mitt marsvin är vild
Jag köpte ett marsvin igår i djuraffären…
Den är inte tam. Antingen så ligger den i sitt hus och gömmer sig i flera timmar.. Eller så är han helt vild och springer runt runt i hela buren..
Hur ska jag få honom tam?
Jag har lyckats ta upp honom i famnen då han luggit stilla i ett hörn.. När jag har han i famnen då är han helt stilla. Och jag kan klappa på honom. Är det för att han är rädd eller lugn? Snälla ge mig bra tips, vill verkligen få honom tam.

muta med godis varje gång du tar upp honom, tex med en bit gurka eller något annat gott. Är hans burkompis tam då? Isåfall kan du ta upp båda två och ha i knät, så blir nykomlingen mer trygg när han märker att kompisen är lugn.
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Tack så mycket. men vet du om ifall det är sant att man ska ta bort huset de första dagarna.. för annars så sitter dom bara där och det tar längre tid att få dom tama. Jag läste det på en hemsida.
Det tar tid, man får ge lite godis, och pyssla med den varje dag, fast jag brukar låta marsvinet vara i fred första 1 - 2 dagarna så att den får vänja sig vid nya buren osv.
Har den en kompis? Marsvin måste ju bo minst 2 st :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Först och främst måste du ge det tid, den kom igår och det tar tid att vänja sig. Att den springer helt vilt tolkar jag som att den är livrädd. Den ligger i huset och trycker och så när du kommer med handen så blir den istället vettskrämd och springer runt runt i buren. Jag har haft såna marsvin och de är lite trixigare. Det jag har gjort och som funkat för mig är att jag när jag ska ta upp dem begränsat med handen så den inte har möjlighet att springa runt och skrämma upp sig själv ännu mer utan jag har sett till att kunna plocka upp den direkt, från ett hörne eller liknande. Sen är det bara att sitta med den i famnen som gäller, hur mycket som helst, låte den vänja sig vid lukten och lära sig att man inte är farlig. Ibland har jag suttit så många dagar men så småningom lossnar det och den börjar kvittra så smått.
Men man måste ha tålamod.
#2 Man ska inte ta bort husen, marsvin måste ha något tryggt ställe
Han ska få en kompis imorgon :)
#6 Vad bra:) Men som sagt, det tar tid :) Man får ha tålamod, Och ta inte bort husen :)
ja.. men han vill aldrig gå ut när han sitter i huset.. han äter inte eller dricker. han kommer inte fram när jag lockar med godis..
ska jag bara ge honom sin tid?
#8 Ja ge honom tid, han kom igår sa du? Alla marsvin äter inte och dricker inte det första dem gör, och h*n kanske börjar äta bättre när den får en kompis:)
okej tack så mycket :)
Eftersom det är ett marsvin i från en djuraffär så kanske han inte är van med mat?
Vad ger du honom?
se till att han alltid har tillgång till hö, lägg in lite grönsaker till honom på morgonen eller kvällen, eller kanske bådeoch. Grönsaker brukar inte butiksdjur få så mycket av så det kanske är så helt enkelt att han inte är van.
Sedan är det så som de andra säger, det kan ta tid innan han vant sig, han känner sig säkert otrygg eftersom han kommit helt ensam till ett nytt ställe med nya lukter och ljud. Jag minns att mina marsvin från uppfödare också var rädda de första dagarna och nu när jag har flyttat till nytt boende och marsvinen med så var dom inte som sig själva de första 2 veckorna så det kan ta lite tid.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se