Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 5109 ggr
miacaliza
0

Registreras för att ställa ut

Vad jag förstått måste marsvinet vara registrerat för att få ställas ut i rasklass. Är detta något jag som köpare gör eller brukar uppfödaren registrera ungarna när dom föds?

Ska jag sedan ha med mig registreringsbeviset på utställningen?

Hur beter jag mig när jag kommer dit? Hur vet jag att det är min tur att bära fram mitt marsvin? Hur gör jag om jag har flera marsvin med mig…tänk om dom ska upp samtidigt?

Har sökt om utställningar men det finns förfärligt lite information om hur man går tillväga när man vill börja ställa ut sitt marsvin…kunde kanske vara ett bra ämne till en artikel? Hur man gör…och hur en utställning går till…helt skriven för nybörjare som inte vet något alls om detta.

Skulle vara roligt att testa men det känns jobbigt när man inte vet ett dugg…att besöka en utställning är säkert bra men de som finns ligger alltid en bra bit iväg…vill ju inte åka 20 mil för att bara titta.

Fridaaaa
0

Har marsvinet stamtavla så är den ju registrerad :) Och det är endast marsvin med stamtavla som kan ställas i rasklass.

Finns redan en artikel om uställning som är kanon :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

miacaliza
0

Hittade bara en artikel "Tema utställning del1" Del 2 är tydligen borttagen. Stod inte speciellt mycket i den artikeln…eller menar du någon annan?

[Licroana]
0

Oftast så förljer ett registreringsbevis med marsvinet om du köper det av en uppfödare inom SMF. Du skriver då i registreringsnumret på anmälan och behöver inte ha med dig det till utställningen.

När du kommer till utställningen är det incheck där dom kollar igenom djuren sedan så är det bara och ta en plats och vänta ;)

På utställningarna kan man köpa en katalog där det står vilken ordning djuren ska upp i och vilka som dömer. Sedan så brukar dom ropa upp när domarna börjar och sedan får man hålla koll på när det är dags för ens ras/marsvin. Jag har inte varit med om att man haft marsvin som ska upp samtidigt, men om det ser ut så efter att kollat i katalogen kanske man kan säga till eller något? Tror inte det är så jättestor risk att det händer, marsvinen brukar inte vara uppe särskilt länge.

var bor du? Det brukar finnas utställningar lite överallt i landet :)

Fridaaaa
0

#2 Var nog den jag menade….

miacaliza
0

Jag bor i Ludvika…och närmaste utställning som kommer härframöver är i Järbo…13 mil bort…känns lite lång att åka 26 mil för att titta ;) Dessutom så vill jag gärna ställa tjejerna då…

Man känner sig ju lite bortkommen och osäker när man inte vet hur det går till…

Royalz
0

Säg till i inchecket att du aldrig har ställt ut tidigare så är det alltid någon som förklarar för dig :)

[Licroana]
0

#5 Det förstår jag, men det brukar oftast finnas väldigt trevligt marsvinsfolk, så du kanske kan mejla kommisarien om det finns någon som skulle kunna hjälpa dig, eller fråga på plats helt enkelt.  Annars kanske det finns någon från forumet som ska dit och kan hjälpa? Alla har ju varit nybörjare någon gång :)

Abico
0

Den här artikeln är visserligen riktad mot petklass men detsamma gäller ju för rasklass i stort sett, klassindelningen och förberedelser är något annorlunda bara. Prata med din uppfödare om vad för förberedelser som gäller för din ras.

Om det är en registrerad uppfödare ska denne regga ungarna åt dig om du ber om det och det inte redan gjorts.

Registreringsbeviset behöver du inte ha med dig på utställning.

#1 - Registreringsbevis och stamtavla är inte samma sak. Att ett marsvin har stamtavla innebär bara att föräldradjuren och ett par led bakåt är nedtecknade.

Hanna 

Fridaaaa
0

#8 Okej trodde att marsvinen blev registrerade när man skickade in deras stamtavla?

miacaliza
0

#8 Tack! Den artikeln berättade lite mer :))

Abico
0

#9 - Näe, eller va? :P SMF-registreringsbeviset innehåller också stamtavlan det är på samma papper. Men en stamtavla kan ett djur ha utan att vara registrerat. Stamtavlan skickar du aldrig iväg till någon, förutom vid championatregistrering då. Däremot kan du själv som medlem fylla i en registreringsblankett och registrera ditt marsvin om du vill det och det inte är gjort av någon anledning.

Hanna 

Carro-m
0

Sist jag ställde så hade jag med mig 3 st… tror du inte att alla 3 skulle upp samtidigt!!  Frågar man någon snällt så kan dom oftast passa ens djur medan man visar ett annat. Det löser sig oftast på något sätt :) 

Vad kul att du är intresserad av utställningar, man lär sig massor om marsvin, och får träffa massor med nytt folk o snacka grisar! Skrattande

miacaliza
0

Ojdå! Nu törs jag nog inte ta med mina tre på samma gång…inte första gången iallafall =)

Carro-m
0

#13 Det är nog bäst att bara ta med 1 eller 2 i början innan m an vet hur det fungerar, annars är ju risken att det krockar om du ställer samma djur i flera klasser. Jag ställer ju alltid mina i 2 klasser. Det är därför det brukar krocka för mig, det är inget ovanligt för mig iaf ;)

Fridaaaa
0

#11 Aha tack för svaret :)
Har nästan bara haft marsvin utan stamtavla så :D

miacaliza
0

Vadå? Kan man ställa ut samma marsvin i flera klasser? Vad finns det då för klasser? Jag trodde det bara fanns rasklass eller petklass…

Fridaaaa
0

#16 Man kan t.ex ställa i uppfödargrupp mm :) Finns massa bra info på svenska marsvinsföreningens sida:D

Abico
0

#16 - Ja rasklass, ostandardiserad, guidestandard, petklass och klippt långhår är dom klasser som finns. Dom tre förstnämnda är "rasklasser" och vilken av dom som marsvinet ställs i beror på ras kan man säga. Klippt långhår är också en rasklass men bara för långhår som inte kan ställas i rasklass p.g.a. att dom saknar bebistopparna och har varit/är klippta. Så är det pet förstås.

Hanna 

Abico
0

Uppfödargrupp glömde jag ser jag nu. Där ställer du ut upp till fyra egenuppfödda djur som är så lika som möjligt, och motsvarar standarden såklart.

Hanna 

miacaliza
0

OK och jag som då har Teddy…vilken klass ställer jag upp i då?

Royalz
0

Ras eller pet :)

Men ska du ställa i ras måste teddyn trimmas.

miacaliza
0

Ja det har jag läst om att man ska ta bort alla långa,grova hårstrån.

Är det svårt att se vilka som ska bort eller syns dom tydligt?