Ingen mat och inget vatten!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej jag vill bara klaga på Djurkompaniet i Kalmar nära Maxi..
Jag var där igår för att köpa ett marsvin..
När jag kollade på djuren för att välja marsvin så såg jag att kanin burarna och marsvinsburarna inte hade någon matskål eller vatten flaska.. Det var bajs i hela buren & dom hade ingen höhäck så allt hö låg överallt i buren nerkissat.
När jag kom hem, så direkt när mitt nya marsvin fick gå ner i buren så sprang han till matskålen det första ha gjorde.
Jag tycker detta är hemskt och kräver en polisanmälning.
Vad tycker ni?
Jag tycker absolut att du ska polisanmäla det, synd att du inte tog kort på det som bevis.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast att det inte var någon höhäck var ju faktist bara possitivt då man inte ska använda det.
Matskål måste dom inte ha då dom inte behöver ha fri tillgång på kraftfoder.
Men den andra med vatten var väll inte så bra.
Sen tycker inte jag du har rätt att klaga när du själv tänkte köpa där och stödja den hemska industrin som föder upp djuraffärsdjur. Köp av uppfödare istället så kan du nästan vara säker på att dom haft en bra uppväxt.
Att hon köper ett marsvin där gör det väll knappast mer rätt att marsvinen/kaninerna inte har något vatten? Eller är det bara helgon som får polisanmäla olagligheter?
Det är lite grann som att jag skulle förlora rätten att att anmäla någon för djurplågeri bara för att jag äter kött och på så vis stödjer det hemska sätt de tar hand om grisarna på någon gård på nyheterna.
Alla marsvin på zoobutik kommer inte från "puppymills" (eller kanske guinnamill i detta fall :P )
Jag funderar på varför du inte bara frågade personalen varför djuren inte hade mat eller vatten. Det kan ju vara så att du kom mitt en städning eller liknande. Att ditt marsvin sprang till matskålen är ganska normalt, det gör mina om de så bara varit ifrån buren tio min.
Sen håller jag med Royalz lite, det känns fånigt när du tänkt köpa därifrån, när du inte påtalade problemet och frågade personalen utan bara hoppar in på forumet och pratar polisanmälan.
#3# Så det är olagligt om de byter mat och vatten under tiden de har öppet? Säg att det är minst en kund inne hela tiden de har öppet, hur ska de göra då för att ingen av kunderna ska behöva se burarna utan mat och vatten? Vi VET ju inte att de missköter djuren och inte ger dem mat och vatten. Känns som ddet bara är de vanliga trista fördommarna mot djuraffärer i allmänhet som kommer fram.
Sorgligt att dom saknade vatten.
#2 Förstår inte riktigt ditt tankesätt när du skriver att hon inte har någon rätt att klaga på hur de levde bara för att hon köpte ett av marsvinen där. Hur menar du?
#3 Håller med!
#4 Är nog lite bereoende på person till person med att fråga. Jag tar in alla intryck mm och kanske två timmar efteråt så kanske alla mina fundering mm dyker upp. Jag tänker och funderar en hel del i min ensamhet innan jag ens formulerar frågor. Då är det ofta försent att fråga.
Ingen nav mina marsvin har någonsin sprungit direkt fram till matskålen när dom får komma ner i buren igen.
#5 Ofta tror jag man märker om det är byte av mat/vatten som gör att det saknas i buren.
Det är ju dom där fördomarna du pratar om som gör att man riskerar att bli utfryst här på MiF om man köper sitt marsvin på en djuraffär. Ingen VET vad en specifik djuraffär har för rutiner men alla ANTAR att dom får sina marsvin från grossistuppfödare. Det finns bra och det finns mindre bra djuraffärer.
Djuraffärer kan faktiskt byta vatten och ge mat på morgonen innan dom öppnar. Likaså med städning. Om dom vill ge ett seriöst intryck och att folk ska vara nöjda med deras djurhållning så borde det ju inte vara så svårt.

Mydependence: Anmälan ska inte ske till Polisen utan till Länsstyrelsen. Det är något strul med deras hemsida nu i helgen (driftunderhåll eller vad nu datanissar kallar det), så jag rekommenderar att du ringer 0480 - 820 00. Säg att du vill prata med avdelningen för djurskydd för Kalmar kommun (viktigt eftersom just Kalmar län har delat Djurskydd på två kontor, beroende på vilken kommun det handlar om). Du får vara anonym om du vill, det ska inte spela roll för ärendets gång.
Marsvin ska enligt djurskyddslagen till exempel alltid ha tillgång till vatten. Att höet ligger på burgolvet är däremot inget brott, men givetvis ska det vara rent.
# 2. Jag kan inte låta bli att kommentera det där… Jag tycker att vi gång på gång diskuterar att alla uppfödare inte är godhjärtade små änglar med gloria på huvudet (jag säger inte heller att alla är motsatsen). Det finns ingen garanti för att en uppfödare tar bättre hand om sina djur än den aktuella zooaffären, eftersom inga tillstånd, certifieringar eller kontroller vad gäller skötsel görs. Det görs det faktiskt hos grossister, även om de är löjligt sällsynta.
Dessutom är det en uppfödare, inte grossist, som levererar marsvin till den här butiken (om jag inte är felunderrättad, må så vara).
Envishet och drömmar
Gå dit fler gånger, ta bilder. du måste ha underlag för din anmälan. Det kan vara så att dom städade som fler säger. Vilket dom lätt kan skylla på till polisen, därav att du kan gå dit flera gånger och ta fler bilder.

# 9. Nej man måste inte ha underlag för sin anmälan. Man får i praktiken anmäla vem man vill, hur man vill utan minsta grund. Jag vet inte om Länsstyrelsen får lov att använda till dem skickade foton och filmer som bevismaterial, vet någon annan det?
Envishet och drömmar
10.
Ingen aning men det var så jag gjorde när jag köpt vanvårdade marsvin.
#8 Och vart skrev jag att alla uppfödare tar bra hand om sina marsvin? Jag skrev att då kan man NÄSTAN vara säker på att dom haft en bra uppväxt.

# 12. Jag uppfattade det som att tyngden låg på säker och inte nästan, men jag kanske förstod fel. (Jmfr kan man nästan vara säker på att de haft en bra uppväxt, med kan man nästan vara säker på att de haft en bra uppväxt).
Kornet i frågan kvarstår ju dock som varför man kan vara nästan säker på vad någon annan ger de djur de sätter till världen, eftersom du i fetstilen trycker på att hon borde köpt av en uppfödare. Fast det ska vi kanske hoppa över att ta i den här tråden, och låta den handla om djurhållningen på Djurkompaniet i Kalmar.
Envishet och drömmar

Tycker det är bra att det uppmärksammas och tycker att du kan ta kontakt med dom, dom kommer väl ev åka ut och kolla hur djuren har det och förhoppningsvis så kom du antingen när dom skulle städa eller så är det så att djuren inte får bra vård och skötsel.
Det ska uppmärksammas men du borde kanske också ha frågat varför det inte finns något vatten och ställa dom frågor om skötseln?
#14# Precis, märker man att något inte är bra så är det väl mer naturligt att först fråga om det på plats än att bara kila hit och tala om hur dåligt djuren har det. Sen kan jag hålla med a.n.g uppfödare, det finns inga som helst garantier för att djuren haft det bättre hos en uppfödare än när man köper hos djuraffär, visst, klorna är nog klippta och pälsen välvårdad men det är inte allt när det handlar om bra skötsel.
jag har köpt mina marsvin från en zoobutik. jag hade beställt dom. Dom hade nog bara suttit i buren i ett par timmar innan jag kom och hämtade dom:)
Där har dom: hö, vatten, mat och saltsten, men man ska ju inte ha det! Det är ju en zooburik, då måste man väl vet avad som är bäst för djuren?
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#16 Men hur tror du dom hade det hos grossisterna där dom var uppfödda? Säkerligen inte alls bra.
Djuraffärer vet oftast inte ett skit om djuren dom säljer, tråkigt med sant.

Vill bara inflika att marsvin i djuraffärer behöver inte komma från grossister. Jag vet ett flertal uppfödare från Västra som säljer sina marsvinsungar till djuraffärer. Men jag tycker att det är bäst att köpa direkt från uppfödaren för då kan man vara säkrare på att man får korrekt information om könet på marsvinet, skötselinformation m.m. Det är inte ovanligt att djuraffärerna inte kan könsbestäma marsvin.
Fast jag har praktiserat på en djuraffär i flera månader och när man "beställer" så tar man djuren från Imazo.
#19 där vill jag inflika att Imazo har väldgt bra djur hållning har varit där och kollat, djur som åker långt åker i vanliga katt tramsporter med en vatten flaska och massa hö..
#8 Jag vet inte om jag missuppfattar dig jag hoppas verkligen att jag gjort det men det låter nästan som du föredrar grossistuppfödarnas okänsliga massproduktion och försäljning av marsvin på okunniga djuraffärer framför SMF uppfödarnas småskaliga verksamhet. Detta trots att jag tror du har en viss insyn hur kan det komma sig… men jag kan ha missuppfattat.
Jag hoppas alla har klart för sig att de flesta SMF uppfödare inte säljer till djuraffärer alls och väldigt få tar fler än 20 kullar per år.
Vad jag tycker i frågan (och det är massor) har jag skrivit om i min blogg (svinkonst) jag är inte klar än jag har skrivit 8 långa inlägg och det kommer fler. Gå gärna in och läs där.
Visst om man vill polisanmäla så kan man anmäla vem som helst hur många gånger som helst och helt utan grund, det finns ingen lag som förbjuder en från att anmäla, men om man vill att en anmäla ska leda någonstans så ska man ha så mycket bevis så möjligt, bilder (som visar datum och klockslag helst från och i butiken), film, även band inspälning (helt lagligt om en av partnerna vet om det) där du kanske frågar om varför de inte har vatten eller hö mm och deras svar, ja eller vad nu du vill fråga, kan vara bra i deé att gå ditt och ta bilder under olika dagar och olika klockslag mm. Och bara så att man vet så leder oftast dessa anmälningar ingenstans, tyvärr, polisen har MYCKET att göra, så sånt hinner de inte med, självklart beror det också på var man finns.
När jag praktiserade i en djurbutik för 100år sedan
så städades burerna medan de hade öppet, mat och vatten gavs också när man hade öppet, man liksom gjorde allt innan man stänger mm, även beställa varor och djur.
Så möjligheten finns att de städade när du kom in.
När jag jobbade i butik städade vi när det var öppet om vi var två, annars gjordes det när det var stängt förutom lite småputs mellan kunderna. Matades gjordes det ibland också när det var öppet och dök det då upp något mitt i kunde vattenflaskorna stå på lagret och vänta någon halvtimme
Länsstyrelsen är skyldiga att åka ut på alla anmälningar fast det är inte säkert det ger något även om djuren verkligen är vanvårdade. Anmälde en butik i grannstaden och Länsstyrelsen var där, ägaren lovade att bättra sig och behandla de djur som var sjuka (plockad fågel, marsvin med sellnic och gerbilungar vars mamma blivit såld). Såg väldigt bra ut att lova på heder och samvete att bättra sig för att sedan nacka de sjuka djuren så fort inspektören gått (kände en som jobbade där)
Tycker du ska titta in igen och se hur det ser ut då, är det mycket bättre var det troligen så att de städade och fått kunder "i vägen". Länsstyrelsen har mycket att göra och att ringa ut dem för något som ev. är en engångsföreteelse tar mycket av deras tid. Är det lika illa när du kommer dit igen så kan du ringa då
#23# Fy vad hemskt, så sorgligt med djuren.
Vet vilken affär du menar. Du hade nog bara otur. För jag har alltid sett välvårdade fina burar. med både hö, vatten & mat.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Om en djuraffär inte sköter sig ska det omelbart anmälas naturligtvis. Jag har inte varit i närheten av den aktuella butiken så jag vet inte hur det var där då så det måste du bedöma själv om en anmälan ska göras.
Däremot måste jag kommentera att så många tycker att burar ska städas innan butiken öppnas. Det är väl klart att man kan göra så men det är en kotnadsfråga för butiken, personalkostnader och butikshyran är nog den tyngsta biten att betala. Personalen ska ju ha lön när de jobbar och jag tror det blir för dyrt att ha dem på plats utanför öppettiderna. Jag tror att man försöker göra all städnig mellan kunderna under dagen och då är det naturligt att vatten kan saknas om den som städar måste gå ifrån mitt i för att hjälpa en kund. Djuraffärern har regler att följa och just vatten är det strängt på jag har personigen mycket svårt att tro att det slarvas med det… skulle tro att flaskorna står på diskbänken på lagret och gnager den stressade personalen i samvetet…
"#3# Så det är olagligt om de byter mat och vatten under tiden de har öppet? Säg att det är minst en kund inne hela tiden de har öppet, hur ska de göra då för att ingen av kunderna ska behöva se burarna utan mat och vatten? Vi VET ju inte att de missköter djuren och inte ger dem mat och vatten. Känns som ddet bara är de vanliga trista fördommarna mot djuraffärer i allmänhet som kommer fram."
Lite hetsigt lagd kanske? Det jag sa var att man fortfarande har rätten att polisanmäla olagligheter, även om man själv inte är ett strålande helgon.
Ifall marsvinen i denna zoobutik saknar vatten ofta är inget jag kan veta. Men om man misstänker att en zoobutik inte tar hand om sina djur så bör man anmäla.
Om butiken inte har gjort något fel så har de inget att oroa sig för. Även om det säkert kan vara obehagligt för ägaren, men man får hoppas att även denne kan se det positivt och att någon bara vill djuren väl.
Personligen skulle jag nog ha börjat med att vänligt påminna dem om att marsvinet inte har vatten, om inte annat så för att minska risken att man skickar in en onödig anmälan, men det är inte alla som är lika framåt. Man får i vilket fall försöka se till att man inte "jump the gun" allt behöver inte vara som det ser ut.
Jag skulle nog gissa på att de städade precis som du skrev och att de snart skulle komma in med vattnet till dem, men de kan jag inte heller lova. Hellre att man säger till i onödan än att man blint litar på att alla sköter sig, vilket vi tyvärr vet att inte alla gör.
Det är inte olagligt att byta vatten under arbetstid men det är, dock, olagligt att plåga djur, till exempel genom att inte ge dem tillgång till vatten.
-Och att inte ha vattenflaskorna i buren en halvtimme är inte detsamma som att inte ge dem vatten alls och alltså inte detsamma som att plåga dem.
Ja, precis som jag sa då?

Jag köpte våra 3 honor ifrån djurmagazinet och det kommer jag nog inte göra om. Det är ingen bra miljö för djur att vistas i då det är mycket väsen och stress och våra tjejer är ju väldigt nervösa och skygga av sig om man jämför med våra andra två marsvin som är ifrån en uppfödare, men som sagt det finns ju fortfarande inga garantier att dom har det bättre hos en uppfödare.
#29#Precis som du sa och som behövde tryckas lite extra på.
Jag tror nog du får ha lite mer tilltro till andra forumsmedlemmars intelligens… 
Att någon här skulle tro att det är olagligt att ha marsvinen utan vatten en halvtimme verkar tveksamt. Så jag tror nog att mitt medelande var tydligt nog för folk att förstå vad jag ville med det.
Men tack iaf.
Jag är säker på att du bara menar väl.
#32# Och du får nog acceptera att andra medlemmar kan tycka att en del saker är tillräckligt viktiga för att trycka lite extra på. Men tack själv du.
Oj, vad arg du verkar. Eller är det jag som missförstår?
Det är självklart att jag accepterar ditt inlägg som det är, men jag kände bara att det kunde misstolkas(?) som ganska nedvärderande mot andra medlemmar, och ganska onödigt om inte annat. Inte för att jag ska inte sitta och bli förolämpad "å andras vägnar" så att säga men det kanske är värt att tänka på?
Om jag inte säger hur jag känner, skulle någon annan göra det åt mig? Jag är endå fullständigt ny till den här sidan och känner att du verkar ganska aggresiv i ditt sätt att skriva. Men det kanske bara är hur du skriver?
Aja, tillbaka till tråden. Ska inte bli en privat konversation mellan mig och Sicali83 angående uppförande. Hehe
Om du vill utveckla dina tankar angående fler eventuella brister i mina inlägg så är du alltid välkommen att skriva ett par PM till mig Sicali83. Så behöver vi inte snöa ned den här tråden.
#34# Jag förstår inte vad du är ute efter, har läst igenom tråden och du börjar liksom diskussionen mellan oss med "lite hetsigt lagd kanske". Jag kan inte minnas att vi diskuterat tidigare eller att jag gjort dig något, precis som du och andra i tråden försöker jag bara få fram min tanke om hur det kan ha varit när det inte fanns vatten på plats.
Har jag på något vis stört eller irriterat dig så skicka gärna ett pm så kan vi förska reda ut det.
Sån tråkig stämning det blir här inne…. :( Det slutar i "många" trådar med gnabb och tjafs mellan olika personer. Tycker det är så tråkigt när går jag in och läser ett foruminlägg som verkar intressant är det ofta jag får sitta och läsa om vem som tycker vad och sedan går folk på varandra och säger elaka saker…
Håll er till ämnet och dra inte in personliga påhopp så tror jag säkert att det blir lite roligare stämning här inne. :) Jag känner nu att det inte alls är lika trevlig stämning i en hel del trådar jämfört med vad det var förr…
Och ännu en grej, för att undvika misstolkningar så tycker i alla fall jag, att en smiley gör mycket. :)
Har TS varit i butiken igen efter att hon skrev inlägget ?
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg