Avlivningskostnad
Här kommer ett inlägg som kan verka okänsligt, men jag vill ändå väcka frågan. Jag blev tvungen att avliva ett av mina marsvin häromdagen. Det känns hemskt att erkänna att jag blev lite överraskad över hur dyrt det är. Jag funderar på om priset skiljer sig mycket mellan olika kliniker. Vad kostar det hos din veterinär (och var bor du)? Jag fick betala en summa för själva avlivningen och en för besöket, dvs utredning av sjukdomen. Om man själv vet varför marsvinet ska avlivas (tex pga av satinsjukan), kan man få betala för enbart avlivningen då?
Ja det kan man, iallafall hos vår veterinär. När mina små avlivades för missbildningar så kostade det 500 för två och då var det ingen undersökning med i den summan.

Jag har avlivat ett marsvin hos veterinär, en fem dagar gammal bebis som drabbades av tarmframfall.
Ringde veterinären lite efter 13 och han tryckte in oss i princip direkt- 13.30.
Han tittade på lill-killen för att se om det skulle vara möjligt att trycka tillbaka den, han gjorde bedömningen att det var för mycket tarm ute för att det skulle vara vettigt att ens försöka.
Strax innan 13.40 fick bebisen sprutan (det var inte lite han sprutade in), i magen och skrek värre än jag vet inte vad (vilket fick mig att ta beslutet att aldrig mer avliva hos veterinär om det inte är akut kris). Klockan var närmare 14.10 när bebisen äntligen gav upp och somnade in i min hand. Veterinären var inte ifrån rummet mer än maximalt 15 minuter under hela tiden jag var där (och han var fullbokad så de övriga patienterna fick snällt vänta).
Betalade lite drygt 250 kronor för det om jag inte kommer ihåg helt fel.
Om någon är orolig över att jag tänker låta mina marsvin självdö eller något sådant om/när de mår dåligt på grund av mitt beslut att aldrig mer avliva hos veterinär så kan jag lugna er- har turen att ha en mycket erfaren jägare i familjen som ställer upp och tar bort marsvinen om det behövs framöver.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
vad fick du betala då om jag får fråga ? Jag undrar ju lite över samma som du i och med att jag nu tagit hem en go liten satinkille.. :(
Kan va bra att vara väl förberedd både mentalt och ekonomiskt.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Ja, man kan välja att boka enbart avlivning.
Hos veterinären här nära kostar det ca 300kr för ett marsvin. Dock tycker jag att det inte gick så väl till där, marsvinet fick sprutan direkt i magen utan smärtstillande/lugnande innan.
Hos en veterinär en bit bort kostar det ca 300-500kr har jag för mig och där var de jättefina när jag var tvungen att låta avliva ett av mina älskade marsvin. Det gick till helt på rätt sätt.
Jag bor ett par mil norr om Stockholm.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag avlivade på stömsholm djursjukhus. En liten bit bort bara (bor i Köping). Gick på 1100 kr. Varav lite var på undersökning, lite för akuttid. Och sedan den där sprutan. Det gör jag inte om, jag har folk i familjen som känner jägare som ställer upp direkt och gör det istället. Jag tror djuret dör fortare och det är mindre plågsamt faktiskt. För vissa kämpar verkligen emot för att dö. Men han jag avlivade somnade in fint.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag avlivade på Västra Djursjukhuset i Göteborg, och det blev någonstanns mellan 350-400 (minns inte riktigt) Men jag tror att det var lite undersökning i det priset också.. Men jag blev faktiskt förvånad över hur billigt det var! Jag hade räknat med minst 700-1000. Jag kommer alltid att avliva hos veterinär - jag har inte mage att "avliva" själv. och jag har inte - till skillnad från Strawberi (#6) jägare runt om mig. Men hade jag haft det, så hade det absolut varit ett allternativ då det är mindre stress för dem.
Usch, låter hemskt att det gick till så. Vår lille Max dog i söndags efter en tids sjukdom.
Vår veterinär vi var hos (veckan innan) som undersökte honom var väldigt fin och gullig, så jag tror inte alla är så brutala som vissa här vekar vara. Skulle vi åkt och avlivat honom( om vi hunnit) så skulle vi valt samma veterinär för att vara säker på att få ett bra och fint slut (så gott det går)
Vi tänkte åka in och få en spruta, för han var inne på sista rycket märkte man, han flämtade och hade ryckningar, det var hemskt att se, men han låg i vår famn och vi klappade på honom tills han somnade in, det var precis som att han kände att han kunde koppla av och bara somna in.
Sen begravde vi honom i en fin låda på vår baksida, där kommer det växa vårblommor snart 

Det kostade 600 för undrsökningen och 690 för avlivningen ( totalt 1290:-). Jag hade trott att det skulle kosta c:a 500-700, så jag blev förvånad, men det var ju inte så mycket att göra än betala. Å andra sidan var det bra gjort. De gav Drälla en lugnande spruta och sen fick jag sitta ensam med henne i ett rum i 20 min och ta farväl medans hon slappnade av (tappade medvetandet). Om jag ville kunde jag få vara med när de gav henne den slutgiltiga sprutan också, men jag avstod. Jag har också vänner som är jägare, men de bor tyvärr för långt bort. #5 vad heter kliniken du gått till? Jag bor också ett par mil norr om Stockholm..
Jag har bara avlivat ett marsvin och det var i sommras och det gick på 150kr tror jag.
När jag avlivade Millan nu så kostade det 500 kronor och då ingick kremering.
Men då blev hon inte undersökt eller något.
Jag har betalat allt mellan 250 och 800 kr. För min kanin som de sövde för att göra ett ingrepp på men som visade sig ha större problem än väntat så han fick somna där, fick jag betala mer än 2000 kr. Det kändes väldigt jobbigt att både behöva mista Neville och betala för det…
Jag går hellre till veterinären än ber de jägare jag känner om hjälp. Jag vill inte lägga det på någon annan eller på relationen med de människorna. Om något marsvin skadas akut är min tanke att jag ska göra det själv… än så länge har jag inte ställts inför detta och vet verkligen inte om jag kan…
Vissa veterinärer tar också ut en klinikavgift, speciellt om man bokar en tid om de inte har drop in.
Sedan om man inte tar med sig kroppen hem igen så tar de även en avgift för att ta hand om kroppen, kostnaden beror på hur man vill att det ska gå till tex om man vill ha askan.
Jag minns inte vad jag betalade för avlivningar, dock har det alltid gått snabbt när de fått sprutan, visst har dom pipit till lite men sen har de somnat in på kanske en minut eller mindre. Senaste avlivningen gjordes i samband med att ett annat marsvin skulle kastreras, kanske betalade runt 400kr för själva avliningen samt att de skulle hantera kroppen efteråt?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hur är det här med att "avliva" djuren själv? Jag bor ju på landet och har tvingats avsluta både det ena och det andra som katterna släpat hem under åren, och jag vet att man får "avliva" produktionsdjur som höns och kaniner hemma. Men är det nå speciella regler när djuret är avgjort husdjur?
Låter som en hemsk fråga kanske.
#15 Ja det finns speciella regler om hur det ska gå till beroende på djurens storlek.
Sedan vet jag inte men jag har hört att man får egentligen inte avliva ens råttor och möss (sånna som man tar med råttfälla) utan att ha en jägarexamen men det kanske bara är skrock?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hm, nja. Men eftersom man inte behöver ha jägarexamen för att föda upp matkaniner tillexempel, som man "avlivar" själv så.. Och sedan har man ju alla dessa rått-/musfällor som finns lite varstans, det behöver man ju ingen licens för att ställa ut i huset.
Men det kanske beror på syftet? Om det kan ses som jakt eller medlidande, eller produktionssyfte. Möss som föds upp som ormmat måste ju avlivas under bestämda omständigheter, desamma med kaniner…
Oj, nu kanske vi halkar ifrån ämnet? Det här handlar kanske inte bara om priset :P
Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.
Man får avliva hemma.
#9 Den bra djurkliniken jag talar om är Arninge djurklinik. Jag är inte helt säker på kostnaden då det var snart ett år sedan jag var där, men jag tror att jag hade reagerat på priset ifall det överstigit 500.. du kanske kan ringa dit och kolla? Om det inte var där du var nu? Jag vet att Arninge djurklinik är förhållandevis dyr och är som sagt lite osäker på priset. :-/
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.