Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 4089 ggr
Lyan
0

Wonder har fått hjärnblödning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hittade min fina Wonder alldeles sned och vinglig i fredags Gråter Hon hade knappt kontroll över kroppen, ögonen rullade och hon var jätterädd Gråter Hon pep och Birk var också upprörd och skrämde bara Wonder ännu mer. Jag bäddade ner henne i deras täcke och sprang och köpte massa goda grönsaker som hon mumsade i sig med god aptit, även hö och gröt gick ner även om hon fick ha det på bottnen istället för skål.

Efter att ha kollat upp en massa om hjärnblödning på marsvin,så trots att det såg så jättehemskt ut och jag trodde hon skulle dö visade det sig bara vara en liten blödning och redan dagen efter var hon lite bättre. Då hade även Birk lugnat sig och låg hos henne

Det går lite framåt varje dag och hon äter med god aptit men är fortfarande sned och går vingligt men ögonen rullar inte längre och hon kan hålla huvudet rakt när hon ligger ner.

Stackars Wonder, hon har varit med om så mycket sjukdom redan Gråter

Är det bara jag som inbillar mig eller är hjärnblödning mycket vanligare på korthåren? Tror inte jag har hört annat än selfar som haft tidigare

Cavia
0

har ingen aning om ifall det är vanligare på korthår eller inte. Själv har jag bara varit med om det en gång, en nonself dalmatiner som dog i min famn när jag satt och trimmade honom…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Blomkrukan
0

Låter himla läskigt!! Usch! Skönt att höra att hon mår lite bättre, bara hoppas att hon blir frisk snart igen…

animalchild
0

Min Douglas fick ju en hjärnblödning och fick ett snett huvud samt så blev han näst intill blind.

Lyan
0

Det går framåt! Fast hon verkar inte koppla riktigt vad hon gör, tex tog hon mitt finger igår istället för äppelbiten. Hon bet inte utan bara höll i fingret samtidigt som hon tittade mig rakt i ögonen, det var precis som att hon visste att det var mitt finger men att hon hade glömt hur man öppnar munnen :-S När jag krånglat loss mig och gav henne äpplet istället tog hon det och "sprang" in i täcket och mumsade på helt utan problem.

Vet inte riktigt vad som hände när hon tog min hand, det kändes som hon ville något eftersom hon tittade rakt på mig. Är så jobbigt att jag inte kan förstå!

Mari
0

Jag misstänker att min ena sheltie fick en liten hjärnblödning, dock är hon inte sne i huvudet utan var vinglig i ca 2 dagar.

Hjärnblödning är väl lika som stroke hos människor? För då vet jag att många får lära om sig sånna baskunskaper som att kunna gå eller äta igen, säkert är det så för ditt marsvin också att hon tror att hon styr sig mot grönsaken men hamnar till ditt finger, så det kan nog ta ett tag innan hon blir mer normal, om hon ens blir det tyvärr Rynkar på näsan

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Lyan
0

#5 Ja, det är samma som stroke vad jag har förstått.

Fast det var precis som att hon visste att det var mitt finger för hon tuggade på godiset men bara höll i mitt finger och tittade mig i ögonen. Jag vet att hon ville tala om något men jag vet inte vad :-( De alternativen jag kan se är antingen "ta det lugnt matte, det går snart över" eller "jag mår dåligt, snälla hjälp mig", med andra ord väldigt jobbigt då det är tvärt emot varandra :-(

Jag hoppas hon blir helt bra eftersom hon har gjort sådana framsteg men om hon blir sjuk igen kommer jag ta bort henne, hon har redan gått igenom så mycket skit i sitt liv :-(

[Sicali83]
0

#6# Om det är någon tröst så gjorde Svea liknande på mig, när jag precis hämtat henne och hon släpptes in i buren första gången så vände hon och la sin lilla tass i min hand samtidigt som hon tittade på mig och jag tolkade det som "jag litar på dig". Kanske var det samma budskap som din lilla tjej ville få fram.

Lyan
0

#7 Jag hoppas det är så! Men tänk om hon försöker be mig om hjälp och jag inte förstår :'-(

[Sicali83]
0

#8# Det är ju inte omöjligt, en gissning är ju att hon undrar vad det är som har hänt och varför det känns så förvirrat och konstigt. Försök att visa henne att det inte är någon fara och ge det ett par dagar och se om det blir bättre.

Alltså det låter fånigt men det är så jag skulle ha gjort. Ibland jämför man marsvinen lite med små barn, är det något de är oroliga för så gäller det att visa att det inte är något farligt, att man inte själv också är orolig.

godisgrisen
0

Min Daniel fick hjärnblödning för inte så länge sedan i januari var det väl… När det hände skrek han till så det måste ha gjort ont eller kännts väldigt obehagligt. Sen var han riktigt sned och obalanserad ett tag. Han hade verkligen svårt att gå och balansen var jättedålig han gick i cirklar och ramlade omkull. Aptiten är det inget fel på inte då och inte nu heller. Han är fortfarande lite sned i huvudet och han är lite svag i ena sidan men balansen är bra nu och han är glad och hungrig. Han blir bättre och bättre…

Daniel är self cream och snart fyra år.

Lyan
0

#8 Ja, jag pratar lite extra med henne och sticker till med extra gottis, hon ta mycket mer kontakt med mig än vanligt också. Hon blir ju bättre för varje dag och Birk tar hand om henne men det känns ändå jobbigt när jag inte kan göra något :-( Jag hoppas att det inte är någon allvarlig hjärnskada, hon känns lite borta på sätt och vis, svårt att förklara.

Jag pratade med en som haft ett marsvin med flera hjärnblödningar och det marsvinet blev jätterädd men lugnade sig när hon fick sitta i famnen, vet inte om det är något sådant med Wonder också fast hon vill inte sitta i famnen så då kanske hon känner tröst av att hålla i mig istället. Hoppas det

Lyan
0

#10 Wonder pep en del första dagen men lugnade sig andra. Hon har nog inte haft en lika allvarlig som Daniel men Wonder har något annat fel i kroppen sedan innan så jag hoppas inte det ena förvärrar det andra. Skönt att Daniel mår bättre :-D