Akut!! Tanden är lös!
Hej!
Mitt ena marsvin Tuffsan råkade falla från mitt skrivbord och nu är ena tanden lös!!! Det blöder från tanden,
Vad ska jag göra!!??
Ska jag åka till veterinären eller bara låta det vara??!
Är jätte förvirrad, jag behöver svar nu!!
Snälla, snälla hjälp mej!
/Elin

Åk till vetrinären för guds skull!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Men dom har inte öppet..

Men ring deras akuttelefon eller något?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag ringe just en uppfödare, hon sa att veterinären inte kunde göra något åt det.
Men vi ska ge henne en special kost nu, havregryn och vatten med c-vitamin
OM tanden skulle trilla ut, så växer det fram en ny på ett par veckor…jag lovar…
Det kanske rent av växer fram en ny i alla fall och puttar ut den skadade…
Men se till att den lille får mat i sig tills nya tanden kommit fram…
Har Du fler frågor kan Du maila jumjums uppfödning på:
orfeus@hotmail.com
Hon är jätteduktig och kompetent att svara på Dina frågor!
Ulrika (Ulle) heter hon.
// Shintaida
#5 E inte det hon som inavlar vissa av sina djur?
Tror det var på hennes hemsida jag såg att hon parat 2 st som var halv syskon!?
Fattar inte att man gör det bara för att få fram "fina" marsvin.:/
#6 Jo, hon har nog parat två halv syskon, tror det var kullen Quincy + Qamille, men är inte riktigt säker…
#6 Och du tycker det är okej!?
Personligen så skulle jag ju inte ha avlat på så nära besläktade marsvin, men jag vet inte vad hon har för avsikter med den parningen.
Jag kan också tycka att strävan efter det perfekta utställnings marsvinet har gått för långt hos vissa uppfödare, tyvärr=(
Elin ta det lungt. marsvin är sådana djur som tänderna växer på hela tiden! så tanden kommer växa ut igen. det har hänt flera gånger att mina marsvins tänder har trillat av. men det är ingen fara. dom har ju inte bara framtänderna dom har ju käktänder också. men gör så att ni matar henne med gröt och sånt så går det nog bra kram på dej
#6 & 7 Tycker inte man ska diskutera folk så här, det är bäddat för skitsnack och massa missförstånd.
12# håller hellt klart med dig! det är ju hennes beslut och hon är en mycket duktig uppfödare med bra erfarenheter.
Precis som #12 säger, hon är erfaren och vet nog vad hon gör som uppfödare.
- Mvh Emma
Tycker att ni som misstror, ska titta in på jumjums hemsida!
Ulle är mycket seriös. Känner henne personligen!
Prata inte bakom ryggen på henne, utan prata med HENNE PERSONLIGEN! *irriterad*
// Shintaida
Tusen tack för att det snackas skit om mej på ett forum så här!!!!! Så jävla lågt så jag kräks =(
Detta är ett personligt påhopp som jag tänker polisanmäla! Om någon nu anser hur jag avlar mina djur så ber jag vänligen men bestämt att detta tas privat med mej istället för att hänga ut mitt namn så här på ett forum. Än en gång..så IN I HELVETE lågt och respektlös mot mej!!!!
Vad jag har för avsikt med den ovannämda kullen??? Jo, den har kommit till av en ren tjuvparning. Quincy gjorde ett graciöst hopp in till buren under och otur så var det hans halvsyster som bodde där och var vid det tillfället jättebrustig. Har ingen lust att skriva om detta på min hemsida, utan har helt enkelt skrivit att dom "sattes ihop det datumet" Jag ska banne mej inte behöva förklara för folk va jag sysslar med i mitt marsvinstall!
Det finns MYCKET värre varianter av linjeavel/inavel inom marsvinsvärlden!
"6 Jo, hon har nog parat två halv syskon, tror det var kullen Quincy + Qamille, men är inte riktigt säker… "
Nej, men tar reda på fakta då innan du använder fingrarna!
Hoppas du inte tog mitt som skitsnack :S
- Mvh Emma
Jag menade bara att om du nu hade gjort den parningen så hade du tillräckligt med erfarenhet för att kunna bestämma själv utan att folk ska ifrågesätta detta :)
- Mvh Emma
#18 Nej då, jag tackar för ditt förtroende *kramar om*
Jag har fött upp marsvin i snart 4 år och är inne på min 75e kull. VARJE kull är nog planerad och genomtänkt så jag vet vad jag sysslar med. Att en och annan tjuvparningskull tillkommer händer, men inte ofta…detta är faktiskt bara den 3e i ordningen!
#19 vad bra, blev lite orolig där. Håller med om att det kan tas personligt om någon har något att säga :)
- Mvh Emma
väldigt taskigt av er.
väldigt lågt att prata bakom ryggen på en registrerad uppfödare, klara det bättre själva om ni kan!
#23 mysigt :D Vad är det han gosar i?
- Mvh Emma
Haha, nu blev de en annan bild :P
- Mvh Emma
okej :) Mysigt såg det ut som :P
- Mvh Emma
"Gulleröv" …men Shintaida då!
#28 förlåt om du tog mitt personligt=) det var inte alls på det visset jag menade.
Precis som du säger det var en tjuvparning, så det var ju inte medvetet, det kan ju faktiskt hända vem som helst.

Öh, det var inte meningen att det skulle pratas skitsnack här i mitt inlägg 
Tack för hjälpen! Det värmer 
Tack specellt till #5 och #11 .
Nu återstår bara en fråga, kan jag ställa ut henne ändå?

Nu finns det et annat problem oxå.
Saffran är lixon röd runt munnen och det är som någon vitt vid nosen… Vad kan det vara?
Jumjums, jag tycker att du har jätte fina marsvin, och visar dig mycket mer ansvarsfull och mogen än vad det där var som dom skrev. En liten tjuvparning ska inte få förstöra en persons rykte.. Det är inget som man kan råför, och som sagt, det finns mycket värre, sånna som gör det med flit. Hoppas du har det bra och att du fortsätter skriva och dela med dejj av dina erfarenheter och vetenskaper här på sajten! Kram kram 
hjälp! mitt marsvin Curry har blivit parard, hon är bara månader!!!
*4 månader
En utslagen/lös tand är inte värt ett besök hos veterinären, som ändå inte kan göra något. Det kostar bara en massa pengar.
En lös tand lossnar troligtvis av sej själv. En helt avslagen tand är det heller inte någon fara med. Inom några dygn så ser man en ny tand växa ut, och inom 2 veckor är den helt utväxt och man ser inte att den varit av! Medans tanden är kort så kan man riva morötter fint och ge, eller skära vitkål i smala långa strimlor som marsvinet får i sej och kan tugga med dom bakre tänderna.
Påhopp på andra människor är inte accepterat i detta forumet! Jag läste det tyvärr inte förrän nu. Men jag hoppas ni tar till er detta och i fortsättningen om ni har något att säga så säg det direkt till personen istället.
#0 Hoppas du fått hjälp med din fråga o som Medarbetare får jag be om ursäkt över att din tråd hamnade snett här…
#16 Att polisanmäla kanske inte är så smart av dig, eftersom du själv brytit mot L80.
Du kan själv läsa här inne:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf
Där står det klart och tydligt:
5 § Ett förvaringsutrymme ska vara rymningssäkert. Mellanrum i galler, nät och andra anordningar ska vara konstruerade och anpassade till djuren så att de inte kan tränga sig ut eller fastna. Material och infästningar i galler, nät och andra anordningar ska vara anpassade till förvaringsutrymmets storlek och till djurens storlek, styrka och eventuella gnagbenägenhet.
6 § Om förvaringsutrymmen är placerade intill varandra ska de vara konstruerade och uppställda så att djuren inte kan nå och skada varandra.
Jag skriver detta eftersom jag tycker bara att det är så löjligt av folk att gå och polisanmäla hit och dit, men du gör ju så klart som du själv vill.
#22 Bara för att man är registrerard uppfödare så behöver man inte vara bra! kolla bara hur det är i hundvärlden!
Nu menar inte jag att jumjums är dålig, absolut inte, för jag känner inte henne och vet inte alls vad hon har för erfarenheter m.m.
Men jag vet andra reg. uppfödare som inte bryr sig om sina djur!
# 16 Nej nu får du banne mej ta och lägga av!
Jag har nyligen haft kommunens djurskyddsinspektör här som godkänt mina burar. Både vad gäller konstruktion och storlek…
Nu lämnar jag detta forum….gick inte med här för att bli påhoppad av en massa idioter som lider av den allra grövsta varianten av Svenska avundsjukan! Väx upp och försök lev ert eget liv!
Jag trodde att med min ålder, och mångåriga erfarenhet av marsvinsuppfödning kunde hjälpa nybörjare med deras frågor….
Adjö….
#39 Nej, sluta inte :(
- Mvh Emma
#39 Öhh, "bli påhoppad av en massa idioter som lider av den allra grövsta varianten av Svenska avundsjukan!"
var det menat till mig?
Det är ju också ett personligt påhopp!
Tycker det är tråkit att du slutar bara för att jag på pekade en sak=( jag trodde faktiskt folk tålde kritik. men tydligen inte….
Nu har det verkligen spårat ur huvudämnet, så nu slutar jag denna diskution, så att inte fler slutar. För det är inte roligt:(
Tydligen så uppmärksammades inte min uppmaning att inte ta upp personliga saker här så därför låser jag nu denna tråden. (Om sajtvärden tycker det är fel så kan du ju låsa upp den igen då jag inte vet om jag tar mig för mycket friheter här nu…)
Om #0 behöver mer råd så kan du skriva en ny tråd!