Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1947 ggr
[exsh]
0

Veterinärbesök m. Ulf

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag när jag kom hem ifrån jobbet så hittade jag Uffe i ett hörn, rosslig och väldigt… borta (?).. Nästan apatisk.. Tog upp honom och då skrek han, inte av rädsla utan han fick ont när jag rörde vid honom.. Försökte hitta en vet.station som tog emot marsvin, och det var inte i det lättaste laget kan jag säga. Men till sut hittade jag en - Göteborgs smådjursklinik.

Vill bara tipsa om himla trevlig och kunnig personal! Så trevliga! Dom fick faktiskt röra Milo ( Han fick följa med, för han fick sådan panik när han blev ensam i buren - och det är inte alls ofta ens jag får det… - ja, röra Milo alltså!)

Vet hittade inget konstigt runt hjärta/lungor, men satte ändå diagnosen - lunginflammation..

Så nu skall han få antibiotika (Baytril) 0,2ml / 2ggr/dag / 12dgr (hänger ni med? ) Blir han sämre, eller om han inte bir bra efter behandlingen så ska vi tillbaka för röntgen.

Man inser inte hur mycket de små svinen betyder förräns man mister dom, eller i detta fallet, tills man tror att man ska missta dom.. Usch!

Hur vanligt är det med lunginflammation hos marsvin?
Kan man göra något för att förebygga det?

(Givetvis kommer man på sånna här frågor på väg ifrån veterinären…)

[Sicali83]
0

Åh stackars Ulf Rynkar på näsan sötingen. Vad hemskt för dig att hitta honom sån. Jag tror inte det är jättevanligt, något man kan göra är ju att skydda dem från drag vad jag hört men jag är osäker på den punkten.

[exsh]
0

Ja, stackars! Jag fattade med en gång när jag satte foten i trappan, att något var fel. Den "vanliga" Ufl hade skrikit så man vart tvungen att hålla för öronen, men idag var det helt tyst. Blev het kall, och sprang ner, och där satt han :(

Ja, drag kan ju vara en orsak, men det konstiga är att de inte står i drag - inte alls. Eller, inte vad jag har märkt tidigare iaf.. Och jag har placerat buren på ett ställe där jag tror att det drar minst så att säga. Men jag vet inte, det kan ju lika väl vara det - som att det inte skulle kunna vara det.

Läskigt var det iaf, men förhoppningsvis blir han bättre av behandlingen ( Han är redan uppe och möblerar om i "lägenheten".. :)

[Sicali83]
0

#2# Skönt att han är piggare. Det finns säkert även andra orsaker till att de kan få lunginflamation, det vara bara drag jag kom på just nu.

[exsh]
0

#3, ja, det är bara det jag kan komma på också.. Vette tusan vad det skulle kunna vara annars.. Men vi får hoppas att det blir bättre som sagt :) Och iom att han redan är piggare, så hoppas jag att han mår ännu bättre imon :)

isblixt
0

Min erfarenhet av Baytril är att marsvinet snabbt blir synligt bättre, redan efter 1 till 2 dagar. Sen beror det antagligen på vad de blir behandlade för och hur allvarligt det är.

Lunginflammation har vi aldrig haft under mina 9 marsvinsår så det kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Vi håller tummar och tassar här hemma att Ulf ska bli bra igen :)

alva-m-t
0

Du kan läsa lite på min sida om lunginflammation (www.marsvinstassar.n.nu) och på www.marsvinssidan.se

Det skulle jag rekomendera:)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

isblixt
0

Tänk bara på att stödmata under hela tiden då risken är stor att magen kraschar annars. Critical Care som kan köpas från vissa veterinärer är super.
Annars får man ta vad man har, jag körde en kombination mellan CC och Dofilus Yoghurt (finns i vanliga affärer, typ ICA) när min hona var sjuk. Jag stödmatade henne under tiden hon fick Baytril och även några dagar efteråt. 4-5 gånger om dagen med en spruta in i munnen. Eftersom jag såg på henne att hon mådde bra lät jag henne vara under nätterna och stödmatade endast tidig morgon, dag och kväll.

Hövatten är också bra. Det finns förövrigt bra Artiklar här inne som tar upp ämnet stödmatning :)

[exsh]
0

#5 ja, jag känner redan nu att han är mycket piggare ( och ändå är det bara 5 timmar sedan han fick sprutan. Ulf bockar och bugar :)

#6 ah, kanoners! Tack så mycket! :D

#7 Oj, det har jag inte ens tänkt på att göra! Men det borde jag faktiskt göra! Blir till att söka upp Artiklar nu på en gång!  Vad är Criticall Care förresten, är det något i flytande form, eller är det typ.. pellets? Gav du youghurten i spruta också?

isblixt
0

#8 Baytril är starkt för en liten marsvinsmage och de kan tappa aptiten när de går på antibiotika.

Critical Care är ett pulver som du blandar ut med ljummet vatten till en gegga eller vätska. Jag blandade till en vätska och sprutade in i munnen på henne. När jag märkte att hon protesterade och fick lite mer energi (efter några dagar) gjorde jag det till gröt och gav henne på en sked som hon glatt mumsade i sig. Critical Care innehåller allt en marsvinsmage behöver för att må bra, med fiber och vitaminer. Det tillfredställer helt enkelt deras behov till 100% under tider de inte själva kan/vill äta så pass mycket de behöver.

Yoghurten var ingen stor favorit så den åkte ner med en spruta den också, den innehåller bra bakterier till magen. Det hade säkert räckt att mata med CC men jag valde att kombinera dessa två. Fråga mig inte varför, det kändes bäst så ;)

Håll koll på att han äter sitt hö och bajset ser bra ut, kraschar magen går det ofta fort.

Emmsann
0

#8 Som hjälp för att magen ska hålla i form rekommenderar jag Proviva! Alla smaker uppskattas av marsvinen och det är både billigt och bra ;-) CC och hövatten kan du sätta in om marsvinet inte kommer igång med ätningen eller faktiskt blir dålig i magen.

//Emma

[exsh]
0

#9 aaaaaaaah! Det ska jag bannemej kolla in.. finns att köpa hos vet eller? Eller kan det vara så väl att det finns på apoteket? Men verkligen, tack så jätte mycket! Nu när jag tänker efter så tycker jag att det var konstigt att vet inte upplyste om detta, men iofs så frågade jag ju inte heller.. men jag får sticka iväg och kika på detta direkt efter jobbet imorgon. :D Tack, tack tack!

#10 Proviva *lägger på minnet*! Hur snabbt märker man om de har krångel med bajseriet då? Är det med en gång, eller är det efter någon dg. Med tanke på att han går på antibiotika.. Liksom, kan han bli dålig i magen, och det går över ngn dag. Eller är det så att om han blir dålig i magen, så är det ngt som inte stämmer? känner att jag borde kunna detta, men allt omkring stödmatning är trots allt ett helt nytt kapitel för mig i marsvinsägandet :P Tack Tack Tack :D

isblixt
0

#11 Vi har CC hos vår lilla veterinärklinik, men jag har hört att inte alla har det så ring och kolla… :) Det finns dessvärre inte på apoteket :(
Jag tycker att det är fel av veterinären att inte nämna om stödmatning. Fast veterinären var kanske inte så marsvinskunnig? Marsvin är ju annorlunda jämfört med andra djur, känsligare i många sammanhang…

Nu var min marsvinstjej väldigt svag när antibiotika blev insatt, så jag valde att stödmata med Critical Care direkt. Hennes mage var bubblig och lät mycket men hennes pluttar höll fin form ändå, antagligen tack vare Critical caren. Genom att titta på pluttarna ser du hur han mår. Att magen och tarmarna mår bra är viktigt för att marsvinet ska må bra.

Jag skulle vara försiktig med proviva med tanke på sockret. Finns det inte någon sockerfri proviva? Är inte så bra på det där :P Men visst, proviva hjälper mig ofta när min mage inte är okej så jag skulle tro att det är bra för marsvinsmagar också.

[exsh]
0

Det var riktigt gött att se Uffe imorse, han är sig själv nu! Leker med Milo och möblerar om, pratar sådär gott osv. Jag skall iväg till vet idag och köpa hem CC! Även lite yoghurt och iofs det mesta ni tipsat om :) #12, ja visst är det lite konstigt när hon inte nämner ngt om stödmatningen, jag uppfattade henne som marsvinskunnig.. Men jag vet inte, jag nämnde att jag fått upp honom i vikt tidigare, för han var väldigt smal när vi hittade honom, så hon kanske antog att jag kände till stödmatningen - eller hur man nu ska säga.. Men det är iaf väldigt skönt att han är sig själv igen, så fort! Gav honom en spruta antibiotika imorse ( i munnen ) hade förväntat mig en väldigt krånglig gris - men han öppnade munnen, liksom gapade efter mer.. Antingen så har han fått det förut, eller så tyckte han att det smakade gott - uääk! Men han var verkligen superduktig! Men jag tänkte där med CC igen.. jag tycker att han behöver lägga på sig lite ytterligare ( väger 921g ) kan man fortsätta med det efter behandlingen? Isf, hur länge!? Tills jag tycker att han väger bra, håller vikten osv? :) tack igen!! :)

[Liinda]
0

Vad skönt att han mår bättre nu! =)

Ja du kan absolut fortsätta med CC. När jag hade en sjuk hane som inte kunde hålla vikten så åt han CC i ett halvår ungefär. Det är ju inget skadligt i så man kan nog hålla på hur länge man vill =) Men det är lättaste att göra en gröt av det som dom får äta själv, tycker jag iallafall.

isblixt
0

#13 Vad roligt att han verkar må bra så fort :D
Min tjej hatade Baytril och protesterade när hon skulle få det…
Hon hade gått ner 200g under och efter tiden hon var sjuk men jag slutade med Critical Care när jag såg att hon åt själv. Det jag gjorde var att mata upp henne med havregryn, fri tillgång till pellets och lite extra morötter. Nu har hon gått upp de där 200g plus lite till och väger cirka 1050g :) Jag tror absolut inte att CC kommer skada Ulf ifall du fortsätter ge honom det dock, alla har vi våra egna metoder =)

[exsh]
0

#14, Ja, visst är det :)
Skönt att höra! Jag vill gärna fortsätta med det även efter behandligen, och även kunna ge lite då och då, när jag känner att han behöver tillskott!

#15, Ja, det är riktigt skönt! :D Haha, Uffe älskade det! Han biter i sprutan när jag skall ge honom mer, och går jag därifrån för att fylla på mer, så skriker han och springer efter mig :P Det är nästan som att han inte fått mat på 100 år ^^

Som ni kanske förstår så var jag alltså iväg och köpte CC idag.. Det var lättare sagt än gjort, åkte runt till 5 olika vet.stationer på 2 av 4 var det slut och på den ena visste dom inte vad det var och på den fjärde hade de bara hund och katt klinik.. Så, jag åkte till Blå Stjärnan :) De har allt *om man bara hade åkt dit med en gång :P* Men nu vet jag i alla fall lite olika vet.stationer runt om, är rätt skönt ändå!

Är det någon som vet om man kan ge barnmats-puré till marsvin? Jag har för mig att jag läste att man kunde det, och testade att ge dom lite idag - och dom älskade det.. Sedan slog tanken mig, att de kanske inte tål det !? Gör dom det? :P

isblixt
0

#16 Ja, man kan ge dem puréer =) Gillade han CC?

[exsh]
0

#17 Åh, sicken tur X) Han älskade CC ja, nu imorse så skrek han när jag kom till buren med sprutan! Dock så gillade han INTE filen. Den gick inte hem någonstanns, köpte Dofilus.. haha, han ratade den totalt, bet ihop och tittade på mig med hundvalps ögon.. Stackars! Så han fick lite puré istället :)

Chieko
0

Ett annat tips på veterinär i Göteborg är Bo Runsten på Blå Stjärnan. Rekomenderas av Eragons omplcering, av mig (till kanin i all fall, bara varit hos honom med det) och han går att se på SVTs djursjukhuset!

Är du nöjd med smådjurskliniken är det bra, men om du vill ha en annan någon gång!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

isblixt
0

#18 Låter som en pigg gris :D

Nä, Dofilus var ingen favorit här heller och det tog några gånger innan jag fick in taktiken så hon inte spottade ut det igen. Höll i huvudet, tryckte in sprutan lite längre än med CC, ett snabbt tryck så det kom in lite yoghurt i halsen och sen ut med sprutan igen.
Jag tror säkert Ulf klarar sig med CC och puréer då och då ifall han hatar dofilusen. =)

Äter han hö själv? Han verkar vara pigg och glad iaf :D

chickwheels
0

Tror man ska va j*****t försiktig när man tvångsmatar/stödmatar marsvin med spruta i munnen. Om man tvingar in det i dem så kan de få i "vrångstrupen" och få ner vätskan i lungorna.

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

dumlekola
0

#19 Även jag rekommenderar veterinär Bo Runsten på Blå Stjärnan.

Han ser verkligen marsvinet som kommer in som en individ. Han fick min ängslige Dumle att känna sig bekväm och att han säger en sån sak som "Han ser mycket gladare ut på ögonen idag." tycker jag säger en hel del!

Att han sedan är väldigt kunnig och erfaren gör inte heller särskilt ont… Glad

isblixt
0

#21 Ja, jag tog det väldigt försiktigt och sprutade in ytterst lite åt gången. Det gjorde jag naturligtvis överhuvudtaget när jag matade med CC också. Små mängder och såg till att marsvinet fick tid på sig att svälja :)
Eftersom Alice var så svag i början och inte var villig att slicka i sig från sprutan var jag tvungen till att spruta in det så hon inte kunde spotta ut det igen…

chickwheels
0

#23 Jo då är det ju klart att man kan få problem med matningen.. man får väl i de läget hoppas att marsvinet fattar att det rä mat på väg så de "öppnar rätt rör" så att säga :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[exsh]
0

Jag kommer inte att orka referera till alla svar, så det blir ett lite överlag :)

Jag är väldigt nöjd med Göteborgs smådjursklinik, men jag testar gärna något annat också såklart :) Och Blå Stjärnan utförde mirakel på min hund för ett par år sedan, så kanske ska "ta" dem nästa gång då :) Och rekommenderar ni Bo, så varför inte :) Och som dumlekola säger, så är det faktiskt så att det säger en hel del när veterinären kommer ihåg hur allmäntillståndet var senast man var där! Hand Up For Bo!

Uffe slickar på sprutan och biter lite lätt i den när han vill att jag skall trycka ner mer. Jag kan mata honom i buren, när han sitter i mitt knä osv. Behöver inte ha handen på honom alls, han tar det jättebra! Det enda han inte förstår är varför det tar så låg tid för mig att fylla på, och då skäller han på mig :)

Jag har faktiskt inte sett honom äta hö, men det försvinner lika mycket som innan. Så om inte Milo (numera Lennart) har ökat sitt dagiga intag - så är det nog inga problem med det. Men jag skall hålla ett extra öga nu i helgen; när jag är hemma mer :)