Nybliven mamma
Hej
Vi är nyblivna marsvinsägare. Förra helgen fick vi en liten marsvinsunge. Ungen är helt ok. Den springer och busar och verkar må bra. För ca tre veckor sedan behandlade vi mamman med mjällschampoo. Mjället försvann men nu faller det hår och huden är ställvis röd och lite blodig. Pappan har tidigare bitit henne i nacken där huden nu inte är bra men på de senaste veckorna har vi inte sett nåt sådant. Iris kliar sig ibland men har bra matlust. Vi köpte marsvinen privat via en annons. Säljaren sa att det är bra att ha tidningspapper under spånet men kan marsvin vara allergiska mot tidningspapper ? Det skulle vara roligt att höra synpunkter på vad Iris kan lida av
Krissan
Hm, det låter inte bra det du säger. Kan det vara static eller sellnic hon fått? Eller bara reagerat stark på schampoot? Eller utav tidningarna? Själv badar jag mina marsvin enbart i smådjurs schampoo eller milt barnschampoo, och det pågrund av att huden kan ta skada. Har inte heller tidningar i buren.
Jag vet inte riktigt vad ditt marsvin kan lida av, eftersom det kan finnas så många orsaker och så många olika alternativ hon åkt på.
Iris och de andra marsvinen behöver träffa en marsvinskunnigveterinär. Det låter troligt att det är sellnick, d.v.s. marsvinsskabb som hon fått. Det kan ligga latent länge och sen bryta ut i samband med förlossning eller annan stress eller sjukdom.
Behandalingen är ivomecsprutor eller ett nyare preparat som heter Stronghold.
Det är jätteviktigt att alla marsvinen i hemmet behandlas, oavsett om de visar symptom eller inte!
#1 Static kliar inte eller ger egentligen inget obehag för marsvinen.
Tidningspapper i botten på buren är ingen som helst fara. Inte heller är det troligt att hon reagerat på schampot.
Jag tycker att du ska ta marsvinen till en veterinär. Om man har rejält med spån (vilket man ska ha så att marsvinen kan se över burkanten) kan du ha tidningspapper. Se bara till att de inte äter av det.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för infon. Vi kontaktade veterinären och har nu medicinerat Iris några dagar mot sellnic. H: Krissan
Vad skönt! Men du behandlar väl alla marsvinen hemma? De friska kan bära på parasiten utan att det märks så då blir du inte av med problemet utan det riskerar att komma igen. Anledningen till att sellnick är så vanligt är framför allt att man inte behandlar samtliga marsvin i hemmet.
Hoppas att dina små reagerar bra på medecinen och blir friska snart :)
hur kommer dom in från början?
Det sprids från marsvin till marsvin samt med saker osm varit i kontakt med smittade marsvin. Sen kan det ligga länge innan det bryter ut.
men dom kommer in i husen hur då? om man inte skaffar marsvin med det kan man ju inte få det?
Nej, om man inte skaffar marsvin som har sellnick eller träffar andra marsvin, eller använder burar eller kamamr som varit i kontakt med smittade marsvin, så kan de inte få det. Men saken är väl att man inte kan vara helt säker på att marsvinen inte har sellnick som ligger latent när man skaffar dem.