciella fina namn. jag döpte min kull som min hon fick precis till Apollo, Anasatsia och Amigo. men är men inte reggad uppfödare får man inte ha dubbelnamn. det är en regel som dom i riks har satt upp. det är nog för att inte blanda ihop alla. hade bra // Anna
#4 Om du skulle vilja skaffa uppfödarnamnet Groas och regeln om dubbelnamn inte fanns. Då skulel du kunna döpa ala dina ungar till Groas Arre, Groas Aslan o.s.v. och hävda att de bara hette så som en del i deras uppfödarnamn.
aha, okej..
Men hur skriver jag…? Haha… Som en del i deras vanliga namn menar jag. Fast du kanske förstod ändå. :)
joo, jag förstod..blev lite virrigt och behövde läsa om, men tillslut fattade jag, tack!