Idag ska Tudor opereras..
Här håller vi tummar och tassar för Tudor!
Vi håller alla tummar och tassar här!:=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tack snälla! har precis lämnat av honom hos veten. Fick sitta i sin transportbur som var fulladdad med hö och grönsaker och vatten.

Håller verkligen tummarna och tassarna här hemma att allt ska gå bra för tudor! =)
Vi håller också tummar och tassar!
Håller också tummar och tassar! Hoppas det har gått bra.
Har bokat tid idag för att operera min Jum-Jum som har en knöl, troligtvis en inflammerad körtel. Det känns lite oroligt det här med att de ska sövas.

tack allihopa! Operationen har gått bra, urinstenen är bortplockad. Den var verkligen stor! nästan som en kikärta. Helt otroligt att han har ätit och druckit som han ska, kissat och bajsat och sprungit runt trots stenen. Vi märkte att ngt var fel i och med att han gnydde när han kissade och kissade skvättar som var blodiga, men det är bara absolut nu på slutet. Har dock hört honom gny tidigare men inte riktigt förstått/insett vad ljudet har betytt och att han har haft ont.
Han är verkligen en kämpe! Nu återstår den stora utmaningen att få han att komma igång att äta och dricka samt att han inte får gnaga på stygnen (dom har dock satt stålstygn på honom för att undvika det).
#6 Tack! Marsvin verkar vara väldigt känsliga för att sövas, och i vissa fall tycks det bara inte gå. Men känns som att man måste ge dom en chans iaf. Och att man anlitar en erfaren veterinär tror jag är viktigt.
Lycka till med Jum-Jum!
Vad skönt att det gått bra :) Hoppas nu att han inte får en ny sten!
Hanna

#8 :) ja, hoppas verkligen att det inte bildas ngn ny! för en operation till känns inte aktuellt att göra. Har iaf bestämt oss för att hålla honom på strikt diet, inga spannmål. För att försöka förebygga att han inte får ngn ny sten igen.
Skönt att det gick bra :) Hur gammal är han?
Jag ska till veterinären på fredag med min hona som hade urinvägsinfektion i augusti och nu har fått tillbaka skiten. Just nu hoppas jag verkligen att hon inte har fått någon sten.
#9 Det är väl framförallt kalciumrika grönsaker som han inte ska äta. Men annars räcker ju grönsaker och hö utmärkt :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Underbart att operationen gick bra : )

#10 han fyller 6 år i maj. När man läser inlägg om urinstenar här så verkar det som att det är väldigt sällan folk opererar sina marsvin i den åldern, men jag vill ge honom en chans och han var så pigg i övrigt. håller tummarna för att din hona inte fått en urinsten hon med!!
veterinären trodde bara att det var en urinvägsinfektion, hon kände inte stenen, men jag begärde röntgen och det var ju tur att jag gjorde det.
han äter och dricker som det är nu iaf, men har gått ner i vikt och magen har krånglat lite till och från. Igår så verkade han förstoppad, kom i princip ingenting ur magen. Gav honom paraffin och mkt vätska, hövatten. Han fick även lite hälsofil. Under natten hade magen kommit igång ordentligt och avföringen såg fin ut.
sen idag, har han snarare haft diarré istället. så nu blir det vatten och hödiet en stund. Men problemet är att han gått ner i vikt. Har läst på lite och det verkar som att Critical Care ska vara bra för marsvin som behöver stödmatas, för han äter inte så mkt som han borde trots allt.
Funderar också över oxbow cavy performance, verkar vara svårt att få tag på, vill inte vänta minst 5 dagar på leverans som det tar via nätet. ska nog ta och lägga upp en tråd och höra om någon i närheten av umeå har lite att sälja mig.
#11 tack :)

Nu har det uppstått ännu ett problem… han har haft en svullen tass sedan redan före operationen. Veterinären sa att det berodde på en tryckskada, jag var lite tveksam med tanke på att han alltid haft samma underlag i buren osv. Har sprungit ute mkt på golvet på sistone, men när han suttit en stund har han satt sig på en handduk hmm. Nåväl, funderade på om det kunde vara klumpfot som behövde antibiotikabehandlas men lät det vara med tanke på att jag inte ville sänka honom ännu mer inför operationen med antibiotikabehandling.
Han har gått och rört på sig som vanligt fram till imorse, då han plötsligt inte alls vill stödja på foten längre :( den har blivit lite mer svullen, men inte mkt egentligen. Så nu blir det iväg till veterinären återigen.
Ska man ge honom antibiotika? vad hade ni gjort? något annat förslag?
är så otroligt jobbigt att se honom halta runt på det här viset :(