Vi har sellnic och är glada :)
Då har man vart hos vet och kollat "skrap och tejpprov" och resultat sellnic !
Jag har fått tror det hette advocate ? utskrivet dem fick inte skriva ut stronghold. Hej hå nu skall medicinen hämtas ut och virkon hade dem på mitt favvoapotek med, solen lyser nu när vi är hemma igen och jag är på ofantligt bra humör för att ha ett ganska stort arbete framför mig PEPP PEPP PEPP
sanera trähus funderar jag på ska jag låta dem ligga i virkon i en hink över dagen då borde det väl gå igenom och ta bort allt?
Ska from nu börja spara en marsvinsfond så det inte svider så med vetbesök 745 gick det på, tyckte jag borde fått sötrabatt för veten gullade med Lucifer massor ^^
Alltid lika kul förövrigt att se folks reaktion när man säger att man har fler än 2 marsvin :P
Lite tips och tricks som ni gör för att förenkla saneringen är välkomna :D
Har med sellnic, ska med sanera mm :)
En veterinär FÅR skriva ut stronghold!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet men orkade inte tjaffsa med henne. Advocate verkar fin fint används massor på hundar och katter håller tassarna att det funkar ^^ Om 3 månader är vi friska hur går det för dig och lilla Lotus :D
Blev så himla glad när vet också sa att det inte är Ringorm :D Sambon var med och är lättad han med hatar sjukdomar men sellnic går fin fint för det stör inte honom :P

Det är ingen idé att sanera med Virkon mot skabb, källa: http://www.pharmaxim.com/index.php?id=104
Envishet och drömmar
#2 Jo det går bra med Lotus, bara Morris än som har sellnic men måste ju behandla alla. Full rulle på lotus, han fick smaka banan idag, det gillade han:P
En dum tanke men hallå det var ju jätteinne ett tag att bada djur i grönsåpa mot skabb (funkar vi har gjort mot våra hundar getter etc.) Om inte virkon biter mot skabb Äkta såpa då ? Vad ska jag annars sanera med ? jaha är det skabb grisarna har var fortfarande inne på svampsjukdomar korkade jag :P DÅ förstår jag att hon skrev ut "advokado"grejset uscha är jättebusig för det inte är Ringorm !
Ja har ju 8 st att leka sjuksstuga med hihi kanske därför vet blev så chockad mest för hon tyckte synd om mig som behövde behandla så många :P
Mina grisarar varit lite nere ett tag inte poppat :( kanske pga sellnic ska köpa en banan och se om mina blir glada :)
#6 Hehe jag har bara 4 marsvin, han är yngst, han hoppar, busar och lekar, mitt näst yngsta marsvin har aldrig varit busig, är lite mesig och feg men go ändå:)
Mina älskar banan (dock dem bara en liten bit var kanske 1-3 ggr/månad)
Förstår att du är glad! Inte så roligt för marsvinen att ha sellnic men du upptäckte det ju så fort. Hade jag bara haft sellnic istället för att behöva hålla ringormskarantän hade jag jublat :-P
När jag behandlade för sellnic sist sa de att skabbdjuren dog utanför värddjuret efter 2 veckor så jag satte mina i ett annat rum i andra burar under behandlingen och skurade bara av deras vanliga saker precis efter de flyttat och sedan precis innan de flyttade tillbaka.
Virkon borde defintivt hjälpa mot odjur som sitter i omgivningen, på marsvinen kommer man inte åt dem med utvärtes preparat men när de inte gömmer sig under huden är de inte så kaxiga längre
Ville inte skriva det rätt ut för vill inte att ngn ska känna sig nere som har Ringorm men jag och sambon grät nästan glädjetårar för vi hade fått sjukskriva oss om det hade vart ringorm(jobbar som servitris) :S Jag ska ställa ut min vanliga burinredning på balkongen under behandlingstiden så får dem bo i kartonghus som jag slänger emellanåt :) skura ur ordenligt ja sista gången faktiskt tom med virkon "bara för att" kanske förhindra svamp etc :P
tror faktiskt inte jag kan klandra mig själv för att 3grisar drabbats så hårt för det gick SUPERFORT! Första bebben såg bara lite kort ut i pälsen på vissa ställen som om pälsen bara inte riktigt vuxit än(2mån gammal) Sen gav jag mig tusan på att bevisa att det inte var ngn Ohyra så kollade igenom alla verkligen NOGRANT och det var då jag såg det.
vad många som har sellnic/ringorm nu förövrigt :O Läskigt ju kan man förhindra etc svamp kanske genom att helt enkelt skura ur burarna med virkon 1gång i kvartalet ? bada grisarna i ngt förbyggande ?
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
#9 Ja jag har också märkt det att det är många som har ringrom eller sellnic nu. Något som går, ungefär som magsjuka & förkylning går hos människor nu?
Ringorm går ju att få bort med virkon i buren etc så där är faktiskt fördel MEn som alla påtalat för mig är ju sellnic skabb, skabb dör efter 2 veckor utan värdjur alltså borde det räcka att jag ställer ut min burinredning i minusgrader i 3 månader eller hur ?
Väckte sambon precis för gav grisarna sin första av 3 behandlingar och hon som hade mycket småsår har INGA sår och bara lite rodnad kvar efter bara 1 dag :O Däremot är jag lite orolig för bibi som bara har hälften av pälsen kvar och fläckarna ser värre ut än igår :S Hoppas det bara är för hon är väldigt utsatt för skabben så det verkar bättre på henne imorgn ist :)
Jag undrar fortfarande vart min sellnic kom ifrån Oo