Fodervärd: Vill veta allt om detta
Jag har nu en intressent på mina hanar och efter sellnicbehandlningen funderar jag nu på arrangemanget fodervärd då sist jag sålde dem med kontrakt etc fick jag ändå tillbaka dem pga oseriösa köpare.
Frågan är nu:
Jag har väl ändå äganderätten då?
Vad har jag för ansvar gentemot fodervärden?
Kan jag ta tillbaka dem närhelst jag anser att marsvinen inte får bra skötsel?
Är du fodervärd åt ett marsvin eller har fodervärdar åt dina marsin berätta gärna hur ni har det :)
Självklart äger du marsvinet om du har det hos fodervärd, hos hundar brukar det ju tex vara något villkor efter x antal kullar övergår hunden till fodervärden, men det är ju upp till en själv hur man upprättar fodervärdsavtalet.
Hur allt ska fungera bestämmer man själv och skriver in allt i ett kontrakt. Jag har haft fodervärd åt ett av mina marsvin. Då bestämde jag och skrev ner i ett kontrakt att tiden gällde 1 år från och med det datum dom hämtade honom men att den kunde förlängas om både ägare och fodervärd kom överens om det tillsammans. Veterinärkostnader stog jag som ägare för så länge det inte handlade om att dom hade hanterat honom ovarsamt och med vilje skadat honom. Mat och spån och sådana kostnader stog fodervärden för. Han fick avlas på om dom hade dom kunskaperna och så skrev jag med vilka kombinationer som fick göras och inte göras. En viktig punkt som jag tog med var att han under inga omständigheter fick avlivas utan mitt tillstånd, undantag var om veterinär bedömt att det bästa för honom vore avlivning. Och att han inte fick säljas eller utlånas till någon annan. Tog också med att han skulle ha grönsaker hö och färskt vatten varje dag och skötas om på ett bra sätt och om några av dessa punkter inte följdes så kunde jag ta tillbaka honom omedelbart.
Det var några av dom punkter jag tog med och fodervärden skrev glatt under och skötte honom så fint att vi bestämde tillsammans att han fick bo kvar där livet ut.
Fast säg t.ex att du ska köpa en hund som kostar 12.000kr men tar den på foder istället och betalar halva köpesumman och då får uppfödaren ta en kull. MEN du som fodervärd kan när som helst betala den resterande summan och du blir då ägare till djuret och uppfödaren kan inte säga något.
Det har pratas om sånt på hundforum, som tur är förekommer det inte så ofta, men det förekommer så valet av fodervärd måste vara noga övervägt.
Fast tror nog inte det händer inom marsvin, fast det finns ju oseriösa här också.
Jag tror att det är svårt att ordna det rent praktiskt med fodervärd på marsvin. Om du när som helst kan ta tillbaka dom känns det som om risken finns att fodervärden inte vill lägga hur mycket pengar som helst på dom, det behöver inte bli så men det kan leda till bristande skötsel. Vem betalar veterinär, mat och annat som marsvinen behöver - är det du som gör det då eftersom du fortfarande äger dom?
Det smidigaste och bästa tror jag är att välja en bra ägare till sina marsvin och sedan vara noga med att hålla kontakt och alltid erbjuda sig att ta tillbaka marsvinen om det skulle behövas.
Hanna
#4 det gjorde jag ju när jag sålde dem men funkade inte trots att köparna var så himla seriösa, sedan enligt mig oseriösa när dem ringde och sa "våran son ville visst inte riktigt ta ansvar" trots jag tom skrev i kontraktet att det är DEm INTE barnet som skall ta ansvaret. Därför jag vill ha kvar äganderätten.Som säkerhet för mina marsvin.
Vore väldigt oseriöst av mig om jag skulle vilja ha tillbaka marsvinen för jag saknar dem. Jag vill ju ha fodervärd för jag inte hinner ge dem tillräckligt med uppmärksamhet :S
Jag vill ha marsvin för att gosa med busa med och ta hand om. 8 är lite för mycket för mig med heltidsjobb. Jobbar jätteojämna tider är borta hela dagar och jobbar ibland så det blir inte mycket över till alla 8 :(
SMF borde upprätta regler och kontrakt precis som skk har det. Sen om man väljer att använda sig av SMF´s rekommenderade kontrakt och regler, vad gäller fodervärdar, eller "avsäger sig" den möjligheten och upprättar ett eget kontrakt borde man kunna välja själv.
Även detta skulle definitivt höjja värdet på marsvin i och med att det blir mer struktur i hur man köper och skriver kontrakt på de små liven.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
#3… Talar du om SKK kontraktsbundna avtal nu eller sådana som privatpersoner skriver ihop hemma själva ?
#7 SKK. Egenskriva gäller inte om det väl skulle bli något taffs.
OT… men iaf: Är man medlem i skk så ska man använda sig av skks kontrakt.
Juridisk hjälp vid dispyt får bara båda parter av skk i de fall BÅDA parter är medlemmar i SKK.
konsumentköplagen gäller även för hundköp osv…
Alla kontrakt skrivna i sverige gäller efter sveriges lagar.
Är det inte mer "leacing" kontrakt som fungerar så att du kan köpa loss varan när man vill ? alltså leacing på en bil eller liknande.
Jag skulle för övrigt aldrig i mitt LIV tillåta att en av mina fodervärdar kom och tvingade på mig pengar och på så vis fick hunden och jag stod utan mina lovade kullar… Del av betalningen för hudnen är MIN/MINA kullar. SÅ jag har mycket svårt att tro att det ligger någon som helst sanning i det du säger. Har dock för säkerhets skull mailat skk för att kolla vad det kan röra sig om för missförstånd ang detta.
Jo, det stämmer.
citat: "Men ett tips; Var försiktig med att sätta ut hundar på halvfoder (eller bibehållen avelsrätt, som det eg. heter), eftersom det är så lätt för ägaren att köpa loss hunden och uppfödaren har inget att säga emot.
SKK rekommenderar inte denna typ av foderavtal just eftersom många blir av med sina tilltänkta avelshundar pga detta"
Kan inte länka till citatet då man måste vara medlem för att kunna läsa på det forumet, alltså ni måste vara medlemmar för att läsa.
Ok, låter MYCKET lustigt. Nåja, har mailat dem och kollar va sjutton det är för grej. Jag har just nu 2 hundar på detta avtal. Kommer icke acceptera om nån gör detta. Jag har mina hundar på det avtalet av en anledning och del av betalningen är faktiskt kullarna. Jag vill inet ha pengar, jag vill ha kullarna ju.
Hur som… Marsvin, Man borde väl kunna skriva till en post i kontraktet att "möjlighet att köpa loss djuret utan att ge de utlovade kullarna som del av betalning är uteslutet".
SMF, skriv ett förslag till köpekontrakt, helfoder och halvfoderavtal, parningsavtal eller vad som nu kan behövas o be nån som är juridiskt kunnig att kolla dessa. Skulle varit kul att kunna använda sig av riktiga vettiga kontrakt i marsvinsaveln med.
kan tänka mig att skälet till att klubbar skriver kontrakt som medlemmarna kan använda sig av är för att bland annat slippa att folk kan blir lurade och utnyttjade i dessa lägen. För att bråk och missförstånd m.m ska begränsas osv.

Jag föreslår att du tar kontakt med någon lämplig inom SMF om du har förslag på vad föreningen bör göra, istället för att skriva dina förslag till dem här på MiF. :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Klart man kan göra.Men nu är ju SMF = Medlemmarna i klubben och jag antar att det är rätt månag här som är medlemmar, Alltså var det jag menade me de ja skrev att medlemmar i klubben kan kontakta dem och ge förslagen.
Jag är inte medlem i någon klubb :/ Behöver ju inte säga ngt till henne angående att ett hemmakontrakt egentligen inte gäller dessutom tror jag att det inte blir ngr som helst problem det är just för marsvinens säkerhet inte min egna ^^ får hon problem med grisarna ska hon känns trygghet i att hon kan närhelst lämna tillbaka dem etc :)
Alla kontrakt gäller, så länge de inte går emot lagarna.
Juridiskt bindande. Även muntliga avtal gäller, men dem kan det bli svårt att bevisa då man förmodligen inte kommer va överens när man "väl" sitter där o har problem.

#12 JA förstår precis va du menar med att du vill ha kullarna o inte pngarna. Lånade själv ut en marsvins hane (min enda champion) för att få en unge ur kullen. Tyvärr så fick ja ingen unge, för ja kunde ju inte tvinga h*n o ge mig en unge. Så istället får ja nöja mig med pengar. Även att ja skrev klart o tydligt att ja ville ha en valfri unge ur kullen.
Tänkter inte skriva ut namnet på personen här då h*n finns här.
Så ja kan faktiskt hålla med om att kontrakt behövs, de har ja fått erfara nu iallafall. Så nu kör ja med ett "hemmagjort" kontrakt som min kompis från början skrivigt.
#18 Precis… synd när överenskommenler skiter sig för att folk är giriga eller falska eller vilken skäl det nu kan va :(
Jag fick svar från SKK nu. Tydligen stämmer bannemej de Royalz skriver. Förjävligt tycker jag! Här tror man att man kan lita på ett kontrakt och de man skriver på i det. Någonstans står de tydligen någe skit om att köparen har rätt att köpa loss hunden utan mitt tillstånd. Alltså blir jag påtvingad pengar mot min vilja när vi har ett avtal om någon annan form avc betalning.
Förjävligt!
Tack för det SKK… (not)
Man tar ju en stor risk när man lämnar djur på avbetalning eller fodervärdsavtal och liknande. :(