Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4057 ggr
lillajaag94
0

Sellnic/svamp? hjälp

Jag behandlade ju mina två pojkar mot skabb med ivomec, då Teddyhanen hade kala fläckar, mjällig hud och kliade sig väldigt mycket. Buren och all inredning sanerades. Teddyn slutade nästan klia sig helt, även abessiniern som också kliade sig lite grann. Ca två veckor efter den tredje och sista sprutan flyttades de även till ett nytt rum och fick en ny bur (bokhyllebur). Teddyn badade jag i mjällschampo för att försöka få bort mjället.

Men nu efter ett tag har speciellt teddyn börjat klia sig igen! inte alls lika mycket som innan behandlingen, men ändå så jag lägger märke till det. Han har inga kala fläckar, men har väldigt mjällig hud. När man drar i pälsen försiktigt lossnar det små hudflagor med päls på. Han blir helt hysterisk när man kliar honom bak på ryggen, man verkligen ser hur skönt han tycker det är, mjällar överallt gör det också.

Fick ju senare hem två honor också, som till en början aldrig kliade sig. Men nu har även de börjat småklia sig
:(

Kan det vara så att det inte alls är sellnic utan är svamp istället? veterinären brydde sig inte om att kolla jätteordentligt, utan sa att det troligen är sellnic eftersom teddyn var ganska tunnhårig på magen.
Ska jag testa att köpa ett sånt där medel mot svamp som man behandlar katter och hundar med
(HD champion, tror jag det heter), för att se om det blir bättre?

Fridaaaa
0

Du kan ju testa att bada i det några gånger annars är det nog sellnic.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lillajaag94
0

Men de blev ju behandlade mot sellnic, borde det i så fall inte ha försvunnit? :S

Fridaaaa
0

#2 Jo jag tycker att det borde ha gjort det, om du har sanerat deras saker och buren efter varje behandling?

lillajaag94
0

Veterinären sa att jag inte behövde göra det, så nej har inte sanerat efter varje behandling utan bara efter den sista sprutan..
Hoppas verkligen att skabben har försvunnit, fick betala nästan 1500 kr sist för behandligen av två marsvin :/

Fridaaaa
0

#4 Oj vad dyrt! Så mycket kommer det inte att kosta till mina 4. Märkligt veterinär, för det sitter ju i husen osv så igentligen ska man göra det för att vara helt säker på att man får bort det.  Jag kommer att sanera nu när jag behandlar mina för att vara riktigt säker:)

gnagarlover
0

stronghold mycket bättre

lillajaag94
0

#5 Min veterinär måste vara väldigt dyr då. Om mina grisar forfarande har skabb nu, så får jag nog ta och åka till en annan veterinär och be om Stronghold istället!

lillajaag94
0

#6 Ja, jag har hört detta. Men min veterinär ville inte ge mig det för att hon påstod att det inte var godkänt i Sverige. Annars hade jag använt Stronghold.

Fridaaaa
0

#8 Jo det måste det vara eftersom många veterinärer ger ut det:)
Men sanera med denna gången mellan varje behandling med.)

lillajaag94
0

#9 Hm konstigt, får ta en annan veterinär som sagt. Ja det ska jag göra :)

Fridaaaa
0

#10 Ja det får du nog göra:) lycka till!

ponytails
0

Stronghold är godkänt som behandling mot sellnic i Sverige. ALLA veterinärer fick ett utskick om detta för några år sedan. Nya doser och flera djurslag. Synd att din veterinär glömde kolla posten Rynkar på näsan

DYRT!!!! (Hos din veterinär alltså)

[Alvdansen]
0

Advocate är ett preparat liknande Stronghold men med bredare spektra. Funkar kanon!

Sanera burarna i Virkon.

Fridaaaa
0

#13 Är det receptfritt?

ponytails
0

Både Stronghold och Advocate har gett ut dosangivelser för exotiska djur. Alltså bland annat marsvin.

Finns bara på recept.

Fridaaaa
0

#15 Okej ja stronghold vet jag är på recept :)