Förhårdnader på tassarna
Våra honor har under en längre tid fått förhårdnader på sina fram och baktassar, använder för tillfället fleece och toa-lätt som underlag, har era marsvin fått det? Finns det något underlag som "slipar" bort förhårdnader? Varför får dom det? Är det något som stör marsvinen?
Vore tacksam för svar, har lånat bilden från google men det ser ungefär ut sådär fast inte så stort.
Hade 2 marsvin som fick det, hade spån till dem men inga av mina andra har fått det, inget farligt, går att klippa bort försiktigt:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina två rex hade det förut, jag klippte bort det med.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Det är bara att klippa bort försiktigt när de är så långa, sedan kan man fila.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Klipp bort, fila och smörj sen in regelbundet med mjukgörande salva.
Min teddy får de hela tiden av hårt underlag ( spån) klipp bort de och testa annat underlag i buren :)
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Jag tror inte heller att det har så mycket med underlaget att göra. Alla mina djur går på samma underlag och vissa har mycket andra inget. Jag tycker heller inte att jag märker så stor skillnad om man smörjer eller inte heller. Naturligtvis skadar det inte att smörja och hålla efter förhårdningarna. Ja man måste faktiskt vara noga med att ta bort dem så de inte blir långa och fastnar i något så tassen skadas. Men jag tror att det är svårt att förebygga förhårdningar.
Mina marsvin har osså det, jag vågar inte klippa bort dom. Jag är rädd att dom ska skadas
Man vill ju inte att ens knattar ska skadas:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#8 - Bara klippa bort, ingen fara kommer inte ens blod. Bara du inte klipper i huden. Och du ser nog vad som är förhårdnad och hud. :-)

Oki, tack för alla svar då är det bara att fila,klippa och smörja 
#10 - Sedan en bit av favoritgrönsaken efter! Då blir man glad :-)