Testat lakan idag :-)
Ända sedan jag såg tråden här på MiF så har jag varit sugen på att prova att ha lakan i marsvinens burar, idag vågade jag så smått och Casper fick bli min försöksgris. Han har nu haft lakan i sju timmar och verkar älska det, förut sov han bara i sin lilla säng men nu hittar man honom bekvämt utsträkt lite varstans i buren. Det är fortfarande helt rent på spån och skräp utanför hans bur med, en bonus med lakanen
Tack Lyan för den smarta iden.
Jag skulle också vilja testa lakan! Har man något under det? Spån?, Fleece, halm, hö ?
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#1 Spån är bäst att ha under :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1# Spån har man under och det är viktigt att ha ett tjockt lager spån. Höet har du på lakanet så att de har något att tugga på hela tiden.
Tittade precis till honom och han sov så gott, liggandes på sidan, mitt i buren. Ska ordna lakan så jag kan bädda så i alla burarna.
Hur får ni lakanet att ligga stilla så spånet inte kryper upp i kanterna och hörnen?
#5 Man kan ju lägga tidningar i mellan spånet och lakanet :)
Åh! Jag vill också testa! Ska faktiskt få å fixa i ordning det med en gång! :D:D Väldigt smart! :D

Kanske skulle vara något att testa i bokhylleburen. Rapportera gärna hur det går :)
MVH Erika :)
#7# Gör absolut det, det är verkligen en jättebra ide. Casper är så nöjd fortfarande. Jag fäste lakanen med hus i två ändar och ställde bara matskålen i den tredje änden (hans bur har lite udda form) och han har inte rivit upp det än iallafall 
Mina är också mycket nöjda mej lakan 
Fast jag tycker att det funkar bättre med fleece för det är mjukare och blir inte så kallt när dom kissar på det. Torkar snabbt gör det ju också 
Vad bra :-D Du får hålla oss uppdaterade hur det går!
Jag brukar lägga hus och stenar i hörnen men om man lägger lakanet så det tar slut precis i burkanten ligger det bättre än om man har en "bulle" lakan vid kanten, dessutom blir det dubbelt lakan under då.
#6 Tidningar är inte bra att ha under, det blir alldeles för hårt
#11 Nej det blire inte alls hårt. Jo, kanske om man lägger en hel tidning som är väldigt tjock. Men tar man bara några sidor mellan för att slippa att spånet åker upp så blir det inte hårt. Har själv så fast med en handduk längst upp.
Nu ska ni få se på super-mega-paint-skillz (;
Såhär skulle man kunna göra för att hålla spånet på plats i kanterna - om man fortfarande vill att det ska vara mjukt för grisarna att gå. (Fast det kanske är mjukt ändå - som Royalz säger, jag vet inte :))
Obs! det blir inte ett gott resultat om man tar för tjockt lager tidning. Det ska bara vara några få sidor. Annars blir det för mycket spänst i tidningen, och då står tidningen bara rakt upp under lakantet.
Jag har aldrig provat det själv, då jag inte använder lakan (fast ska testa idag kanske hihi).

Vi har kört lakan i 1½ vecka nu. När vi bytte nu senast t rena lakan så la vi fleece i halv buren så dom kan välja själva. Väldigt rent å fint och inget spån på ovansidan lakanet. La stenar i hörnena där inte hus eller matskålar står. Ett lager m spån under, har inte lika mkt som Lyan men tror nog vi ska öka på vårat lite. Dottern la ut spånet innan ja han säga hur tjockt vi skulle ha 1a gången. E mkt nöjda…..
#13 Fast spånet åker ju upp lika mycket på långsidorna som kortsidorna? Eller menar du att man ska vika tidningar runt om? Isf är det ju mycket lättare att lägga några sidor tidningar över :p
För min del blir det definitivt bara spån under lakanet, tror mina grisar trivs bäst med det.
#15 Ja precis - tidningar ska ligga längs långsidorna också
#13 Proffsig bild : ) Den gjorde mig klokare iaf. Nu fattar jag vad det är ni pratar om : )
#18 Picasso ;)
#13 Hihi, snygg bild! Att lägga tidningar så var smart! Blir lite tjåligt att lägga nya eftersom man måste rugga runt i bädden bara.
När spånen har lagt sig tillrätta är det mycket mindre spån som hamnar utanför vid kanterna eftersom spånen blir mer kompakt.
Annars kanske det hade funkat med något som man bara tryckte ner på kanterna och som lade sig en bit ut, lite kantliststuk.
Jag har lite bilder från när jag lagt en ny bädd men min dator vill inte lägga in dem just nu :-(

Jag har inte hängt med i svängarna så min fråga kanske redan är besvarad. Varför vill man ha lakan ovanpå spånet om man valt spån som underlag? För att det skräpR mindre? Bara det?
#20 Tjåligt och rugga var nya ord för mig haha. Förtydliga gärna dem hahahaha xD
#21 Det går mindre spån, dammar inte och skräpar ner mindre :-)
#22 Oj, blev lite dialekt :-O Tjåligt är ungefär besvärligt eller lite krångligt, rugga är när man typ "fluffar" upp något, tex när man fönar och drar handen genom håret/pälsen och skakar det, eller i det här fallet drar upp spånet så det blir fluffigt istället för kompakt
#23 Jaha nu fattar jag 

Nu har mina pojkar gått på lakan i typ.. en och en halv dag :)
Jag är väldigt nöjd! Jag har väldigt svårt för när det ligger hö över hela buren, det kan inte vara gott att gå / sova på! Men nu var det ju bara att borsta bort det höet! Nemas problemas! :]
Men ( Det finns alltid ett men! ) Jag tror bestämt att jag ska dra mig till IKEA idag, och köpa in ett gäng med fleecefiltar.. För jag tänker att det inte blir kallt när de har kissat, vilket lakanet blir. Milo ligger ju i princip i sitt hus hela dagarna, så han gör ju ifrån sig där inne, och ligger i det sen.. Eller vad tror ni? Vilket är bäst?
Allt som allt; trots att jag har lakan så ger jag det 8 av 10 poäng, och en liten guldstjärna för höet!
Tilläggas bör, förstås, att även pojkarna gillar det! :]
Att det dammar mindre och skräpar mindre om man har ett lakan över det förstår jag men jag fattar inte riktigt hur det kan gå åt mindre spån om man har lakan över…menar ni att det är för att man kan städa bort bajset lättare?…men kisset går ju igenom lakanet och ner i spånet iallafall? Jag kanske är lite trög som inte fattar detta riktigt…jag tycker att man borde få städa lika ofta iallafall och att det då går lika mycket spån…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#26 Här kan du se att det går mindre spån. Eftersom marsvinen inte river runt kisset stannar det där det hamnar från början och man behöver bara mocka bort själva kissefläckarna
AHA!!! Nu fattar t.o.m jag! Naturligtvis blir det så när dom inte kan riva runt i spånet…ibland undrar jag hur jag tänker:s Vad smart! Det ska jag självklart testa!
#28# Gör det, bytta lakanen idag och t.o.m sambon blev imponerad. När man tog bort lakanen såg man precis vart de kissat på spånen och så var det bara att byta de spånen som var kissade på. Hur enkelt som helst.

Jag har också lakan nu :D
har endast påslakan nu.kanon inget damm eller spån eller Ohyra då de tvättas i 95 grader
#31 Jag får väl testa med dem påslakan som Lillan bitit sönder hihi :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tack Sandra B för den fina Va Gogh Bilden du rita :p
och Lyan .. skita bra film :p ska bygga en ny bur
sen fixa med lakan o så med :)..
nu blev jag skit glad.. weeii..