Knölar på marsvinen?
Jag har tre st marsvinshonor, 5 år gamla varav två av dem har knölar på kroppen. Den ena har en knöl på sidan, precis framför höften av en strl på 1cm i diameter. Den andra har en knöl vid ens bakre bröstvårtan, stor som en femkrona samt två knölar längre fram på magen precis brevid varandra med en storlek på 1cm i diameter.
Jag märkte för ett par veckor sedan att den ena hade en knöl vid höften och märkte idag när jag badade dem att även den andra hade på magen. Brukar inte undersöka dem på undersidan av magen så jag vet ej hur länge hon har haft dessa knölar.
Kan det vara fettknölar, eller cancer? Någon som haft detta på sina marsvin?
Vad bör jag göra?
I övrigt är marsvinen pigga, äter som dem ska.
Det är väldigt vanligt med knölar på äldre marsvin. Det finns olka sorters knölar fettknölar, igentäppta talgkörtlar och godartade tumörer. Vad just dina tanter har är svårt att säga men det troligaste är att det är av det ofarliga slaget. Håll lite koll på dem bara så de inte tokväxer eller verkar göra ont. Om knölarna bara sitter där och inte stör marsvinet så finns ingen anledning att operera ett så pass gammalt marsvin. Ingen större anledning till oro alltså.
De bryr sig inte när jag klämmer på knölarna, skönt att de inte verkar vara något farligt då. 
Mitt äldsta marsvin har också knölar på magen men jag är rätt säker på att det är fettknölar av något slag. De växer inte och hon har nog snart haft dem i ett år.
Jag tror inte du behöver oroa dig, men håll håll så som godisgrisen säger så att de inte växer/spricker eller skapar obehag
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se