För liiten fortfarande?
Hej <3 ;)
Om jag köper en bur på 120 cm lång och 65 cm bred till 2 marsvin eller 3 om jag köper ett till marsvin. e buren för liiten ? ? ;) #<3
juste kan man ha 2 stora marsvin med 1 liitet ? <3
Jag tycker att det är okej om marsvinen får komma ut och röra på sig utanför buren regelbundet och om dom fungerar bra (harmoniskt) ihop. Buren är laglig för fem marsvin.
#1 - Vadå litet, små marsvin växer ju :P Då har du tre stora efter ett par månader, så du kan inte räkna ner på burstorleken för att ett av marsvinen är litet. Var det så du tänkte?
Hanna
Du kan ha 4 marsvin i den buren. Så det är ingen fara. Är det tre hanar du tänkt ha? Avråder jag dig. Hanar bör inte gå fler än 2o2. Har varit med hemska saker på den fronten.
#2 nej det var inte så jag tänkte ;) tänkte ifall dom går ihop 2 stora och 1 liitet som också blir stort senare? :P
#3 ja det e hanar ;) värför då ? :O
Hanar har en tendens till att inte fungera ihop om de är två eller fler. Det krävs större yta och lite tur ifall det ska fungera :) Fungerar dina två hanar ihop tycker jag inte att du ska köpa en till, då kanske det slutar med att ingen av de tre fungerar ihop..
#6 :o e inte ytan 120cmX65cm bra? till 3?
#9# Nej den är inte bra till tre hanar, de behöver mycket större än så.
#10 men den ee jue laglig för 5 marsvin igentligen??
#10# Jag vet inte hur jag ska försklara det bättre än de redan försökt göra i tråden. Ja det är lagligt för fem marsvin rent generellt. Men du bör inte ha tre HANAR ihop eftersom de med största sannolikhet kommer slåss. Ska du absolut ändå ha tre HANAR ihop behöver de har ordentligt mycket mer plats. Sen är det ju en allmän vetenskap att man inte kan gå efter vad som är lagligt eftersom de lagliga måtten egentligen är alldeles för små och trånga.
#9 120x65 skulle jag kunna sätta i tre honor, men absolut inte tre hanar då de som sagt behöver större utrymme där var och en av dem har sin "egna" yta.
Och det där om att det är lagligt att ha 5 marsvin där, ska man ta med en nypa salt. Jag hade inte ens haft 5 honor i den buren utan att känna att den var för liten. Marsvin behöver utrymme, ju större desto bättre och gladare grisar :)
Så slutsatsen: 120x65 för 3 hanar är för litet och risken är stor att de börjar bråka.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 När jag skall räkna på hur många marsvin det får plats i en bur så brukar jag ta det lagliga genom två, d.v.s. i en 120*65 (=0,78 m3) så får man enligt lagen ha 5 marsvin vilket ger 2,5 marsvin, och eftersom det inte finns halva marsvin så brukar jag bara räkna heltalen, alltså 2 stycken. 
Till tre marsvin hade jag personligen inte haft mindre än 140*70 (= 0.98 m3), så om du planerar tre i framtiden kan det ju vara bra att köpa den storleken redan nu. Mina tre går i en 180*60-bur (= 1,08 m3) just nu.
Precis som #3 och #6 säger så är det bara i undantagsfall som det går att ha mer än två hanar ihop, så om jag hade varit du så hade jag absolut inte tagit den risken. Det kan till och med vara så att dina ursprungliga hanar som idag kommer överens kan bli ovänner om du gör ett försök, och då har du tre olika individer som kräver varsin bur.
Om du vill ha fler marsvin i framtiden så hade jag väntat tills ett av dina marsvin går bort och kastrerat det som är kvar och skaffar honor till honom.
Lycka till! 
Två eller max tre marsvin är lagom i den buren tycker jag, om de får komma ut regelbundet som #2 skrev. Jag hade själv en bur med de måtten för några år sedan och köpte ett marsvin till till de två jag hade, och då tyckte jag den blev för liten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Buren är bra till 2-3 marsvin men ha inte 3 hanar, dem ska gå 2 & 2 :D Honor däremot kan man ha många:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.