Dutch Marsvin!
Nu har jag hittat rasen för mig, halkade in på en hemsida från en uppfödare i Stockholm och fick se Dutch marsvin, helt fantastiska och underbart härlig teckning (kanske beror på att jag föder upp Bostonterrier)
Nu efterlyser jag mer info om dessa härliga grisar, hur många uppfödare finns i sverige och vilka färger är godkända? Har så här långt bara hittat en uppfödare (som jag mailat men antagligen kommer ringa till snart) men letar febrilt efter fler!
Tacksam för svar!
Mvh Martina
Här har du standarden.
Confettis har åtminstone golden dutch, kanske är det henne du mailat.
Jag vet att det är en dansk/finsk uppfödare som har en del dutch också, ska se om jag kan komma på vem det är.
Hanna
Sommarnattens har ingen hemsida men om du får tag i Confettis så har hon säkert kontaktuppgifter till henne också. Hon verkar ha en del dutch, eller hade åtminstone för ett tag sedan.
Hanna
Sommarnattens har slutat…
Vad jag vet är Confettis den enda men hon vet säkert hur det är med det. Som jag uppfattat det är det en variant som "behöver" anhängare för det är synd om de försvinner från sverige. Är du intresserad av att föda upp dem?
Åh… ser ut som min Elsa :D
#1 Åhh, hoppas du kommer på vem det är!
Ja, Sommarnattens verkar ha slutat och jag har pratat med Mia Confetti och hon är tydligen den enda uppfödaren i Sverige…
Skulle jag få tag på bra exemplar skulle jag helt klart börja avla fram fler rasrepresentatner, kan inte fatta hur så vackra djur inte har större populäritet.
Var inne på Englands rasklubb och dregglat över lilateckande samt lagt ut lite intresse trådar där också men vet inte hur krångligt det är att importera från England, någon med erfarenhet?
Mia skulle ha en kull tidigast till sommaren.
Är även intresserad av trefärgade men de verkar inte heller vara vanligt förekommande. Tips på uppfödare?
Lusläser SMF register men kanske det finns fler där ute?
Jag har nyligen importerat från England men jag märkte det knappt… öh, jag menar jag fick hjälp med allt så det var minst sagt smidigt. Det var snälla Jens och Darren Malaxis uppfödning som fixade det hur bra som helst. De är fantastiska! Hör med dem om de har en marsvinsresa pågång.
Eftersom jag föder upp nonselfar så är jag väldigt intresserad av dem. Även andra varianter än min.
De uppfödare i SMF som föder upp trefärgade nonselfar är Isoldes och Myosotis. Det fanns två till i Stockholm en rggad och en som inte var reggad i SMF men de har slutat. Trefärgade är fina men troligen den allra svåraste marsvins rasen/varianten överhuvudtaget att föda upp standardenligt.
#6 Tusen tack för tipset, ska kolla upp det!
Ja, det är lite typiskt mig att börja föda upp det svåraste rent exteriört… Men jag gillar utmaningar ; )
Om någon annan har importerat från England så dela gärna med er av era erfarenheter! Har "bara" importerat hundar och katter från utlandet, men aldrig från just England.
Förresten, vad är det för skillnad på Tri-colour och Tortieshell & white?
Tortieshell är den svart/röd/vita varianten de har liksom ett eget namn. Tri-colour är de andra färgerna men de går att "samköra" i aveln så på sätt och vis är de samma.
Jag är ju lite bekymrad över dutcharna. De skulle behöva en insats…
#9 Tack för svaret, du fattar jag hur de hänger ihop!
Ja, banne mig om man inte skulle göra en insats. Tror jag satsar på England ; )
#10 Kollat Finland? De brukar vara bra på korthår.
#11 Finns det någon finsk marsvinsklubb? Antagligen, men någon adress? Är så himla svårt att läsa finska hemsidor ; )
Jag har mailat till Dutch Cavy Club i England och även visat intresse för kommande kullar hos en uppfödare i Norge.
#12 Kanontips, har redan mailat uppfödaren ; ) Tackar!
Kul med alla svar, ger verkligen extra motivation att fortsätta sökandet!

Vi har en trefärgad pojk och han är ju så otroligt fin, dutchar var ju jag intresserad av innan vi skaffade våra damer dom är ju så fina =)
#13 Så bra att du vill forsöka med dutch och tricolor! Det kan vara långt mellan djuren som holder standard, så du behöver nog lite extra plats och en plan för alla dom med "fel".
Finska föreningen finns här - direkt till uppfödarsidan:
http://marsuyhdistys.net/default/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=24&Itemid=33
Lycka till!
Hur ska en dutch se ut för att vara rätt?

Du hittar standarden på SMFs hemsida =)
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Tro det eller ej, men jag har snubblat över ett avelspar! I SVERIGE!!! Allt är inte klart än men jag hoppas att de är här hos mig inom en mycket snar framtid! Har hittat två uppfödare i Finland nu som jag håller kontakt med också, alltid bra att skapa lite kontakter ; )
#15 Jo, jag har verkligen en utmaning att se fram emot, tur att jag har obegränsat med utrymme ; ) Har bestämt mig för att även skaffa några Teddy Marsvin bara för att inte behöva vänta i evigheter för att kunna skaffa uppfödarnamn och komma igång på allvar.
Tack alla för hjälpen så här långt!
#18 Vad roligt!:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.