Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4309 ggr
[appelmoose]
0

Vad är det för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Jag har två stycken marsvin, en hona (Tufs) och en hane (Kurre) och de kommer jätte bra överens, de bråkar aldrig. Men för ett år sedan ungefär uppstod det ett problem. Tufs fick väldigt stora sår och hon kliade sig jätte mycket. Vi gick till veterinären med henne men han trodde då att det var Kurre, han marsvinet som hade slagits med henne och sa att det inte var någon form av Ohyra. Så han gav oss någon form av medicin och en idominsalva till såret som vi skulle ge henne. Samtidigt så hade vi hon och Kurre i olika burar. Såren försvann ett tag men kom tillbaka ett flertal gånger trots att hon hade en egen bur. Men efter ett tag så försvann såren helt men hon fortsätter att klia sig och gör det än. Hennes päls är jätte sträv, skorvig, hon har jätte mycket mjäll och pälsen är väldigt tunn. Något som jag också har upptäckt är att hon tvättar sig aldrig. Jag har inte sätt henne tvätta sig någon ändaste gång sen hon fick de där såren. Hon äter och dricker normalt så på den fronten så är det bra. Så min fråga är vad är det som är fel med henne?

Bild på Tufs sår.

Tacksam för svar.

fia-mia
0

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Fridaaaa
0

är nog någon Ohyra, läs den länken som #1 visar:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chickwheels
0

Men om man läser om de ohyrorna så står de inget om köttsår, det där ser ju ut som om marsviet kanske blivit biten av ett annat.. Är hålen med sådant avstånd och storkel att det kan va ett ordentligt bett ?

Hon kanske har väldigt ont och mår dåligt…kanske därför hon inte tvättar sig ?

Kan va kombination av en sjukdom och bettet (om det nu är ett bett)?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Fridaaaa
0

#3 Marsvin kan ju klia sig så pass mycket att det blir stora sår vid ohyra

Men kan vara så att den har bråkat med det andra marsvinet, eller skadat sig på något?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chickwheels
0

det där ser ju (enligt bilden iaf) ut som penetrerande hår genom hud och in i muskel.

kan en bit tand brutits av o varit kvar i såret tills den kanske kommit ut av sig själv o då läkte såret?

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

CeciliaNig
0

Min ena hona fick ett stort sår i nacken av sin sellnic, blev sedan som en hård skorpa på och nu när vi precis avslutat behandling så är såret helt borta och pälsen helt utvuxet, har blivit jättefin. Jag upplevde hennes päls också som lite sträv och tunn.

Jag hade tagit med henne till vetrinären.

[appelmoose]
0

1# Länken hjälpte verkligen! :D

Jag har upptäckt att Tufs måste ha svamp för alla symptomer stämmer väldigt bra överens mot vad hon har och så är det inte heller Ohyra vilket kan förklara varför kurre inte har det.

Sen så fick jag också reda på nu det som jag har grubblat över väldigt länge vad Tufs har på sin nos och såg nu att hon har Nossvamp. :O

Tack så mycket för hjälpen alla känns så skönt nu att ha fått svar på vad det är för något =) Så nu är det bara att behandla och hoppas att min lilla tös kommer bli bättre. :) …tycker det bara är lite konstigt att veterinären inte har upptäckt det här O_o'

fia-mia
0

#7 Vad bra att det hjälpte! Hoppas hon blir frisk snart då!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus