Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 9583 ggr
godisgrisen
0

Katter som dödar marsvin

Jag är så jättenyfiken. Man läser ju ofta att burar ska vara säkra så inte marsvinen kan skadas av rovdjur som katter och hundar. Tyvärr hör man väldigt ofta talas om att hundar dödar marsvin men hur är det med katter?

Jag har bara hört ett enda trovärdigt exempel på att en katt verkligen dödat ett marsvin och då var marsvinet en veckogamal unge. Är det någon som hört talas om att en katt dödat ett vuxet marsvin?

Snälla vet ni något om detta vill jag veta… även om marsvinet bara blivit skadat! Inga rykten utan trovärdiga exempel vill jag ha.

Abico
0

Vet att det var en katt som dödade ett par marsvin för en uppfödare förra året, nu är jag inte helt säker men jag tror att det rörde sig både om ungar och större marsvin.

Hanna 

riiffen
0

Asså det beror väl på hur katten är som individ, mina kusiner har en marsvinsbur med två marsvin i, buren är en vanlig galler bur och katterna har aldrig gjort något.

medarbetare på allergier.ifokus .

elsasputte
1

En av våra hankatter fick tag på vårat marsvin när han var liten (ca 3 mån).

Marsvinet var ute och sprang på golvet och kröp in under sängen där våran katt tyvärr oxå låg. Hörde ett hemskt hjärtskärande tjut, sen kom katten bärandes på marsvinet i munnen.

Marsvinet blev dock inte skadat, tappade lite päls på ett ställe i nacken. Men det var läskigt att se… usch.

Jag VET att våra tre hankatter inte skulle låta bli våra marsvin om dom hade haft chansen och varit ensamma.

diva
0

Även fast man har innekatter så tror jag att jakt beteendet finns där. Utekatter tror jag definivt har det beteende. Åtmistone när marsvinen rör på sig då kickar jakten in. Mina katter är utekatter och jagar råttor hela året om. Skulle aldrig lita på dom när det gäller mina marsvin. Är nästan säker på att katterna skulle ge sig på marsvinen om dom bara fick tilfälle. Katter är ju egentligen rovdjur och marsvin åtmistone bebisar har ju samma storlek som råttor.

Misarn
0

Håller med om att det beror helt på hur katten/hunden är som individ, pappas hundar skulle bita ihjäl dom om dom kunde då dom är jakthundar med en stark jaktinstink, men grannens katt är livrädd för våran minsting SamsonTungan ute När jag ska bygga våran utebur så kommer jag garantera att jag kommer göra den så säker som det bara går.

emelie92
0

Jag tror det beror på hur katten är som individ och hur den är uppfostrad. Vissa katter har jättemycket jaktinstinkt och skulle nog inte tveka att anfalla ett marsvin eftersom den ser marsvinet som ett byte. Sedan tror jag att man kan lära katterna att det är "fel" att ge sig på marsvin.

Min egna katt har verkligen låg jaktinstinkt och han är snarare rädd och förbryllad över vad marsvinen är för konstiga djur. Sedan har min bror en katt som har dessto mer jaktinstinkt, och jag tror att den katten skulle kunna anfalla ett marsvin om han blev uppjagad.

Carro-m
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 billy bokhyllor, och det händer att min katt lägger sig och sover hos marsvinen. Hon skulle aldrig sätta sin tass på marsvinen! Men nu känner jag min katt väldigt väl, och hon är uppväxt med marsvinen. Man måste känna sin katt som individ om man ska kunna säga hur katten kommer bete mot djuren. :)

[Sicali83]
0

#7# Kom att tänka på när jag såg bilden att jag ju hittat vår katt Lizzie inklämd i Sveas lilla bur för inte så länge sedan. Hon bara låg där och tittade på Svea och Svea verkade inte bry sig alls att hon fått en katt i sin bur. Men då är Lizzie också nio år.

Astrid och Squigg som bara är ett halvår skulle jag däremot inte lita på alls, de är riktiga råttfångare båda två.

Carro-m
0

#8 Jo, denna damen är inte super-ung, typ 10 år. Men när hon var liten hade jag marsvinen i en öppen golvbur, och då sov katterna i höet undertiden marsvinen åt :)

[Licroana]
0

Ja, tog sig ner tre katter men det var endast den unga katten och den tog "bara" två ungar. De andra bara nyfiket strosade runt och luktade på allt spännande..

godisgrisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla funderingar och information.

Jag har ju haft just marsvin och katter i hela mitt liv flera olika individer. Alla katterna har verkligen jagat massor ute om tillfälle getts men ingen av dem har någonsin sett marsvinen (inte ens ungar) som ett byte möjligen lite roliga leksaker att putta på. Däremot hade jag möss, undulater och har varit hamstervakt och jag kan ge mig på att alla mina katter med säkerhet hade tagit dem om de kunnat.

Mina katter som jag har nu har helt olika syn på marsvinen. Sigrid blir lite generad om de kommer nära och låtsas helt enkelt som att marsvinen inte finns. Svea däremot hälsar gärna på i burarna, sover därinne, pussar på marsvinen ibland leker hon duttaleken med dem men alltid med indragna klor. Jag känner mig helt trygg med mina damer och marsvinen men jag väljer ändå för att undvika alla tänkbara risker att ha små unagar bakom galler.

fia-mia
0

En av mina katter skulle gärna äta upp dem om jag lämnade dem obevakade. Den andra har nosat på dem, inga problem. På sommaren är marsvinen ibland lösa, är katterna också ute håller jag stenkoll.

Katten som nosat på marsvinen kunde sitta i timmar på ett bord och kolla in i gallerburen. Hon lärde sig att inte vara precis utan buren utan sitta en bit bort. Men just för att marsvinen inte ska bli stressade håller jag mestadels dörren stängd. nu har jag däremot bokhyllebur så nu får de inte träffas

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Svea-
0

jag har haft främmande katter som attackerat mina marsvin.två gånger har det skett på så att att katten i fråga gått in till oss när vi haft öppen dörr på sommaren.en gång var det en katt som hoppade på marsvien som var ute på gräsmattan.jag var inne och hämtade kaffe när katten välte hela hagen och jagade runt på mina marsvin.det blev riktiga hemska djupa sår,samt att marsvien blev mycket chockade.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

liliane
0

Katternas jaktinstinkt är väldigt varierande. Vissa är väligt bekväma och försiktiga medan andra nästan är som dödsmaskiner och  jagar allt som rör sig :/

Fridaaaa
0

Katter är rovdjur, men mina rör inte mina marsvin, jo kan slå lite med tassen men inget mer, men skulle ALDRIG lämna marsvin med katt ensam :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Caspia
0

Jag vet två fall där man varit 100% säker på att det var katten som tagit marsvinet (alltså två olika katter). Det var unga marsvin båda gångerna.

Envishet och drömmar

ivrigs
0

Vår katt tar jättemycket sork och möss ute, men är väldigt förlägen inför marsvinen och låssas om som om de inte finns. Hundarna däremot vill gärna slicka på marsvinen, och en av dem blir helt till sig när det finns ungar att pyssla med. Har tyvärr varit med om att en kompis hund tog sig in i en bur och dödade fyra marsvinshonor. Fy vad hemskt det var!

#7 Vilken söt katt bland "hermelinerna"

Cavia
1

Våra katter vi har nu, är mest nyfikna på marsvinen, men jagar dom inte. Slår lite lätt med tassen på rumpan på dom.

Men vi hade en katt förut som fick rejält med stryk av en marsvinsmamma. Den katten fick aldrig vara ute i marsvinsrummet, men denna gången skulle jag ut ett snabbt ärende och lämnade dörren på glänt. När jag kom in igen ser jag katten är på väg in i ena burskåpet, där det går två marsvinsmammor med små bäbisar. Ena marsvinsmamman kastar sej då på katten och hugger den hårt över nosen så blodet sprutar! Katten for iväg lite förlägen och hade sen den dagen en otrolig respekt för marsvinen =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Lejonhjarta
0

#18 Bra jobbat mamma-marsvin. Stackars kissen men d e in´bland sånt som "biter" bäst på katterna.

[Sicali83]
0

#18# åh vad fint ändå, en sån duktig och modig mamma.