Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 5488 ggr
Isnona
0

Lie ska få somna in...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en massa jobb med att få Lie gå upp i vikt utan framgång har jag tagit det tunga beslutet om att hon ska få somna in.

Jag har stödmatat med diverse produkter, bland annat Critical Care. Det hjälpte ett tag men nu har hon fullkomligt rasat i vikt den senaste veckan och ser så trött och hängig ut att det gör ont att se henne. Hon är en ganska liten hona och har vägt som mest 860g men nu är hon nere på 600g (!) ..

Hon är 4år men ändå så gammal på något vis. Går stelt och det är inte många tuggor hon tar av maten. Höet är ointressant och är endast användbart som sovplats numera. 

Ringer veterinär nu imorgon och hoppas på en så snabb tid som möjligt så hon slipper gå och må dåligt.

En fråga bara, var ska jag göra av henne sedan? Det är ju 10- och jag tror knappast att det går att gräva. Någon som vet ungefär hur mycket det kostar att kremera? Usch, det är jobbigt att bara tänka den tanken just nu :'(

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

HannaVastervik
0

Åh vad tråkigt gumman :(

Blomkrukan
0

Synd att hon inte blivit bättre…

Det kan hända att dom på djursjukhuset vet något om en ev kremering. Dom kanske även har förslag på andra alternativ om kremering är för dyrt.

Lycka till!

Blomkrukan
0

Ignorera det där "Lycka till". Totalt tanklöst, vet inte vad jag pysslade med…

dumlekola
0

När vår Dumle dog i oktober så la vi hans "kista" i en plastpåse i frysen tills vi kunde åka till landet och begrava honom…

Fridaaaa
0

Vad tråkigt :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Royalz
0

Nej vad trist!

När jag avlivade och kremerade en hamster kostade det 750kr och då fick jag tillbaka askan. Billigare om du väljer att inte få tillbaka askan.

Annars kan du lägga henne i frysen och begrava henne när det är mjukt i backen igen.

liliane
0

Min Bobo ligger i frysen tillsammans med vår lilla hamster Fjutten. Så snart tjälen släppe ska de begravas ;(

Arinah
0

I min kommun och jag tror i de flesta andra kommuner räknas döda smådjur som avfall. (låter hemskt, men så är det) Där jag bor tar de som har hand om avfallshanteringen även emot avlidna marsvin utan kostnad.

Slå på din kommuns hemsida och klicka vidare till ex "miljö och hälsa" eller sök på avfallshantering.

När ett av mina gick bort förra vintern fick hon vara bland trafikdödade djur tills de kremerades tillsammans. På något sätt kändes det ok.

Skickar en kram, vet att det är jobbigt.

Isnona
0

Tack för alla svar. Det är inte lätt det här. Och saken blir inte lättare när ingen av veterinärerna i våran stad har någon tid fören i slutet av veckan. Tror inte hon överlever såpass länge faktiskt..

Känns lite konstigt att lägga henne i frysen, så jag vill nog hellre ha henne kremerad. 

Det börjar verkligen bli akut nu. Det syns så väl att hon har ont någonstans lilla gumman. Hon har gått ned 40gram bara sedan igår. Inte ens favoritmaten persilja går ner längre :(

Abico
0

Vad tråkigt, skickar styrkekram, det är ett fruktansvärt jobbigt beslut att fatta.

När jag avlivat hos veterinär har dom frågat om jag vill ta med kroppen hem eller om dom ska ta hand om den, vintertid har jag valt gemensam kremering. Då får man inte hem någon aska. Ungefär 500kr kostar det hos min veterinär.

Hanna 

Fridaaaa
0

#9 ingen du känner som kan ta bort henne på annat vis? Så att hon slipper vänta om hon nu har ont?

[LoveBaloo]
0

Lider verkligen med dig. Det värsta jag vet är att veta på förhand att det är ens eget beslut om vad som ska hända med marsvinet.

Fy! Finns det ingen annan veterinär inom okej avstånd?

Isnona
0

#9: Har en bonde i närheten, och han kan i västa fall nacka henne. Men det känns inte okej (visserligen bättre än att hon ska gå och lida men jag vill verkligen hitta en veterinär). Får man ens göra det enligt lag? 

Vi får se hur jag gör imorgon. Vill hennes bästa.

[Sicali83]
0

#13# Tror inte det är lagligt och det känns som du säger inte okej.

Hoppas du hittar en veterinär. Stackare, det är så hemskt att behöva ta beslutet åt dom.

Fridaaaa
0

#13 Tänkte mest så att hon inte led :(
Man får göra det om man har gått typ kurs eller liknande, jag får, lärde hos det i skolan, dock på möss men man får göra det på lite större djur med, men jag hade aldrig fixat det :S Hoppas du får tag i en veterinär!

Royalz
0

Det är lagligt att göra det så länge djuret inte väger över en viss vikt. Kommer inte ihåg just nu vad vikten är.

Fridaaaa
0

#16 Till mig sa läraren att man får inte näcka nacken mm på dem om man inte har lärt sig det av någon som verkligen kan det, får gör man fel, kan djuret lida istället

[Sicali83]
0

#17# Låter väldigt troligt att det är så, tror definitivt inte vem som helst får göra det.

Fridaaaa
0

#18 Ja jag får t.ex göra det för jag har varit med när han gjorde det på möss vilken är ungefär samma sak, men jag skulle aldrig göra det :(

[Sicali83]
0

#19# Fy, nej det är ju inte något man skulle vilja göra. Men det är nog ändå bra att ha kunskapen ifall man hamnar i en situation där man inte har något val, då är det bra att kunna göra det på ett korrekt sätt.

Fridaaaa
0

#20 Ja precis. Man måste veta exakt hur man ska göra, annars lider bara djuret mer :(

Förlåt ts om vi snodde din tråd!

Royalz
0

Väger djuret under 1kg får man avliva dom själv. Inte slänga i golvet, utan med slag i nacken. Över 1kg måstes tas till veterinär.

Men skulle det vara absolut akut mitt i natten och djuret verkligen lider då gör man det även fast djuret väger 1,4kg.

Ska försöka hitta en riktigt källa ifall ni inte tror på mig. Har läst detta flera gånger tidigare.

Isnona
0

#21: Det är ingen fara om ni snor tråden, det var ju jag som undrade och nu har jag lärt mig något nytt! Tror inte att jag ska behöva gå så långt, måste bara hitta en vettig veterinär.

En veterinär ville inte ta in ett marsvin akut för "det finns ju viktigare djur som behöver hjälp" och för att "marsvin är ju så små". Jisses vilka människor det finns alltså!

FeliciaS
0

Det låter definitivt som problem med kindtänderna, har de blivit undersökta? Min hona hade samma symptom och vi kämpade länge (även efter att de åtgärdats under sövning) utan märkbart resultat i längden, hon kom aldrig igång med ätandet igen Rynkar på näsan

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0
Blomkrukan
0

#23 Den människan måste vara dum i huvudet! Kan ju tycka att dom borde fatta att när man är orolig och att det syns att marsvinet lider så ska man få komma in direkt! Blir så arg!

Isnona
0

Har bäddat ned lilla Lie i höet, för det är den platsen hon har valt att ligga på. Så nu ligger hon i ett litet "bo" och har det varmt och skönt. Hon reagerar knapp när man kommer och klappar henne. Usch, det kommer bli svårt att sova inatt.

#24: Tror också att det är kindtänderna som spökar. Har inte undersökt henne för hon gick ned i vikt när hon blev ensam och trodde att det berodde på det. Hon fick en ny kompis + stödmatning och det har sakta gått uppåt, men nu har det somsagt rasat.

Mitt allra första marsvin hade problem med kindtänderna, de var helt nedslipade. Han var i och för sig 8år och det berodde på ålder. Kanske kan vara samma med Lie trots att hon inte är så gammal?

#26: Ja eller hur. Marsvin kan betyda precis lika mycket för en person som t.ex en katt. Borde ju inte ta såå lång tid och kraft att ge ett marsvin en spruta..

dumlekola
0

#27 Jag blir riktigt förbannad när jag hör att vet nekar att ta emot ett döende djur som lider för att det "bara" är ett marsvin!!!

Jag önskar att jag kunnat följa med dig och gå dit och gapa och skrika lite och tala om vad jag verkligen tycker. Gärna så folk som sitter i väntrummet hör. Att de får sig en tankeställare att marsvin kan vara lika kärt som vilken hund eller katt som helst och att de är ett liv som förtjänar att slippa lida på samma villkor.

Om veterinärer har den inställningen, hur skall då "vanligt" folk behandla marsvin med respekt. Jag tycker ärligt talat att en anmälan är på sin plats här.

Arrrgh säger jag bara!!! Skrikandes

godisgrisen
0

#23 Sa veterinären verkligen så? I så fall ska du självklart anmäla. Det var det värsta jag hört! Tyvärr finns det veterinärer som är inbitna hundmänniskor och som låter hundar gå före allt allt annat det är tyvärr vanligt. Men så ska det INTE gå till…

Förövrigt vet jag hur jobbigt du har det nu med sjuka Lie. Styrkekramar…

Isnona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Lie vandrat vidare. Satt med henne hela natten. I förmiddags fick jag en tid av en väldigt snäll hästveterinär men bara en timma innan vi skulle åka iväg tog hon sig till vattenskålen och tog en sista slurk vatten. Sedan la hon huvudet på skålkanten och somnade bara in.

Lie var en riktigt kämpe.

Sov i ro, lilla pussgurkan! <3

[Tisslibiie]
0

Sov gott vackraste Lie!<3

Fridaaaa
0

vila i frid<3

[Liinda]
0

Vila i frid <3

Creation
0

Sov gott, fina Lie! Det måste vara skönt att hon somnade in i tryggheten i hemmet i alla fall.

#23 Fy, vilket hutlöst sätt!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Vila i frid Lie <3

Hanna 

Isnona
0

Tack ska ni ha! Det värmer att ni bryr er!

Kan någon Medarbetare flytta tråden till kategorin "In Memoriam - Marsvin vi minns"?

Misarn
0

Sitter med gråten i halsen och lider med dig, det är så hemskt att ens behöva ta ett sådant beslut, eftersom att det är så pass kallt så kan man om man har ett uthus låta henne ligga i en låda tills det blir varmare annars så är ju kremering att rekomendera, kommer inte ihåg hur mycket det kostar nu men det kan du prata med veterinären om , usch det är så tråkigt och hemsktGråter

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Isnona
0

Såg att någon flyttade inlägget, tack så mycket!

#37: Tack för din omtanke! Det har inte varit lätt, men hon har det bättre nu, och som #34 sa så är det en liten tröst att hon fick somna in i hemmets trygghet.

Det blir ingen kremering. Vi har lagt henne i en låda i garaget, där är minusgrader just nu så det får fungera tills tjälen har släppt och vi kan begrava henne. Blir det över nollgradigt har pappa en liten frys där ute som vi får sätta igång isåfall.

Blomkrukan
0

Så sorgligt! Gråter