Tappade tänder i nederkäken
Jag har skött om 2 marsvin under julhelgen och ägarna kommer och hämtar dem imorgon. En av dessa marsvin har tappat framtänderna i nederkäken. Skulle tro att han tappat dem strax innan han kom hit. Ägarna sa då inget om det och att döma av hur långa deras klor var så antar jag att de inte tittar dem i munnen.
Vad ska jag säga till ägarna? Jag har bara varit med om att marsvin tappat tänderna i överkäken och det har "gått till sig" utan fler åtgärder än att de fått rivna grönsaker.
Som ni ser på bilden är ju tänderna i överkäken klart längre än normalt. Kommer de att slipa sig själv till normallängd då undertänderna kommer ikapp?
Kan jag säga till ägarna att de ska hålla koll på tänderna och kontakta vet ifall han får uppenbara tuggsvårigheter, typ börjar bli blöt om munnen?

Ja, tänderna i överkäken ser ju klart långa ut :( Du kan väl hälsa ägarna att ge rivna/lättuggade grönsaker nu i början tillsammans med grenar och saker att tugga på. Så snart marsvinet kan tugga ordentligt behöver h*n ju börja gnaga för att ordna sina övertänder. Kan h*n äta hö som vanligt (så kindtänderna nöts normalt)? Mäkjer ägarna att marsvinet får svårigheter att få i sig mat och börjar gå ner i vikt så bör nog veterinär kontaktas :(
Jag tycker att du ska tala om vad du har upptäckt. Säg att tänderna i nederkäken är väldigt korta men håller på att växa och snart är så långa som de ska vara igen. Informera dem om att de bör dela maten i ätstora bitar/riva den tills de nedre tänderna har vuxit ut, samt hur viktigt det är att de alltid har fri tillgång på hö. Övertänderna skulle nog behöva klippas. Jag tycker absolut du ska säga till dem att hålla koll på om han blir blöt runt munnen/hakan.
Det kan nog vara bra att påpeka att de ska klippa klorna oftare - visa dem hur de ska göra, klipp ofta men då väldigt lite åt gången.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Klart att jag kommer att tala om för dem att deras marsvin har lite konstiga tänder just nu.
Jag har faktiskt ingen aning om han petar i sig ngt hö just nu. Har inte sett han äter det iaf. Pellets äter han då, om man nu kan kalla den blandingen han får för pellets. Det är såna där lite mer lättkrossade saker som finns i en del blandningar.
Min förhoppning är den att han kommer att nöta ner de övre tänderna då de undre växer ut. Så har det då funkat på mina då de tappat de övre tänderna. Jag har aldrig varit med om att de tappat de nedre, så det är därför jag undrar om det funkar på samma sätt.
Konstigt att ägarna inte hört av sig. De skulle hämta marsvinen idag eftersom jag åker bort imorgon. Hm…
#3 Jag tror att det borde vara knepigare när de saknar övertänderna, eftersom att de lär bita tag med dem enklare.
Ojdå, hoppas det finns någon naturlig förklaring till det…
Mvh Felicia
Jag hade förut en hona som kom till oss som omplacering. Barnen (förra ägarna) hade pillat på en pärla på hennes undertänder och glömt bort det… say no more… Iallafall mådde henns mun inte bra efter att ha haft den pälan där i månader. Jag fick bort pärlan men tänderna var jätte sköra i ett halvår och gick av massor av gånger. Övertänderna växte sig för långa så jag klippte dem med tång regelbundet. Det rättade upp sig och hon bodde med oss sina sista två år. Mysiga Kajsa…

#5 Nejmen fy sjutton! Ooooh småbarn ska man övervaka när de handskas med djur:S Bra att det gick bra tillslut iaf:)
Har de kommit och hämtat henne, eller har de "glömt" henne hos dig ;)
Hur har dt gått? Har dem hämtat henne. Tipsa om ett bra pellets istället ifall det är gnagarblandningar dem ger henne :)

Mamman hämtade marsvinen morgonen därpå. Hon sa även att barnen blivit less på dem så nu ville hon skänka bort dem.
Det är en hona och en hane. Honan kommer från mig så henne tar jag tillbaka. Hanen vill jag inte ha så det vete sjutton vad som händer med honom. Folk skriker ju inte direkt efter äldre hanar av okänd härkomst.

#9 Du kan ju ändå sätta in en annons på honom här. Man vet ju aldrig. Är han kastrerad? (eftersom han bott med hona)

#9 Ja du kanske kan sätta in en annons här? Blir ju synd om honom om du tar honan och så blir han ensam, han kanske inte är så lätt- såld heller.
Fast om han är kastrerad då kan ju nån som har en honflock vilja ha honom?

Hanen är inte kastrerad så de går i varsin bur, så i princip så är det ju 2 ensamma marsvin.
De är ute på annons nu…bortskänkes. Jag har faktiskt lite dåligt samvete över hanen, han skulle ju behöva en liten pojkkompis. Han är bara 2 år så han har ju förhoppningsvis många år framför sig.
#12 Men så trist! :( Men honan bor hos dig, eller ska flytta till dig? Om du har någon ung hane kanske du kan sätta ihop dem och sälja dem som ett par tillsammans istället? :)
Mvh Felicia
Sitter och läser lite allt möjligt här i forumet, men läste någe ja undrade över här, när ett marsvin slagit ut en tand så kan de ju tydligen bli blöta om hakan. Dregel ? Det låter som att en utslagen tand inte behöver vara så allvarligt, men att blöt haka kan va desto värre, så vad händer, varför, när, var, hur?
(kan inte ritkigt få de sagt som jag vill.. men jag hoppas ni förstår hur jag menar :) )
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg