Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 5414 ggr
paulina-amark
0

Nya marsvinet äter inte!

Fick hem min första hona nu för några timmar sedan. Hon varken äter, dricker, kissar eller bajsar. Hon sitter bara i sitt hus. Hon är just nu ensam, fast killarna går i en bur alldeles vägg i vägg. Bör jag vara orolig?

chickwheels
0

testat med gurka eller nån annan god grönsak ? gurka brukar va ritigt poppis :) Då får hon i sig vätska med.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Abico
0

Verkar hon jätterädd så ge henne lugn och ro, stäng dörren in till rummet eller något. Jag vet inte varifrån hon är men är hon inte uppvuxen med människor och hanterad tidigare är det inte konstigt att hon sitter där och trycker. Ensamma marsvin är också mer osäkra.
Se till att det finns hö och eventuellt grönsaker vid hennes hus så kommer hon att äta så småningom så snart hon lugnat ner sig lite.

Om hon inte ser sjuk ut förstås, då är det ju en annan sak.

Hanna 

fia-mia
0

Hon har ju ingen trygghet från något marsvin i buren så hon känner sig nog ensam och vågar inte upptäckta världen själv. men lägg lite hö och gurka i huset så börjar hon nog äta

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

paulina-amark
0

Jag har lagt melon i och utanför huset, hon har luktat men är inte intresserad. Ska testa med gurka också. Hon verkar ganska rädd, springer undan när man tar in handen i huset för att lägga in grönsaker. Hon verkar annars frisk, gick knappt att få tag i henne i transportburen så som hon sprang. Så förhoppningsvis är hon bara rädd. Får se imorgon om hon har börjat äta.

[Aquelegia]
0

Min senaste hona började inte äta ordentligt förän efter ngr dagar grönsaker totalvägrade hon men nu äter hon med mycket god appetit :)

paulina-amark
0

Hon har inte vågat sig ut ur huset under natten, men har tuggat lite grann på en gurka. Ser även ut som att hon har ätit lite hö i alla fall. Tror ni att man kan sätta in en hane till henne en stund under uppsikt, tänkte om hon kanske piggnar till om hon får ett annat marsvin i buren?

Fridaaaa
0

kan ta ett litet tag innan dem äter:)
#6 Marsvin ska alltid bo minst 2 ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

paulina-amark
0

Ja hon ska självklart få en liten kompis, vet att marsvin aldrig ska bo ensamma! jag ska åka och kolla hos en uppfödare troligen nu i veckan.

Fridaaaa
0

#8 Aha okej :) Tänkte det var likabra att skriva det, för alla vet inte det, var inget illa ment :)

Abico
0

Jag skulle inte sätta in en hane, tror snarare att hon blir stressad av att behöva bli jagad och uppvaktad av honom.

Hanna 

paulina-amark
0

#9 förstår att du bara vill grisarnas bästa! :)

#10 okej, då väntar jag tills jag får hem den andra honan. Vill ju inte stressa upp henne ännu mer.

Fridaaaa
0

#11 Bra att du inte tog illa upp :)

liliane
0

Min ena hona gillade inte grönsaker från början. Hon är från en grossist… Men hon gillade pellets..

paulina-amark
0

#13 okej, jag kan ju testa att lägga in lite pellets i huset också :)

[exsh]
0

Ett hett tips är persilja. Det är kanske inte så mättande, men det kanske får igång hungern/suget på henne lite :) Annars tror jag att lugn och ro kan hjälpa :)