Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 6905 ggr
Tina
1

Sjukt marsvin vill inte äta

När jag skulle ge marsvinen kvällsgrönsaker i måndags märkte jag att något var fel på Engel. Hon tog en paprikabit i munnen, men släppte den på en gång och sprang sedan omkring lite förvirrat. Hon ville inte äta något av maten och blev allt mer hängig/trött under kvällen. Vi åkte iväg och köpte proviva som vi stödmatade med under kvällen/natten/morgonen.

På tisdag morgon ringde jag till veterinären och vi fick en tid samma dag. Hon kikade på tänderna, inklusive kindtänderna, och såg inget som såg onormalt ut. Lungorna lät något ansträngda och röntgen visade att magen hade lite mer gaser än normalt samt att det var lite slem i lungorna.

Med oss hem fick vi Primperan (som sätter igång tarmmotoriken) som vi ska ge 0,08 ml av 3 ggr/dag, Metacam (smärtstillande) som vi ska ge 3 droppar av en gång per dag, samt Minifom som vi köpte på apotek (ges vid gasbesvär i mag- tarmkanalen) som vi ska ge 0,3 ml av 3 ggr/dag. 
Vi fick även med oss Bactrim hem, som veterinären sa att vi skulle ge Engel om hon inte kommit igång att äta själv dagen efter besöket. Vi började alltså ge henne även Bactrim igår, som vi ska ge 0,5 ml av 2 ggr/dag.
Vi fick även med oss Critical Care som vi stödmatat med ca varannan timme.

Det enda hon, ibland, äter frivilligt är gurka (som är hennes absoluta favoritmat). Dock äter hon max 3 skivor (oftast max 1-2 skivor), normalt skulle hon kunna äta nästan oändligt med gurka. Vi har lyckats få henne att äta enstaka höstrån samt minibitar av vitkål och paprika. Hon tar mycket små tuggor och äter mycket långsammare än normalt. Ibland står hon och plockar i höet med munnen och verkar intresserad av att äta det, men det gör hon inte.

Nu börjar jag bli förtvivlad då Engel, 2,5 dagar efter vetrinärbesöket, fortfarande inte kommit igång att äta. Imorgon ska jag ringa veterinären igen, men jag känner mig orolig över att dem proppar henne full med mediciner som gör henne så dåsig att hon inte orkar äta.

Någon som har några tips och råd eller har varit med om något liknande?

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

[Aquelegia]
0

Jag känner igen det från våra kaniner fick aldrig svar på vad det var förlorade MÄNGDER med framförallt kaninungar. Dem blev hängiga slutade äta/bajsa/dricka och dog i krampanfall kanske var ngt annat men det låter ju likt. Håller tummarna för att ni får svar :)

Lyan
0

Det kan ta tid innan de börjar äta ordentligt själva. Se till att inte sluta stödmata, tex om hon petar i sig lite hö kan du kanske minska 1/2-1ml CC nästa måltid, men inte "strunta" i stödmatningen för att hon äter lite själv utan bara dra bort det hon petar i sig själv (gurka räknas inte, det är bara extra gottis som förhoppningvis stimulerar matlusten)

Jag förlorade bla min älskade Mys för att jag minskade CCn för mycket när hon petade i sig lite hö. De är dessutom bra på att luras så det ser ut som de äter när de i själva verket bara pillar lite i maten

Tina
0

Nu har jag ringt veterinären och de tyckte att jag skulle vänta lite längre mellan stödmatningstillfällerna, och då ge henne en större mängd CC. Hon tyckte att jag skulle stödmata henne ca 4-6 ggr om dagen. Då är hon inte ständigt mätt utan magen får expandera med jämna mellanrum och sedan känner hon förhoppningsvis hunger själv.

Ellajz
0

om man har en plastspruta utan nål kan man köpa morotspusé  du vet vanlig barn mat. det är inga till behör i inga kryddor osv. så fyller du sprutan o matar

Lyan
0

#3 Det låter vettigt :-D Lycka till med henne, vi håller tummar!

#4 Tina ger redan Critcal Care som är ett "helfoder" man blandar till en gröt och ger med spruta, men morotspuré är bra som första akutlösning innan man får tag på bättre sjukmat

ponytails
0

Kanske har hon stuckit sig i munnen och håller på att utvecklat en böld som dyker upp vid halsen under kinden efter 2 veckor. De har en tendens att först äta lite på sned när det gör ont av sticksåret. Det syns då framtänderna slitas snett. Kolla dessa noga om någon vecka.

Sen har jag sett marsvin med detta besväret som på röntgen har tandrötter som "förlängda". Om marsvinet får ont av förlängda tandrötter äter den allt sämre. Kindtänderna slits inte som de ska. Efter några veckor har de nedre kindtänderna växt över tungan. Då är marsvinet mkt mager om inte ägaren uppmärksammat att den äter sämre förrän nu.

Håller tummarna att ditt marsvin blir frisk! Kämpa på med matningen!

Tina
0

Tack ska ni ha!

#6 Tack för informationen, ska hålla bra koll på tänderna.

Nu börjar det sakta men säkert gå framåt. Engel var väldigt sugen på grönsaker idag och knaprade sakta i sig paprika, vitkål och morot. :-) Höätandet går lite trögt ännu så vi stödmatar fortfarande med CC i den dos som vetten rekommenderat.