Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 4479 ggr
jossanfina
0

Är fetma en stor hälsorisk?

Dör marsvin fortare om dom är tjocka?

Rubrik förtydligad av moderator

Denna kommentar har tagits bort.
Cavia
0

det är ju precis som för alla däggdjur, att vara tjock är inte hälsosamt. Det tär på hjärtat tex, och det är lättare att utveckla diabetes.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Maijah]
0

Alltså, ja de kan dö i förtid ifall de är jättetjocka. Fetma leder ju till massa andra problem, precis som hos oss människor och alla andra djur.

Det du kan göra för att få ner marsvinet i vikt är att ta bort all slags kraftfoder och ge fri tillgång (som alltid) av hö av hög kvalitét, samt nyttiga grönsaker varje dag, 1-2 ggr. Gärna mycket rotfrukter. Men tänk på att tillgodose C-Vitaminbehovet.

ponytails
0

Är ditt marsvin fläskig över skuldrorna? Då är marsvinet fet.

Många marsvin kan ha en päronform, det är inte som de är feta.

Så här bantar du ditt marsvin:

Mycket grönsaker. Ingen frukt. Tex äpple innehåller mkt socker och det är socker man blir fet av inte fett.

Mycket hö. Inget kraftfoder.

lycka till Glad

Luckyt5
0

De får grönsaker varje kväll, gnagarblandning och hö (och vatten såklart). Men ska man ge dem gnagarblandning?

/ Tilda

[Maijah]
0

#5 Ge hö flera ggr per dag, och inte i höhäck. Nyttiga grönsaker 1-2 ggr som sagt. Nej gnagarblandning leder enbart till fetma och är verkligen inte nyttigt för marsvin på något plan alls. Normalviktiga marsvin ska inte heller äta det.

Luckyt5
0

#6 De får hö flera gånger per dag (inte i höhäck). Jag hoppas att Elsa (Jossanfina) tar bort gnagarblandningen för jag har sagt till om det innan men hon lyssnar inte.

/ Tilda

[Maijah]
0

#7 Bra :-) Ja, det måste hon om hon vill att de ska gå ner i vikt.. Sen måste de ju inte vara tjocka heller? Vad är vikten på dem TS?

Men TS, Jossanfina, ta bort gnagarblandningen och släpp ut dem några timmar per dag helst så är nog problemet löst.

Luckyt5
0

#8 Jag kan väga dem nu (Elsa (Jossanfina) gör nåt annat nu). Hon har de ute ibland men de är rädda så de sitter bara i ett hörn eller nåt.

/ Tilda

[Sicali83]
0

#9# Jag får inte ihop det, är du ts kompis?

Luckyt5
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska kanske väga de sen.

/ Tilda

Luckyt5
0

#10 Jag är hennes storasyster. :)

/ Tilda

[Maijah]
0

#9 Lägg ut lite godbitar och massor av gömslen när de är på golvet och låt dem utforska i lugn och ro. Ibland tar det ett tag innan de vågar ge sig ut och gå runt på golvet, man får ha tålamod. Men det är viktigt med golvtid, särskilt för tjocka marsvin.

[Sicali83]
0

#10# Aha, ja då blev det mer logiskt :-)

[Maijah]
0

Uh söta är de iaf! ^^

Cavia
0

#11 jag tycker inte dom ser speciellt tjocka ut.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Maijah]
0

Jag håller med Cavia också, de ser inte speciellt tjocka ut..?

Vägt dem än TS eller Luckyt5? :-)

Luckyt5
0

#16 #17 Det är en gammal bild :).  Nej, men vi har tagit bort gnagarblandningen, de får hö, vatten och grönsaker (2 gånger varje dag).  Nu får de också komma ut ur buren oftare.

/ Tilda