Är det dåligt att möblera om för ofta?
Hej!
Jag undrar om det möjligtvis är dåligt för marsvinen om man möblerar om för ofta i buren? Jag möblerar inte om varje dag, men på senaste tid har det blivit kanske en gång i veckan.
Jag försöker hitta det bästa sättet att ha det på, så att de fortfarande har det trevligt och mysigt men att inget "står i vägen" om de vill vandra omkring.
Jag byter inte ut innehållet, det är samma alltihop. Det är två trähus, en vattenskål och en matskål. Det sitter även en vattenflaska på gallret, men den brukar jag inte flytta på. (Min ena tös dricker ur skål, och den andra ur flaska.. ^^) Sedan brukar jag lägga en bunt med hö mitt i alltsammans.
Det handlar bara om att jag ställer dem på en annan plats i buren, än att jag byter ut det. =)
Det finns ingen risk för att de kan "glömma" bort eller att de inte hittar skålarna längre, eller? Det känns ibland som att min ena tös inte dricker ur flaskan (som jag inte flyttar på) längre, men hon kanske dricker ur skålen numera.. =/
Jag tycker bara att det är bra att man möblerar om lite ibland. Det blir lite mer varierande och spännande för dom då :)
Jag testade att möblera om i mina grisars bur. Dom blev mer nervösa och rädda av sig. Dom fick några dagar att vänja sig men inget hände så jag möblerade tillbaka allt som det varit innan och då blev dom som dom brukar, modiga och nyfikna.
Ingen aning om det är dåligt för dom. Mina gillar att få det ommöblerat på golvet iaf : )
Mina marsvin tycker att det är roligare när jag möblerar om :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej det ska inte vara någon fara att möblera om ofta. Snarare tvärt om, mina verkar gilla det. Jag möblerade om senast i dag faktiskt och då skuttar dom runt lite extra för att kolla läget och se vart allt är :)

Våra grisar tycker om när man möblerar om och poppar och hoppar hela tiden och jag tror bara att det är bra och roligt för dem 
Nejdå, det är ingen fara. Undantaget är möjligen om du har ett marsvin med väldigt dålig syn eller ett som är helt blint och har svårt att ta sig runt i nya miljöer.
Det behövs inte mycket förändring för att få glada marsvin, ofta räcker det att flytta på ett hus för att allt ska bli sååå nytt och spännande ;)
Hanna
Jag har ju tre olika burar med hus och rör i och då och då byter jag inredning mellan burarna och det tycker de faktiskt är jättekul, nya lukter och hus de hade glömt bort att de haft tidigare.
Mina marsvin älskar verkligen när man möblerar om. Dom börjar kuta omkring o gör popcorn.
Trollet älskar när man tar en låda o lägger en filt över, de e hans bästa leksak.
Och lika spännande tycker han de e om man bara vänder på lådan.
Fast sen så är ju mina grisar lite knäppa =)
Mina grisar som är två fegisar då 
Men kan ju försvara dom med att dom älskar ommöbleringen på golvet och när dom kommer till nya spännande golvmiljöer 
Jag tror inte det är någon fara att möblera om, bara marsvinen trivs med det. Om de blir osäkra är det väl ett tecken på att de inte tycker om när saker ändrar alltför mycket.
Ett av mina marsvin fick dålig syn på äldre dar, och då möblerade jag inte om i hans bur.
Jag brukar möblera om ganska ofta, men placera tillbaka allt som det brukar vara efter en stund. För tillfället har jag lyft ut ett hus och satt in en mindra koja och en "mysrulle", och det uppskattas :) Marsvinen lufsar runt och undersöker allt som är nytt eller annorlunda, lite aktivering.
Jag tror mitt ena marsvin tror att hon är typ en inredningsarkitekt eller nått.. För hon möblerar om lite som hon själv vill ha det. Ställer jag ner husen så de står på ett sätt så ändrar hon och flyttar, rätt så kul faktiskt!
Har ett stort hörnhus med ramper på sidorna och en sån "bro" som de kan vara under. En gång hade hon vält på bron och ställt den under ena rampen på hörnhuset så de fick två utgångar från hörnhuset och det var tydligen jätteskoj för dem :P
Så det är nog bara kul för dem om de får det lite annorlunda ibland :)
#9 Du kan ju försöka igen, de kanske är mer accepterande den här gången :) Är du helt säker på att det var just möbleringen som fick dom att vara misstänksamma? Marsvin brukar ju vara nyfikna och snabbt undersöka förändringar. Men gillar dom det inte, så är det ju inte annat att göra än att låta buren vara. De har ju rasthagen som de dessutom gillar ommöbleringen i, så det räcker ju fint :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag möblerar om i princip varje gång jag städar buren. Mina grisar har två burar som sitter ihop och för att ta sig mellan dem kommer de ut på huset i ena buren. Det är alltså ständigt på samma plats, men förutom det varierar jag med olika hus, rör, träbroar, stenar… Varje gång det är något nytt blir de alltid extra nyfikna och vill undersöka buren ännu mer ;) Något negativt i att möblera om ofta ser inte jag, bortsett från det som #6 nämnde.
Det är också ett sätt för marsvinen att bli tryggare i nya miljöer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#13 Allt var som det brukar, inget speciellt som kunde göra dom osäkra…
Jo, dom älskar "nyheter" på golvet : )
Jag måste möblera om för mina marsvin bara ligger och latar annars. Dem ÄLSKAR när jag städat buren eller flyttad om då är det upp och hoppa gnaga på allt och in och ut ur alla husen, Hitta nya vägar att komma till höet etc ^^