Anmälan vid påhopp över PM!?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur går man tillväga om man vill anmäla ngn ang. ett PM?
Skall man printscreena och skickaatill ngn eller skall man ge admin tilåtelse att gå in och titta på just de PM:en från den personen.. eller hur gör man egentligen?
Jag hittar nämligen ingen *anmäl*-knapp vid meddelandena..
Jag tror man kan ge mod tillåtelse att gå in och titta på ens pm.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
men, hur vet man vilka man skall tillåta då? Är det typ sajtvärdarna?
Jag är så kass på sånt här så det finns inte XD
Jag tror att du kontaktar en av moderatorerna och ger den tillåtelse att se dina privata medelanden.
De borde ju va en bra funktion för iFokus att lägga till nu nrä de gör så mycket förändringar.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Vi kring marsvin.ifokus har ingenting med pm att göra och vi kan heller inte administrera dom eller så. Det finns (fanns åtminstone tidigare) möjlighet att blockera medlemmar från att kontakta dig om du upplever dom störande.
Hanna
Det man annars kan göra är att kopiera det otrevliga medelandet och bifoga det när man frågar moderator om råd.
Men hur bevisar man då att det man hävdar att man kopierat verkligen stämmer ?
frågan är om man inte ska gå till iFokus helt enkelt och ta upp det. Dem borde ju kunna gå in och se och agera.
#9# Ja en polisanmälan kan göras om det är riktigt allvarligt. Men det känns också som att det måste finnas någon som man kan vända sig till om det bara handlar om oupphörliga trakasserier eller riktigt otrevliga inlägg men inte av den grad att polisen behöver koplas in.
En sån funktion finns på de flesta andra forum.
#10 - Som sagt ska det då gå att blockera personen, jag ska leta upp funktionen för den borde finnas kvar i den här versionen också.
Hanna
den som är ansvarig för en plats på nätet där olagliga saker KAN förekomma är faktiskt ansvarig för vad som skrivs och sker på platsen. Vilket i detta fall då borde vara "ägarna" av sighten iFokus (höll på o skriva i fikus.. hahaha)
Alltså, jag hade ett forum, och om något skedde på forumet som var olagligt eller så så var faktiskt jag ansvarig. Ungefär som ansvarig utgivaren på en tidning eller så. (det är så det heter va?)
#0: Nu framgår det inte av din fråga vad det är du vill anmäla, men om vi antar att det handlar om ett brott är det ett polisärende och då är mitt förslag att du polisanmäler det.
#13 Jag anmälde för ett halvår sedan en Sajtvärd som sätter i system att så fort någon uttrycker en åsikt som kan vara hur vänligt skriven som helst men inte stämmer med hennes så skriver hon ett långt otrevligt och nedvärderande inlägg om personen och så stänger hon tråden så man inte kan svara… Under all kritik faktiskt. Det enda svar jag fick på min klagan till i Fokusgruppen var att jag skulle polisanmäla jag vet inte ens om de påtalade det till henne. Jag polisanmälde inte men jag ångrar att jag inte gjorde det för hon gjorde rejäla oprovocerade övertramp.
Jag kan säga att de hetaste debatterna på MiF är rena västanfläkten jämfört med den "trevliga" sajten.
Jag blev mycket beviken på I Fokusgruppen som verkade hålla denna person om ryggen trots hennes uppenbara galenskap. Jag tycker faktiskt att I Fokusgruppen ska ta i tu med den här typen av påhopp och psykiskt instabila sajtvärdar.
#14 Oj, bara så ingen misstolkar nu det handlar inte om sajtvärdarna på MiF de är så snälla och kloka.
#14# Vi har tur med sajtvärdarna här
men du tar up en viktig fråga, om en Sajtvärd själv är delaktig i en hetsig otrevlig diskussion, kan hon ändå styra över och hantera tråden?
#16 - Ja en värd/medarbetare kan styra och ställa så gott som obehindrat på en sajt, även i trådar där dom själva är med i.
Hanna
#17# det tyckr jag är fel, på många andra sajter så behandlar inte en moderator som deltagit i en tråkig diskussion den tråden.
#18 - Jag håller med och det är därför som vi på marsvin.ifokus sällan modererar trådar vari vi själva skrivit, vi är trots allt ett par stycken och kan dela upp arbetet mellan oss. På andra sajter hanteras det förstås annorlunda, det är upp till värden på varje sajt att bestämma hur det ska skötas.
Hanna
så länge man sköter det och gör det snyggt så ska det väl inte spela någon roll vem som gör vad. moderatorerna kan ju i sin tur kontrollera varandra.
För mig spelar det roll, om jag tex har en diskussion med en moderator i en tråd så känns det inte rätt att den moderatorn sedan hanterar tråden. Så tror jag de flesta också känner och det är smart av sajtvärdarna här att tänka på det så det inte blir så.
så länge jag har mitt på det torra så har jag väl inget att oroa mig för. Och att tro att en moderator skulle ändra i trådar för egen vinnings skull är nog lite väl negativt.
Så länge moderatorn är saklig, kunnig och inet bryter emot några regler själ vså ska det väl inet vara några problem.
Det är ju jättebra att det känns okej för dig men jag är som sagt tacksam att sajtvärdarna här och på de flesta andra sajter inser att det inte är lämpligt.
man får helt enkelt lita på att de som har ansvar sköter sig, och om man ser något uppenbart fel så får man säga ifrån och ta itu med det.
Jag tycker vi har bollat detta nog nu, ibland kan man bara acceptera att man tycker olika och återgå till trådens ursprungliga ämne.
#23 Vi bakom mif hanterar ärendena gemensamt i de flesta fall, så du behöver inte vara orolig.
Känslorna till personen eller dennes åsikter spelar heller inte in i våra bedömningar när vi modererar inlägg/trådar(jag antar att det är den möjligheten du är mest bekymrad över?). Det vore mycket allvarligt om någon höll på så och jag kan lova att det inte tolereras på sajten.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#26# Det låter jättebra
Egentligen är det inte något som bekymrar utan det var mest en allmän tanke, frågan har nämligen diskuterats på ett annat forum också. Det känns som abico säger, inte lämpligt att en Sajtvärd hanterar trådar där sajtvärden själv deltagit.
Hmmm hur förklarar man, en extremt överdriven jämförelse men jag kan inte komma på något bättre, om en polis råkar i slagsmål med en civil och det anmäls så hanterar ju inte den polisen det ärendet. Om du förstår hur jag menar. Det är liksom bara en självklarhet och inget att bekymra sig över.