Rexar: en tystlåten ras?
Hej!
Jag har i ca. 2 månader nu haft en 4-årig rexhona, som heter Nova
, och hon är en aning tystlåten. Jag undrar bara om detta är vanligt?
Uppfödaren jag skaffade henne hos berättade att rexar är en lugn, harmonisk, och snäll ras, som anpassar sig lätt. Detta stämmer in väldigt bra på henne.
Givetvis behöver hon ju tid att ställa in sig hos mig, men jag tycker hon redan gjort framsteg. Jag får klappa henne innanför och utanför buren, hon sitter still i knät (hon sliter sig inte längre) och hon kuttrar lågt vid axeln. Hon tigger lika mycket som min abessinier, kommer fram till gallret och kan äta direkt ur handen, och allt.
Det är bara att hon är inte lika högljudd. Hon kuttrar/pratar inte lika mycket, och det är inte lika högt och tydligt som min andra, och när hon skriker låter hon mer som en trasig pipleksak (typ hest) mer som än liten gris.
Dock vet jag att hon kan få till det, det brukar komma ur henne när min abessinier knuffar på henne.
Har haft henne i endast två månader som sagt, och då har hon varit hos minst två ägare innan. Hon har stamtavla och varit utställd (och vunnit!).
Så.. Är hon tystlåten för att hon är Rex?
En av mina vänner har rexar som minsann kan låta
så jag tror inte att de är särskilt tysta som ras. Hon kanske fortfarande är lite blyg när det gäller hennes nya männsikor?
Min ena kille (som inte var rex) tog över ett år på sig innan han märkbart slappnade av, medans den andra var stencool från början, så det kan nog vara väldigt individuellt hur lång tid det tar.
#1# Min erfarenhet av Teddy och Rex (de är ju nästan lika) är mer tvärtom, de två är de raser som jag tycker låter mest. Inte så att de skriker högst men mer att de kvittrar mest när man håller dem i famnen, de ger mest respons när man osar och småpratar med dem. Sen är de ju som en bonus väldigt lugna och trygga också. Skulle jag köpa ett marsvin till min femåring skulle jag utan tvekan välja Teddy eller Rex. Som nackdel är det väl att de verkar ha mer problem med pälsen än andra raser.