Kan det vara så?
Har märkt en sak. Blixten (mitt skinny) gick ju med Luigi innan (det svarta skinnyt) men när han dog, och jag skaffade Lotus istället, så har Blixten blivit tamare, kommer fram till burkanten om man har något gott (han gömde sig innan), kan äta ur handen ibland (gick absolut inte innan). Kan det vara så att Luigi bestämde innan och "tryckte" ner Blixten? Så nu kanske han har bättre självförtroende?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, så kan det mycket väl vara.
Jag märkte själv förra sommaren, när min ena dominanta hane gick bort, att den tidigare undergivna blev mycket mer framåt. Han verkligen älskade att vara i den ledande rollen(han fick en bebiskompis) och var så go mot sin nya burkamrat!
Generellt har alla mina dominanta marsvin varit de som tagit för sig mer, medan de undergivna hållt sig aningen mer i bakgrunden. Fyra av fyra par har följt ungefär samma mönster här hemma åtminstone. Antagligen pga att de undergivna trots allt är menade att följa och lita på sin ledare i den roll de fått. Att ta risker, våga mer och gå fram först hör inte riktigt till rollen.
De kan vara jätteframåt ändå, det beror ju på personlighet en del, men jag tror ändå att den dominanta har lite "försprång" pga sin roll.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ja det var så jag med tänkte att den som har lägre rang inte kanske vågar ta för sig lika mycket osv.
Blixten gillar väl lotus. Får ha en liten pappa roll :-) Tror faktiskt det är möjligt de där du säger. Och är så glad Lotus har en bra kompis som mår bra nu! :-) Alla ska må bra det är viktigt!
#3 Kan vara så :) Visst dem smågnabbar men dem verkar gilla varandra ändå ;) hehe Som du säger, Blixten kanske känner att han har pappa-roll nu, vill uppfostra busiga Lotus :D
Snart får dem ju större bur med:D