När är det dags?
Hej alla! Min lille hane fyller snart (imorgon) två veckor. Men har redan börjat kurra och vicka på rumpan. Bör jag vara uppmärksam? Och ska jag sära på dem på 4-veckors dagen eller början av den veckan? Några tips? :-)

Skulle nog sära på dem typ nu!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#1 Men han diar ju??
Du ska inte sära på mamma och han nu då han diar, när han är 4 veckor kan du dela dom, än är det ingen fara han bara "tränar" 
Sära när han är ca 3,5-4 veckor gammal, inte nu när han diar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag hade väntat och inte särat på dem förrän bebisen är (typ) fyra veckor.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tänkte väl det!^^ Han blir ju bara 2 veckor imorgon :-)
Jag fick en kull för snart 4 veckor sedan. Flyttar dom redan idag/imorgon. För anser dom inte bör gå längre, då dom börjat låta. Honan stannar kvar hos mamman så klart.
Skulle säga 4 veckor kanske några dagar tidigare om dom varit väldigt på.

Ok jag fattade fel, som att han va 4 veckor nu….
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Det är nog ingen fara att ha dom längre heller, har ibland haft hanar till 5 veckor eller längre med mamman, men aldrig varit med om att dom blivit parade. Så jag tror inte att dom blir könsmogna så tidigt, även om dom kan vicka på rumpan och kurra redan vid 2 veckors ålder. Har även fått hit en kull med 11 veckor gamla ungar där hanen gick med sina två systrar, men inte heller där hade det blivit nån parning.
#9 Skulle verkligen inte rekommendera någon att ha marsvinshanar och honor tillsammans när de är 11 veckor gamla…
En 5-6 veckors hane kan gå tillsammans med sin mamma utan att det är någon nämnvärd risk för parning. Men en hanunge som är äldre än så bör flyttas till pappan eller annat manligt sällskap.
Jag personligen skulle INTE ha hanar äldre än 4-5 veckor ihop med deras kullsystrar.

#10 Nej naturligtvis inte, det här var ungar som jag tog hand om och hon som hade dom visste inget om marsvin, hade inte ens könsbestämt dom. Jag särade ju på dom direkt dom kom hit.