Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 643 ggr
[Aquelegia]
0

Hemmabygge som "do it yourself kit"

Kom på denna idé när jag fick så fin respons på mitt burbygge att ja varför skulle det egentligen inte kunna fungera att Fixa kit med färdigsågade brädor, lim,skruvar, silicon etc. För att dem som har tummen mitt i hand kan få en stor och fin bur till sina marsvin. För vem gillar egentligen gallerburar? Dem är inte särskilt snygga många tycker dem "står i vägen" skulle kunna skriva massa om denna idé men vill veta vad ni tycker!

Tror ni att det finns en marknad för att om ngt år starta ett företag som tillverkar "hemmabyggen" Inte bara för marsvin har fler idéer för många djurarter.

Då skulle det finnas basstorlekar att välja mellan som man sedan kan välja olika design på så att det som jag fick en kommentar om " ser ut som en möbel" Det skulle kunna finnas olika underreden att välja mellan. Vanliga ben.förvaring etc Lite Ikea style. Detta kanske skulle kunna göra att smådjur får högre status om dem blir en del av hemmet ?

[Liinda]
0

Jag tycker att det låter som en toppen ide! =)

Denna kommentar har tagits bort.
Abico
0

Du får skicka förslag till Ikea. Nu la dom väl ner djursortimentet för ett tag sedan - men det här kanske kan vara något att ta upp :P

Men ärligt talat tror inte jag att det skulle vara någon jättegrej, tyvärr. Dom som är intresserade av sådana burar och vet om att man kan ha det vill nog inte lägga extra pengar på att få ett färdigt paket, för det lär bli dyrt, när man kan köpa delarna själv och fixa det väldigt enkelt.

Hanna 

[Sicali83]
0

#3# Tänkte också lite så. Det skulle vara skillnad om ett stort företag som ikea sålde burar i ett kit som man kunde bygga ihop hemma, precis som de säljer möbler. Men jag tror inte det skulle slå om ett mindre företag sålde färdigbyggda burar, det låter som om det skulle bli väldigt dyrt och då gör man det hellre helt själv. Annars var det en fin ide men i praktiken tror jag inte det skulle gå runt.

[Liinda]
0

Jaha nu fatta jag, trodde trådskaparen menade att man skulle bygga färdiga burar och sälja. Typ som att köparen fick kolla utifrån mallar och sen lägga lite egna önskemål och att företaget sedan byggde ihop det.

[Aquelegia]
0

#5 ingen färdig idé inget jag bestämt jag ska göra men intressant att diskutera ^^

[Liinda]
0

Ja jag förstog det =)

Blomkrukan
0

En intressant tanke : )

[Aquelegia]
0

Varför skulle det inte kunna funka ? marsvin behöver bur det finns ju seriöst bara gallerburar att välja på ! Förutom oss inbitna marsvinsägare ^^ När jag var "vanlig" marsvinägare och inte medlem på forumet hade jag aldrig kunnat kommapå det där med hemmabygge! det hör ju inte till det "normala" att ha en sådan bur. Det finns enligt mig många därute som helt enkelt inte får tummen ur och göra förbättringar för sina marsvin. Går det att köpa brukar folk faktiskt…köpa. Behovet av bur finns.

Abico
0

#9 - För att precis som du säger krävs det att man börjar kolla upp alternativa burar eller hamnar på en sån här sajt för att komma på idén. Och när man väl kommit så långt så inser man hur lätt det är att göra själv, och att det blir billigare än att köpa något färdigt kit.
Först om djuraffärer börjar sälja dessa kit tror jag att det är möjligt att nå ut, och frågan är då fortfarande hur lätt det är att övertyga folk om att det är en bra grej. Om inget stort företag börjar producera det hela och kan hålla priserna nere kommer det ju faktiskt att bli riktigt dyrt…

Hanna 

[Aquelegia]
0

#10 det skulle krävas ENORMT mycket tid och pengar för att starta en sådan grej kanske tom patent för att det ska löna sig och jag skulle ju aldrig komma på tanken att göra detta ensam utan tillsammans med ngt storföretag, det är ju dem som har maskiner etc för jobbet ^^ men just grejen ATT sätta igång denna idé utveckling i burar måste det banne mig bli ! Det finns dessutom många (som jag) som hellre köper färdigt eller "do it yourself kit" för att slippa att köpa en helt siliconspruta som jag fick göra för 4 hörn liksom. sån grej man trycker ut siliconet fick jag med köpa sen en hel låda med skruv som jag inte har använding för…så i längden för dem som jobbar mycket och helt enkelt inte orkar göra allt från helt grunden så vore detta en bra lösning ^^