Hon är elak!
Här har jag gått och "skrytit" med att kända bråkstakar blir som lamm när de kommer till mig (utom Ebba men hon var sjuk).
Nellie är fruktansvärt elak! Hon jagade Aisha konstant så igår hämtade jag Fiffe och satte även honom i badrummet. Nellie blev totalt bindgalen och jag fick ta ut Fiffe efter bara en liten stund, då hade han redan fått stora tussar bortslitna och mindre bitsår i både ansiktet och rumpan/ryggen! Efteråt gick Nellie bärsärkargång på inredningen, sprätte spån, "anföll" huset, gnagde frenetiskt mm, så som de beter sig när de är riktigt arga/frustrerade. Jag har bara sett ett marsvin bete såhär innan och det var som sagt Ebba.
Nu sitter Fiffe med Aisha som fortfarande är jättestressad och rädd :-( Nellie sitter ensam i en bur bredvid. Eftersom Aisha och Nellie behandlas för Ringorm kan jag inte ta ner någon av dem så Fiffe får stanna hos Aisha och också bli behandlad.
Jag tänker inte släppa in Fiffe igen. Hans värden på blodprovet var högre än förra gången och jag tänker inte låta Nellie stressa igång satinsjukan på honom.
Ville väl mest skriva av mig för jag är så arg på Nellie! Funderar på om hon också har cystor eftersom hon är så mycket tunnare än marsvinet hon bodde med (som också var benig och mager) men spenarna och pälsen ser fina ut. Hon reagerar heller inte med smärta när jag "trycker och drar" i henne
Detta är definitivt inte pälsskav från när de diar. Hon är 9,5 veckor och slutade dia för minst en månad sedan och det ser inte ett dugg ut som skav. Dessutom hade hon på ryggen tidigare och även flera hade. Anna och Panda kom samtidigt och min Ringorm kom från Anna. När jag berättade om skav handlade det om strävhårsungar, det är ovanligt med skav på släthår och då sitter det inte vid ögonen och på ryggen
Denna bilden är väldigt dålig och det har växt ut lite päls som skymmer.
#3 Inte så konstiga att det blev bättre, Ringorm läker ut av sig själv efter ett tag. Jag valde själv att ta hem Aisha men jag hoppas verkligen inga andra marsvin säljs antingen en månad efter färdig behandling eller efter 3 månader utan behandling för att se så ingen annan har (vilket de hade när jag var där)
#4 Okej.
Jag var hos mamma igår och de få som hade, höll på att läka, mamma har badat dem, behandlat med stronghold, desifiserat mm, mer kan hon väl inte göra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 okej
vilka mer hade? bara en liten undran
En av Aishas syskon hade på ryggen, så mycket kommer jag ihåg iallafall
har kollat hittar inget
#10 Du såg inte sellnicen heller när jag påpekade att flera var nästan nakna…
Gav badrumsgrisarna sin medicin nu och Nellie hoppade in i Fiffes och Aishas bur, hon var som en målsökande missil! Bara smack så satt hon nästan i Fiffe! Vad ska jag göra :-( Vill ju inte att hon ska sitta ensam i 5 veckor men samtidigt vill jag ju inte riskera mina andra att bli söndertuggade :-(
#11 - Kan du inte dela av utrymmet då så att hon kan titta på dom genom galler eller något? Eller blir hon jättestressad då?
Hanna
Lyan: behandlar du inte alla dina marsvin mot Ringorm om några har det?

Jag har med kollat och det är bara en liten som har lite på sig, inget annat marsvin.
#11 Det är så de sitter nu :-)
#13 De som behandlas nu är nya och har inte varit kontakt med de andra. Förutom Fiffe då, men han har inte varit hos de andra sedan han kom upp hit och behandlas han också. De sitter i strikt karantän från mina andra som i sin tur sitter i karantän från andras marsvin.
Alla mina djur sitter i karantän tills april tidigast
#14 Då kan du ju inte säga att det inte finns något alls :-/
#15 Vi har inte sagt att det inte finns alls, men du fick det att låta som om många hade det fastän det bara är den lille.
#16 Citat från mig "En av Aishas syskon hade på ryggen, så mycket kommer jag ihåg iallafall"
Och uppenbarligen är det ju mer än en eftersom Aisha och hennes syskon inte är små längre och Aisha har tydligt på nosen
Aisha fick flytta tillbaka till uppfödaren idag
Hon var så rädd för Nellie att hon inte ens vågade ha henne på andra sidan gallret och hade börjat tappa vikt :-(
DUMMA Nellie!
Hon har fortfarande inte ont när jag klämmer igenom henne och äter och skuttar glatt omkring så länge hon inte kommer i kontakt med de andra :-/
Ska avmaska och hålla stenkoll så hon inte får ont för då får vi åka in till vet. Hade gärna väntat med hennes blodprov till nästa månad för denna månaden blir knaper nog ändå (fast behövs det åker jag naturligtvis in!)