Lakan i "liten" bur.
Jag vet att det är mycket "tjat" om det här med lakan men det är verkligen en otroligt smart lösning, Lyan borde få med iden på en sida eller i en tidning eller någonstans där så många som möjligt kan se den och få chans att själva prova. Jag har för tillfället fyra burar varav en ganska stor, 165 * 100 och det blev tidigare sju påsar med spån och skräp varje gång jag rengjorde, igår när jag använt lakan så blev det en påse. En otrolig skillnad. Det skräpar inte längre utanför burarna vilket gör att jag kan ha en matta i marsvinsrummet, det ser mycket mysigare och mer inbonat ut. Marsvinen verkar tycka det är jättemysigt och till och med min fyraåring gör popcornskutt när hon släpps ner i en renstädad lakanbur. Jag kommer aldrig mer gå över till att ha bara spån igen.
Jag har sett att en del undrat i trådar om det även går att ha lakan i små burar så därför tänkte jag lägga in en bild på hur det kan se ut med just lakan i en liten bur.
Caspers bur är 100 * 50 och där har jag använt ett litet barnlakan som jag vikt så det passar.
Vad fint :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1# Tack, det är ju så väldigt praktiskt så det faktiskt nästan är roligt att städa burarna numer.
#2 vasegod:D Ska med testa det sen att ha det:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh, vad mysigt det ser ut :-D Jag har inte lakan till de tre som sitter i karantän, men alla andra har. Jag tycker det luktar fortare med lakan i mindre burar, tex om man städar var 7:e dag med spån får man städa var 4:e med lakan, men på sätt och vis är det ju bra för då får marsvinen renbäddat oftare :-D
Har ni nått mellan spånet och lakanet/fleecen? OM inte, fastnar det inte fruktansvärt med spån på fleecen då?
#5 Det fastnar inte i lakan, det lilla som fastnar är bara att ruska ett par gånger så är det borta, det är därför jag inte har fleece, tar två år att pilla spån innan man kan tvätta den och också därför de som har fleece brukar ha toa-lätt istället för spån
Ahaa… men fleece är ju sp mjukt och gosigt till dem :)
Ska bygga större bur imorgon och ska ha en "myshörna" med fleece tänkte jag. Men…. Om man har.. spån-lakan-fleece då borde de ju inte fastna så mycket i fleecen. :)
#7 Lägg något i kanterna där du har fleecen så lakanet ligger kvar så blir det ju inte mycket spån på fleecen. Håller med om att fleece är mycket mysigare än lakan men mina har sina kuddar att gosa på :-)
Det verkar verkligen jättesmart! Mycket om lakan här inne på mif nu. Ska nog också prova det snart, orkar inte med att bara ha fleece mer :P
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
En fråga ni som bor i lägenhet och använder lakan hur skakar ni ur lakanen? jag får det överallt i lägenheten och kan ju inte bara skaka ut massa hö och bajs på gården ^^
Jag brukar försöka skaka av det värsta över buren, sen går jag bara ut här utanför och skakar. Man kanske inte behöver ställa sig mitt på asfalten dock.. :) Sen brukar jag inte skaka av sakerna på samma ställe gång efter gång då det syns 
Jag stoppar ner mina i sopsäcken och skakar av det värsta där