Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 3967 ggr
Lyan
0

Städa en bur med lakan

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är många som undrat hur det fungerar med lakan i bottnen på buren så jag har knåpat ihop en film där jag städar till Elsa, Essie och Udo.

Jag vet att deras vattenskål ser fördjävlig ut, de hade tydligen haft väldigt roligt med den under natten :-/

Beckibus
0

Hej en liten fråga kommer här, jag undrar vad du har över buren på natten om du/ni har det, den verkar vara super stor, förmodar att du/ni gjort den själv.

skulle vilja veta hur du gjort dina leksaker till dem dem verka vara bra.tänkte göra nya till mina sötisar.en fråga till varför gjorde du igentligen rent med ett laka.bara ren nyfiken het Glad

ÄR DET DERAS VATTENSKÅLFörvånad

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Lyan
0

Jag har inget över den, den är alltid så.

Plasthuset är från Ferplast har jag för mig, resten är bara kartonger som jag skurit ut hål i.

Anledningen till att jag har lakan är dels för att jag har ett marsvin som är dammkänslig, men även för att det blir lättare att städa och går mycket mindre spån.

Som jag skrev i #0 så har de röjt med vattenskålen under natten, med tanke på hur det såg ut har de nog fått busryck och spillt ut vattnet samtidigt som det har flugit ner bajs när de sprungit. Förstår inte varför det är så förskräckligt när jag skrev anledningen i #0. Det hade varit en annan sak om den alltid sett ut så men det gör den inte

Lyan
0

Så många som frågat hur det funkar med lakan i bottnen och så fixar jag en film och då är inte en människa intresserad :-P

Fridaaaa
0

Jag har sett dej städa med lakan som botten live så ;) hehe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

maria93
0

hmm, bara undrar. Blir bottenplattan i buren förstörd så småningom eftersom kisset åker igenom… för träet tar ju också upp väta. Luktar det ingenting?

Lyan
0

Det ligger plastmatta under men vätan når aldrig den eftersom jag har så mycket spån. Hos honorna går det ner till bottnen i deras höhörna eftersom det är 17 marsvin som ligger i höet och kissar (äckeltranor till att pinka i sin egen mat :-/). I den hörnan brukar det vara typ 15-20cm högt med hö eftersom jag måste fylla på så ofta för att de ska ha fräsch mat för de trampar och kissar ner det, och det är bara på mellan 5-7 dagar.

Det luktar om man inte får bort allt kiss under lakanen innan man lägger på nya, annars luktar det inget. Men det gäller att ha en stor bur också, precis som med fleece

Beckibus
0

#2 jag trodde det var en toalett för dem,när det var så mycket spån i.men jag menade inget illa med det. mina marsvin röjer jämt och ständigt med vattenskålen det kan se ut som en bomb slagigt ner i den,inte kul.jätte tack för tipsen med leksakerna.ska prova göra egna.okej så det var därför du gjorde rent med lakan då förstår jag.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Beckibus
0

mitt gamla marsvin var också känslig för damm.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Lyan
0

#7 Det ligger ingen spån i vattenskålen :-/

Beckibus
0

okej det såg nästan ut så sorry men vad är det?

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Lyan
0

#10 Jag vet inte alls vad du menar. Jag skrev innan att de har röjt och sprätt bajs i vattenskålen

[Strawberi]
0

Hahah Emmy din röst är nog den sötaste i världen!! Jag ÄLSKAR när du säger ''sådär!'' :-)

Kram på dig gumman!

Lyan
0

#12 Hehe, tackar :-D Tycker det var inget annat "så" på hela filmen :-P Hemma blir jag retad för att jag säger tack på samma sätt, de tycker det låter helfestligt :-P

Kramkram

Lejonhjarta
0

Såg praktiskt ut. E trött på alla småburar här hemma. Hade varit skönt, å säkert mindre bråk åxå, med ett större boställe.

Lyan
0

#14 Stänger jag in min honflock i deras egentliga hage blir de jätteirriterade på varandra, nu går de alltid fritt på golvet och inte minsta lilla gruff :-)

gnagarlover
0

tack emmy! idag bäddar vi med lakan härFlörtäven till chinzenSkrattande

Lyan
0

Hoppas de gillar det, mina tycker det är jättemysigt att sova på lakanen, inget spån i näsan då :-P

Pussa Aisha från mig <3

Fridaaaa
0

#17 Hur har du värmematten till Birk? Sugen på att ha det till Blixten:D

Lyan
0

#18 Den ligger på bottnen utan spån runtom, sedan har jag en uppochnervänd (stavas det verkligen så?!) bricka över och sedan två gosiga täcken. Funderar på att skaffa en grislampa också för även om han har värme i sängen blir det kallt utanför

Fridaaaa
0

#19 oki :) Kan man inte ha en vanlig värmelampa ovanför en del av buren? Fast kanske blir dyrt…

Lejonhjarta
0

#19 Reptillampa borde väl funka åxå… Vet en siamesuppfödare som hade d till sin avelshane i hans myshörna. Funkade kanon! Den platsen snodde min hona när hon kom dit på parning.Glad

Fridaaaa
0

#21 Vi hade typ värmeslingor i frigolit på min skola till ormarna sedan då barkmull ovanpå:P

Lyan
0

#21 Det hade säkert funkat det också :-) Har bara fått för mig att en grislampa värmer upp en större yta och reptillampa bara är punktbeslysning. Ska kolla upp

Nusan
0

Hej Lyan!

Hur många marsvin har du?Kollade in din film på YouTube…. Har du dom endast för privat bruk eller ställer du ut, avlar?

Jag är helt imponerad.

Har du alla i ett rum med olika burar, eller kan dom springa huller om buller? Blir det inte en ständig marsvinslukt med så många marsvin? Jag har tre och tycker att det luktar…

Mvh Nusan

Lejonhjarta
0

#24 Måste faktiskt hålla med dig när d gäller Lyans marsvin. E grymt impad av alla smågrisar. Ska prova å bädda med som Lyan när våran nya bur e klar.

Fridaaaa
0

#24 Jag kan svara lite på dem frågorna eftersom jag känner Lyan.
Hon har dem inte i lägenheten utan i typ en källare:)
Och hanarna går i egna burar, honorna ihop.
Hon ställer ut vissa

Lyan
0

#24 Jag har 26st. Har dem mest att titta på men försöker åka på alla sydvästs utställningar, avlar lite grann, i år är 2-3 kullar planerade. De bor i källaren, buren som syns i filmen fortsätter bakom i en till, lika stor bur. Två hanar går i en bur som är ca 2kvm och två andra i en lika stor. Honorna har nästan hela golvet, ca 15-20kvm. Det är väldigt sällan det luktar men ibland gör det.

#25 Tackar :-)

#26 Ja, du har ju varit där några gånger

tensing
0

Tack för filmen - blev inspirerad. Måste fråga: har du gummimatta, spån och sedan lakanet ovanpå = rätt uppfattat?

Hos oss har vi tidningspapper, träspån och sedan kutterspån. Det är också ganska enkelt att hålla rent då man rensar "kisshörnan" och fyller på med fräscht spån 1-2ggr på en vecka. Tidningarna rullar jag sen ihop vid veckostädning och får med det mesta. Har även fleecedukar här och var som de gladeligen flyttar runt och bygger bo med. Men lakan kändes som ett intressant alternativ, mjukt och dammar mindre..

[Aquelegia]
0

hur "djupt" med spån har du ? tänkte mig testa på detta med lakan i nya honburen då det går åt jättemycket spån här hemma just nu :S

Lyan
0

#28 Har helt missat ditt inlägg! Det stämmer, eftersom jag har lakanen behöver jag aldrig byta all spån.

#29 Jag har ca 7-10cm, beroende på när jag fyllt på sist och var i buren. I honornas höhörna har jag mycket mindre (5 cm) för de kissar så mycket där att jag måste byta det mesta just där iallafall

Lejonhjarta
0

Vi kör med lakan nu å premiären var igår. Ska bli spännande det här. Glad

Nusan
0

Nu har jag använt lakan i ca två veckor.

Men jag tycker att Pricken har fått röda trampdynor. Så denna gången fyllde jag på extra mkt spån. Hur tjockt med spån ska det vara under lakanet? Jag trodde att lakan vore mjukare än hö.

Men jag tycker iaf att det luktar mkt mindre med lakan än om dom är direkt på spånet.

Lyan
0

#32 Jag har ca 7-10cm spån. Det kan inte vara att det blir för mycket kiss på lakanet som irriterar tassarna? Eftersom lakanet fångar upp kisset behöver man byta något oftare än med spån

Kul att det funkar med lukten inomhus också :-D har ju bara haft mina i djurrummet

chickwheels
0

neeej, nu skulle ja visa killen klippet sm argument till varför vi ska ha lakan m.m i buranra, o så var det boorta :S

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Lyan
0

#34 Jag ska lägga in den igen. Fick stänga ner mitt youtubekonto för att bli av med en jobbig typ

chickwheels
0

Ah. tråkigt sånt.. :( Kul att du vill lägga in den igen dock :D

Lyan
0

Nu fungerar länken igen :-)

chickwheels
0

tackar och bockar :D

NinaS
0

Nu har jag också kikat på filmen. Vad härligt dina grisar har det! :)

Får se om jag testar med lakan nästa gång det är dags att fixa burarna, vore kul att se om det funkar bra här med.

Lyan
0

#39 Tack :-D Håll oss gärna uppdaterade om du provar :-)

Virvlan
0

Varför är det så bra att ha lakarn? spar man pengar på de?

Lyan
0

#41 Fördelarna för mig är att det dammar mindre, lättare att sköta och går åt mängder mindre spån. Sedan kostar ju tvätt/sköljmedlet lite också, men inte på långa vägar lika mycket som om jag skulle bytt allt spån.

Virvlan
0

Förstår det. Kan man ha det i en mindre bur också?  Biter marsvinen i lakanet?

Många frågor =)

Fridaaaa
0

#43 Ja burens storlek har ingen betydelse.
Tror jag inte, har inte testat att ha det till mina,

[Sicali83]
0

#43# Ja det kan man absolut. Jag har för mig att Drakes lilla bur bara är 50 * 75 (finns ett skäl till att den är så liten) och istället för lakan så har jag två örngott i den som går omlott, funkar precis som med lakan och jag kan verkligen rekommendera det.

I Caspers bur som är 100 * 50 så har jag ett litet barnlakan som jag vikt så det passar och ingen av marsvinen biter i lakanet/örngotten.

Lejonhjarta
0

Våra lakan e inte heller ätna på. Man ska nog ha speciella "marsvinslakan" och inte använda dom själv sen för alla fläckar har inte gått bort i tvätten. Men vad gör det om det bara e rent. Funkar kanon tycker vi.Glad

Virvlan
0

Låter bra. :) Antar man tjänar på det? kutterspån är dyrt.

Fridaaaa
0

#47 Kutterspån är inte dyrt, en stor bale kostar 60-100 kr, varar ett tag om man inte har så många marsvin:D Till mina 4 plus 3 kaniner varar det minst 2 månader och då byter jag minst 1 gång/vecka

Virvlan
0

Fast jag har ingen bil och kan inte få hem en jätte bal.. då blir de dyrt :(

Fridaaaa
0

#49 Aha okej då förstår jag :( Ingen som kan fixa hem det till dej?som har bil?

Moa-16
0

Åh, så fint det vart oss dig också, smart!

#45 Vad då för skäl? Bara nyfiken :)

Lyan
0

#51 Tack :-D

Jag har för mig att Drake har missbildade framben

[Sicali83]
0

#51# Det är helt enkelt så att Drake själv (konstigt nog) föredrar mindre. Jag har en 120 * 50 bur stående som han har fått prova, han drog då bara sina saker alldeles intill huset och bara låg där. När han har en mindre bur, som nu så går han runt mer och det verkar som om han helt enkelt tycker om att ha mindre för då har han mer koll på det han har. Tex så älskar han att ha huvudet liggande på kanten till matskålen så det bara är att äta när han vaknar.

Han har ju inga framben så han orkar inte röra sig så mycket och jag tror det kan bero på det att han inte vill ha så stort.

[Sicali83]
0

#52# Precis, han har egentligen inga framben alls utan hans små tassar sitter nästan direkt på kroppen.

Moa-16
0

#53 Herregud, va? Har han inga framben? Stackarn känns det lite som, orkar han inte röra sig?

[Sicali83]
0

#53# Känns lite som om jag har problem att förklara mig idag, har feber så det kan bero på det. Nej, det är inte synd om honom, han är frisk och välmående och mitt mest hoppiga marsvin och som jag skrev så går han runt, han tycker bara inte om att ha en stor bur eftersom han av naturliga skäl inte är lika aktiv som ett "vanligt" marsvin. Han har p.g.a att jag hållt på så mycket med honom blivit extremt tam och så fort jag bara viskar hans namn gör han popcornskutt och kommer fram till kanten av buren. Så det är absolut inte synd om honom.

Skillnaden är väl bara att om jag tex har honom lös på golvet så orkar han utforska ett par minuter, sen somnar han och så efter en stund så tar han ett par minuter till innan han vilar en stund.

Moa-16
0

#56 Aha, okej.

Lyan
0

#56 Han verkar ju glad och pigg iallafall :-D Känner en som hade ett marsvin som föddes utan ögon, hon klarade sig alldeles utmärkt med att lyssna på vad matte sa och lyssna och lukta efter burkamraterna :-)

[Tisslibiie]
0

Detta måste jag testa hos mina nakenfisar! Kan de hjälpa känsliga tassar? Superbra video Emmy ^^

Lyan
0

#59 Tackar :-D

Ibland är ju spånet väldigt "starkt", det var också en av anledningarna till lakanen. Så länge man håller efter så det inte blir för kissigt kan det säkert hjälpa lite mot torra och röda tassar men så länge spånet inte luktar så starkt tror jag det är marginellt.