Tycker inte om låten?
Någon kan tycka att det här är ett idiostiskt inlägg, nu har jag varnat! :P
Turbo tycker inte om starka eller onaturliga ljud, speciellt mobiltelefoner tycker han att är hemska. När någon har mobilen i vardagsummet och får ett sms/samtal, så att en signal spelas, kurrar han och går in i ett hus för att gömma sig. TV:n brukar inte störa, och radion står också alltid på så den är de vana vid.
Radion är påknäppt nu för tillfället, och för några minuter sen spelade de Bulls on parade av Rage against the machine; samma låt som min bror har som ringsignal på sin mobil! Turbo kurrade och sprang och gömde sig.
Månne han associerade till telefonen när han hörde sången eller är det just sången han inte klarar av? Kan de ens känna igen speciella låtar, eller bara "ljuden" i dem?
Har era masvin också något ljud som de tycker är väldigt obehagligt?
Förutom mobiler och Bulls on parade är klirr från kärl och bestick inte poppulärt här hemma.
#1 Antagligen. Själv tycker jag också låten är väldigt skrikig och jobbig!
Men det konstiga är att här brukar lyssnas på betydligt "värre" musik (metal av olika slag), men det reagerar han inte alls på. Det var bara den där ena låten.
Imorse var radiovolymen ganska låg, så det var inte för högljutt för marsvinsöron. Om det inte finns någon hög ton i musiken som vi människor inte kan urskilja, förstås.
Jag spelar nästan alltid musik när jag är på mitt rum, där marsvinen bor, och det är väldigt sällan som marsvinen reagerar på det. Möjligen om musik börjar oväntat högt. Den här låten var det inget av marsvinen som reagerade på :P
När dörrklockan ringer (den låter rätt högt) blir vissa av marsvinen störda liksom när hemtelefonen ringer (men jag har ingen på mitt rum längre så det är inget större problem).
Hanna
Mina marsvin är vana vid de flesta ljud så dem reagerar knappt på något längre:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.