syskon-tjuv-parning..:(
känner mig som världens sämsta marsvinsägare.
köpte två marsvin i tron att det var honor (var så dum att jag inte ens kollade om dom såg "likadana ut") och upptäckte för sent att det var hona och hane.
så honan är dräktig, med sin BROR!! :(
dom är dessutom ganska säkert roan/dalmatiner..
det känns tydligt att det är ungar i magen på henne nu. vet inte vad jag ska göra, vill ju inte ens ha dom (om dom nu inte blir lethal lwhite)men man kan väl inte sälja sånna inavelsmarsvin :(
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Det behöver inte gå åt pipsvängen med ungarna "bara" för att det blivit inavel i ett led. Värre blir det om man inavlar om och om igen på syskon, dess avkommor, mamma med son osv. Det större problemet är då snarare att de kanske är roan/dalmatiner.
Vet du om de är det ? Bilder ?
Se till att tala om att det är bror och syster som fått ungarna ihop så köparen är medveten om det IFALL det skulle bli något dolt fel på ungarna. Om de sen får problem så kan de iaf säga det till veterinären, OM de nu skulle bli problem.
Inavel betyder inte automatiskt sjuka avkommor med fel o defekter.
Dina ungar (föreldrarna) är "bara" 25% lika om man kan uttrycka sig så. Alltså de är inte två exakta kopior av varandra (om de nu inte vore enäggstvillingar och hela den biten)
(Sen så kan ju de va mer släkt med varandra igentligen, de beror på exakt vilka anlag de bär på som är exakt likadana som syskonet.) Detta är bara rent procentuellt eller hur man nu säger.. finner inte rätt ord just nu.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Kull/hel syskon är 25% lika, en unge är 50% lik sin förälder.
Om man bortser från roan/damlationrisken nu då så KAN du ju ha tur och få ungar som brås på föreldrarnas GODA egenskaper istället för negativa så som någon sjukdom eller defekt. Det beror också på vad dina djur bär på såklart.
Med inavel så dubblerar anlagen som djuren bär på. Det är bara svårt att veta vilka anlag som kommer visa sig. Jag har inte den kunnskapen ännu. (Därav de braiga med stamtavla så man kan kolla de tilltänkta avelsdjurens egenskaper och anlag så man "vet vad man kan få")

SOm andra redan skrivit inavel i sig brukar inte vara några problem, oftast blir det friska ungar, däremot om dom är roan/dalmatin kan ju vara ett stort problem. Är du helt säker på att dom är det?
#6# Jättefina var dom iallafall. Egentligen spelar det ju inte så stor roll nu om båda är roan eftersom honan ändå redan är dräktig, ungarna kommer oavsett och du kommer se på dom ifall båda föräldrarna är roan. Dock kan det vara bra att förbereda sig mentalt lite innan för det är ingen trevlig syn oftast 
Men borde inte vara någon fara då jag ser bara ena är dold roan isåfall. Det är bara roan+roan eller dalmatin+dalmatin eller roan+dalmatin som får såna ungar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Honan är alldeles säkert roan. Hanen ser inte ut att vara det på bilden, så vi ska hoppas att han inte är det.
Men att dom är helsyskon kan vara en risk i sig. En allvarlig sak som kan komma är bettfel. Du måste kolla att tänderna slits som de ska på ungarna. Gör de inte det så får du ta ställning till det då, men det är viktigt att kolla runt två veckor och framåt en tid.
Extra tår är en annan vanlig defekt, men den är ju inte så farlig, bara att det kan se lite lustigt ut kanske. Men de lider inte av det.
Du har väl tagit bort hanen från honan nu?
Hoppas det går bra, lycka till.
*8 nix en hona som jag har visade sig vara dold roan när ungarna kom.hon blev parad med en roanhane och fick en lethal withe som var tandlös o blind och en roan som lungorna gav upp på.den vite plockades bort med en gång o roan några dygn senare.men 2 av ungarna e kvar o växer o mår bra.
#10 - Ja jag vet, din dotter berättade det. Alltså man kan inte bära på roan.. Man kan vara dold men inte bär. Som pe och satin bär man. Dold är ju en helt annan sak.
#9 extra tår låter inte så farligt, nån mer klo att klippa bara?
bettfel däremot, hur märker man det?
ja, ville inte göra mig av med nån av dom så han fick en ny bur och en liten hankompis på 6v. kollade noga denhär gången så han verkligen är en han.
#12# Extra klo har mitt marsvin och det är ingen fara men du får kolla lite extra så marsvinet inte fastnar i något med klon, den sitter liksom löst på sidan av tassen. Men blir det lethal white så borde du definitivt kolla dem noga.
När ungarna är ca 2 veckor gamla så ska du börja att titta på hur tänderna ser ut. Är de sneda eller böjda åt ena eller andra hållet så är det ett bettfel på den ungen. Är du osäker så vänta några dagar och se om tänderna förändrats, de växer ganska snabbt så det blir inte så svårt att se.
Är det ett problem så kommer tänderna att fortsätta växa onormalt. Marsvinet kommer inte att kunna äta normalt i framtiden. Man kan iofs klippa framtänderna med en klotång, det får man göra ofta hela marsvinets liv. Antingen själv eller hos veterinären.
Om kindtänderna inte slits normalt så blir det ännu mer komplicerat.
Vi ska hoppas och tro att det inte blir något bettfel på ungarna, det behöver det ju inte bli. Men det är bra att du vet om att risken finns. För upptäcker man det för sent så har det redan orsakat väldigt mycket onödigt lidande.
#14# Sen är det värt att fundera på, (nu låter jag väldigt hemsk är jag medveten om), ifall man tycker det är det bästa för marsvinet att hela dess liv få klippa tänderna med klotång.
Ja, precis. Det är väl frågan…
#13 ah okej, så dom sitter inte fast som dom andra klorna gör utan sitter "löst" utanpå?
lethel whites har väl väldigt liten chans att överleva? man måste ju se till djurets livskvalite och tror inte att dom får ett värdigt liv, utan ögon och tänder och allt som nu kan födas utan. vill inte att dom ska lida, har ju ändå ett ansvar fast det inte var planerat.
#15 tar nog hellre bort marsvinen om dom föds med bettfel, blir det en hane kan jag inte behålla den och att släppa iväg ett marsvin som måste få tänderna klippta känns riskabelt. vill inte riskera att dom eventuellt kommer till nån som inte klipper..
#17# Du resonerar väldigt klokt tycker jag.
Nej, de extra tårna sitter inte fast utan de är mer som små skinnbitar med klor på, jag tyckte det såg hemskt otäckt ut i början men nu har jag vant mig. Men de är trixiga att klippa så jag klipper honom inte själv utan sambon får hålla honom medans jag klipper.
#18 man får ju göra det bästa av situationen liksom. men tack, känns bra att få lite medhåll.
låter läskigt. måste vara som hundar kan få ibland, men dom tar man bort, antar att man inte gör det på marsvin?
#19# Hmm jag vet faktiskt inte, jag tror inte det men om man gör det så är det nog isåfall direkt vid födseln. Det är ju mycket större risker för hundar att fastna i saker än det är för marsvin. Drake vad sju månader när han kom till mig så på honom var det försent.
#20/21 ja jo, det är klart, hundar springer ju i skogen och sånt så det är väl jobbigare med extratår då än på marsvin. förrutom att det ser superläskigt ut då! haha.
#20/21 ja jo, det är klart, hundar springer ju i skogen och sånt så det är väl jobbigare med extratår då än på marsvin. förrutom att det ser superläskigt ut då! haha.

Man kan ta bort dom på marsvin också om man gör det under marsvinets första dygn.
I så fall stryper man blodtillförseln med en tråd som man knyter runt och låter den sitta ett tag. Sen klipper man bort den extra klon. Det är skonsammare att klippa bort den medans marsvinet är litet, än att marsvinet fastnar och sliter bort den som vuxen.
Det beror ju så klart helt på hur mycket den extra klon sitter fast om det går att göra. Men oftast hänger den bara fast lite.
Mvh Alexandra