banta marsvin
behöver tips på hur man ska banta marsvin.har en hona på 4,5 år. För några veckor sedan fick hennes kompis somna in pga tumörer.
Sen tänkte inte matte på att minska hennes mat. Så hon har fått samma mängd pellets som för 2 marsvin,samma mängd grönsaker osv. Så hon är mer än skapligt tjock nu.
har minskat pelletsen till 1 msk/dag, bara små, små bitar med grönsaker. Inte varje dag längre. Hö finns dygnet om.
Hon är även ute & springer med kanin bebisen. Några mer tipps?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Pellets är ingenting som behöver ges till vuxna marsvin som håller vikten utan det. Så ta bort pellets helt.
Grönsaker behöver hon varje dag för att tillgodose det dagliga c-vitaminbehovet. Är hon tjock så undvik morötter.
Och sedan vill hon ha en ny marsvinskompis :)
Hanna
Tyvär blir det ingen ny marsvins kompis. Hon får nöja sig med kaninen. Håller på att byta inriktning från svin till nin.
Ingen pellets då. Men ist olika grönsaker. Ska bli!
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

#2 I så fall måste du nog tänka om lite grann. Det finns en lag på att marsvin ska vara minst två eftersom de är flockdjur. De har behov av att ha en kompis. Detta behov täcks inte av en kanin oavsett hur bra vänner de är.
Mvh Alexandra
Men även om jag skaffar ett till marsvin så kommer den oxå bli själv när denna går ur tiden. Så då blir det bara en karusell som aldrig slutar. Det var inte det som var min fråga.
Jag känner min tjej så om jag märker om hon blir dålig är det en annan femma
…………………………………..
#4 Du skulle kunna låna ett marsvin av tex en uppfödare som kompis åt din tjej. Sedan när hon dör så lämnar du tillbaka det lånade marsvinet. Bättre att göra så än att låta din tjej gå själv om det är så att du vill sluta med marsvin.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Det allra viktigaste för att hon ska må bra och röra på sig är att hon får en marsvinskompis. Lagen på att marsvin ska bo minst två och två finns av en anledning - marsvin är flockdjur och ingen annan djurart kan ersätta det sällskap marsvin får av varandra. Vill du inte köpa ett nytt marsvin kan du höra om någon uppfödare har möjlighet att låna ut en pensionerad avelshona eller liknande. Du kan också leta efter ett marsvin att ha på foder, eller köpa ett vuxet marsvin. Antingen det eller så tycker jag du ska omplacera din hona till någon som kan ge henne sällskap.
Som "bantningstips" är det mycket viktigt att inte minska ner kraftigt på kosten utan istället ge henne mer motion. Nu har hon visserligen fått för mycket mat, så självklart ska du ge henne en rimlig mängd. Undvik pellets och annat kraftfoder helt, se till att hon har fri tillgång på ett bra hö som inte serveras i höhäck (det är en onaturligt ätställning för dem som påverkar nacken och ryggraden eftersom 80% av deras kost ska bestå av hö = lång tid att stå och äta). Undvik "godisgrönsaker" som gurka, tomat och sallad och ge hellre rotfrukter (kålrot, rotselleri, rotpersilja, palsternacka) förutom morötter samt vitkål, grönkål, broccoli och paprika.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Inget pellets och ordentligen med hö är det bästa! Men dra inte ner på grönsakerna, dom vitaminerna behöver hon :)
Ge henne hellre mycket hö än pellets! Det är det bästa och ha henne ute ganska mycket tills hon har gått ner.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Förstår din tanke och hon är ju ganska gammal, hon har en kanin vän också..
När det gäller att banta henne, låt henne springa på golvet så mycket som det bara går och minska torrfoder.
#9# Instämmer. Ibland kan jag tycka att kompihetsen går till överdrift. Marsvin ska vara två ja, det stämmer. De mår oftast bäst när de är två, stämmer också. Men nu är den här honan 4,5 år redan och hon har ännu inte visat några tecken på att må dåligt eller sörja sin kompis, då tycker jag det bara är dumt att ts ska skaffa en kompis bara för att det är bestämt att det ska vara så, när hon nu inte vill fortsätta med marsvin och det hon har ändå har en viss ålder.
Börjar marsvinet må dåligt och verka nere är det en annan femma, då kanske omplacering kan vara ett alternativ, men som det är nu tycker jag ts gör rätt i att koncentrera sig på vikten.
Massor med hö av god kvalitét som serveras i flera högar i buren, inget kraftfoder samt bra grönsaker varje dag. + helst motion utanför buren några timmar per dag skulle jag säga.
Sen det där om kompis, som du inte verkar vilja diskutera, men jag vill ändå säga några meningar, välj att strunta i dem om du nu vill det.. TS ditt marsvin är inte så gammalt tycker jag.. Hon kan faktiskt leva i, låt oss säga, 2½ år till och att inte ge henne en kompis bara för att du ska gå över till annat djurslag är inte speciellt juste. Jag tror inte heller på att vi människor kan avgöra om ett marsvin mår speciellt dåligt utan vänner eller inte, utan de gör oftast det men visar det antagligen inte - det är som med ifall de blir sjuka, de gömmer det så bra de kan. Marsvin som sitter ensamma har också en tendens att bli tjocka för de rör sig inte tillsammans med sina vänner. Lagen om två marsvin finns där av en anledning, man kan inte bara strunta i den för att det passar en själv. Du har fått ett par förslag om vad du kan göra, jag tycker att låna in en hona vore den bästa lösningen. Du har inte övervägt det alls? Skall tilläggas att jag verkligen inte menar något illa, utan bryr mig bara om din tjej.
Fast nu blev jag förvirrad… Enligt din sida har du utöver din coronet två till marsvinshonor? Har de flyttat eller är de kvar? För annars skulle du ju sätta ihop henne med dem..?

#12 Denna tråd e inte aktuell som ja förstår de just nu, då hennes hona längre inte e överviktig. o ja hon har 1 hona till just nu som går ihop.
#13 Tack. nej det var en tag sen jag skrev denna tråd. Var precis när Tussen försvann.
Så kompisar har hon allt.
…………………………………..
Okej. Dock har jag haft marsvin som inte gått ihop, de hara bra bråkat.