Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 9277 ggr
chiyoo
0

Lite nybörjarhjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla glada människor!

Idag gjorde jag något jag brukar undvika!

Jag gick in i en djuraffär som säljer djur och kunde såklart inte går därifrån tomhänt!

Hittade världens sötaste lilla marsvinstjej. Hon såg så rädd och osäker ut att jag bara var tvungen att köpa henne.

Så nu sitter jag här med henne men kan tyvärr inte så jätte mycket om dem. Har förstått nu att det är flockdjur, så det första jag ska göra imorgon är att köpa en kompis åt henne.

Har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på så snabbt som möjligt eftersom jag inte riktigt litar på vad de i djuraffärerna säger.

- Saltsten eller inte?

- När kan jag börja vänja henne vid grönsaker? Hon är snart 7 veckor.

- Buren jag köpte är 140x70x60 cm. Visst borde den räcka åt två marsvin?

Skulle verkligen vara tacksam för svar :)

Bifogar en liten bild på sötnosen, någon som vet vilken färg hon är?

CeciliaNig
0

Vilken sötnos :o)

Jag är också väldigt nybörjare men dessa frågor tror jag att jag lärt mig :o)

Som du skrev är en kompis ett måste och blir till dubbel glädje, är ju SÅ mysiga djur!!

Saltsten ska dom inte ha då det vad jag har förstått inte är bra för njurarna.

Grönsaker måste hon har varje dag och direkt. Har fått lära mig att 80% av maten ska vara hö och resten grönsaker/frukt. Prova dig fram med olika sorter, finns jättebra sidor och tips här på sidan om du söker.

Buren räcker alldeles utmärkt till 2 marsvin.

Blomkrukan
1

Föreslår att du knatar till biblioteket och lånar en drös med marsvinböcker. Dom ger nog den "allmänna" kunskapen.

Man lär sig mycket genom att läsa trådarna här i forumet. Jag har lärt mig massor genom det.

Lycka till! : )

Myosotis
0

Läs artiklarna på detta forum, de är 100 ggr bättre än de marsvinsböcker du kan hitta på bibliotek eller i bokhandeln.

Artiklarna är grupperade efter tema, t.ex. "Köpa marsvin", "Boende & inredning", "Skötsel", "Foder"

Läs dessa och ställ sedan specifika frågor här i tråden på sådant där du vill veta mera.

Ditt marsvin behöver en kompis så fort som möjligt, då blir det genast piggare och mer tamt. Titta på Svenska Marsvinsföreningens hemsida för att hitta en uppfödare som bor nära dig. Eller vänd dig till en omplaceringsverksamhet.

Kontrollera gärna könet på ditt marsvin innan du skaffar ett till, det är tyvärr ofta fel på zooaffärernas könsbestämning… Hjälp finns här

Ditt marsvin har färgen golden/white eller buff/white, lite svårt att se pga det dåliga ljuset på fotot.

Abico
0

Grattis får man väl säga ändå :) Hoppas nu att du inte fått med dig oönskade gäster i form av Ohyra och ungar i magen på henne, det är tyvärr inte alls ovanligt när man tar marsvin från djuraffären. Nu vet jag inte var du bor men jag rekommenderar att du köper hennes kompis från omplaceringshem eller duktig uppfödare, för att inte stödja djuraffärsförsäljning av djur ytterligare.

Saltsten och mineralstenar bidrar till urinsten och ska inte ges.
Om hon inte fått grönsaker förän nu, vänj henne långsamt vid grönsaker och börja med bara ett par sorter, vitkål och broccoli t.ex. Sedan är det absolut viktigaste bra hö som hon ska ha hela tiden.

Det är svårt att se vilken färg hon har eftersom bilden är tagen i skugga, ta upp henne så att det blir bättre ljus så blir det lättare att se :)

Ett tips är att läsa artiklarna här på sajten där finns mycket information, också böcker som #2 föreslår är bra men tänk på att (skrämmande) många innehåller konstig information. Mia Winges "Mitt husdjur marsvinet" är en av de bästa på svenska.

Hanna 

Sofieproppan
0

Söt liten tjej!

Tycker du ska gå in Artiklar här på forumet. Där hittar du många bra Artiklar som kan vara till hjälp när man skaffat marsvin första gången. Vad de behöver, vilka grönsaker mm.

Saltsten ska du inte ha.

Grönsaker bör du börja ge nu genast, prova lite i taget. Morötter, vitkål och annan kål, paprika brukar vara populärt. Tänk bara på att ge henne massor av hö.

Buren är bra storlek för två marsvin.

Hoppas du snart hittar en fin tjejkompis till henne.

[Maijah]
1

Jag håller med alla ovan, och utöver det de redan hänvisat till finns det superbra info på denna sida: Humlans marsvin! :-)

Fridaaaa
0

hej!:)

Saltsten ska dem inte ha, och en så stor bur räcker gott och väl ;) Den är godkänd för mååånga fler marsvin än två! :D
Ett tips, läs många av våra Artiklar här på marsvin.ifokus :D
Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chiyoo
0

Hej!

Tack för alla era svar!

Nu ska jag sitta och plugga in marsvinsfakta resten av dagen ;)

Och en kompis har hon redan fått! Det blev också från en djuraffär. Men jag bor i Lund och har köpt dem på zoogiganten i Lomma, de känns väldigt seriösa och är mån om sina djur.

Jag ska låta dem vara ett tag nu så de får vänja sig vid varandra.

Hade tänkt ta lite bilder på dem i bättre ljus ikväll så någon kanske vill hjälpa mig med färgerna :)

Sofieproppan
0

Lycka till med dina marsvin och bra att hon fått en kompis.

Ta inte detta på fel sätt men synd att du inte tog en från uppfödare, finns massor bara här inne på forumet som har till salu.

Som påpekats i tidigare inlägg, kontrollera könen väldigt noga. Det är inte alltid som detta görs så noga i djuraffärer (vet exempel från just zoogiganten i Lomma). Så det verkligen är två honor. Finns dessutom många exempel där man fått ungar i magen på köpet.

En sak till, eftersom du själv skriver att du inte vet så mycket om dem. De ska ha varsitt hus/gömställe. Kan vara en enkel papplåda eller vad som helst om man inte vill köpa dyra trähus i djuraffären.

Ser fram emot att se bilder på dem.

chiyoo
0

Hej!

I den första djuraffären kontrollerade hon könet noga. Hon sa till och med: Jag ska bara gå och dubbelkolla med chefen så det verkligen är en hona.

Samma sak ute på zoogiganten idag, personalen dubbelkollade.

Jag har själv haft råttor och kaniner i hela mitt liv, så jag kan ju en del om gnagare, men just marsvin är nytt för mig.

De har ett stort hus, en tunnel, aktivitetsboll, lite gnagarleksaker, en gnagarboll med en liten pingla i och självklart massa hö, vatten och nu även lite grönsaker så de ska få vänja sig vid det :)

När jag kom hem med den första igår visade hon sig inte på hela dagen/kvällen. Hon gömde sig bara inne i huset. Nu när hon fick sig en kompis har hon förändrats helt. Hon får fnatt i buren och springer omkring och har massa ljud för sig. Äter massa hö och dricker vatten. Så om jag tolkar henne rätt så betyder en kompis verkligen mycket för dem.

Ingen av dem har fått grönsaker innan så jag har skurit upp 4 små paprika bitar, 2 små kvistar persilja och 2 tunna skivor morötter. Tror ni detta blir för mycket för deras små magar?

chiyoo
0

Har en liten fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på då jag går runt och är lite orolig.

Ett av marsvinen utforskar buren jätte mycket nu. Samtidigt som hon gör det ger hon ifrån sig små kuttrande ljud hela tiden och får fnatt och hoppar upp i luften.

När råttor ger ifrån sig kuttrande ljud betyder det ju att de är sjuka. Hur är det med marsvin? Jag vet ju att de pratar, men pratar de så mycket?

Här kommer lite bilder på sötnosarna, Tingeling och Tindra. Vet någon färgerna på dem?

chiyoo
0

Tindra

chiyoo
0

Bur-utforskning

chiyoo
0

Tingeling

chiyoo
0

Buren

Abico
0

Marsvin kurrar och kuttrar och har en hel massa ljud för sig :)
Dels kan dom kurra av rädlsa, oftast händer något som skrämmer dom så dom springer och gömmer sig och sedan hör man det lilla kurret.
Marsvin som trivs och ligger och gosar i knäet på en kan också kurra, jag tycker ofta att det är när dom är helt avslappnade och har sträckt ut sig som dom kurrar lite.

Hanar går ofta, speciellt när det är en hona i närheten eller när dom ska göra upp rang med andra hanar, runt och kurrar med rumpan vickande. Det är ett lite dovare kurr. Också honor kan betee sig liknande om dom brunstar och uppvaktar sina burkompisar.

Jag känner mig så himla tråkig och tjatig men jag säger det bara för att jag sett det för många gånger förr och det är så trist varje gång det går fel. Ta det inte fel. Men kolla i den här artikeln så att dina marsvin är av samma kön, jag litar inte för fem öre på djuraffärens könsbestämningar och just det här att ditt ena marsvin går runt och kurrar gör att jag tycker att det är värt att kolla upp en extra gång.

Hanna 

nimroda
0

#16 mina marsvin går även runt och kurar  i buren varje dag minst en gång om dagen. de är lågt lite vibrerande gurande och låter jätte gulligt , vad kan de tyda på?

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Fridaaaa
0

Den ena ser golden/white och den andra ser Buff eller cream ut eller har jag fel? :)

Fin bur dem har! :)

Marsvin kuttrar och pratar oftast mycket, speciellt om det är något spännande :) Men även om t.ex en hane vill para en hona mm så säger som Abico: Kolla så att det verkligen är 2 honor:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

isblixt
0

#11 Som de andra har sagt är marsvin väldigt sociala djur och pratar mycket. När de utforskar buren pratar de ofta samtidigt och "popcornskuttar" när de är glada och/eller upprymda. Dina tjejer verkar ha fått en bra ägare :) Lycka till!

flocken
0

Jätte fina grisar. Lycka till.Glad

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Abico
0

#17 - Är det hanar? Jag har bara upplevt det beteendet när mina honor brunstar eller på hanarna. Har en hona med äggstockcystor som håller på så nästan varenda dag men på alla andra följer det brunstcyklerna.

Det är möjligt att det finns andra anledningar till problemet, även om jag inte upplevt det.

Hanna 

nimroda
0

#21 nej jag har 2 honor .  och både två gör de,

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Abico
0

#22 - Okej, då vet jag inte varför dom gör det.

Hanna 

liliane
0

Mina honor kurrar mot varandra. Speciellt Bibi (dominant femisnisttjej). när det gör det kommer kastraten sixten och särar på dem direkt ;)

Tycker att man lär sig jättemycket här på marsvin iFokus!

Lycka till!

Misarn
0

Grattis =) Marsvin är ju så underbara men för att få så mycket fakta och information om marsvin så är det ju precis som dom andra har förelagit redan, läst mycket Artiklar här på sidan, det hjälpte mig jättemycket och sen så behöver dom få i sig C-vitamin dagligen för att förhindra olika sjukdomar som kan uppstå. Tycker det låter som en aldeles lagom bur och är det något du undrar så hjälper vi gärna till =)

chiyoo
0

Jag tror jag förklarade ljudet de den ena hade för sig fel :) Nu när jag läst lite har jag förstått hur många olika läten marsvin har för sig.

Det ljudet jag hörde lät inte som kutter, utan mer som en duva.. antagligen för att hon springer omkring och upptäcker :)

Nu har jag även jämfört båda könen med en artikel som en av er skickade här. Både två har tydliga Y så jag tror verkligen att det är två tjejer jag har!