Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1476 ggr
[Liinda]
0

Marsvin ger fosterdöd?

Läste en Artikel i Aftonbladet som publicerades 2007. Där stog det att gnagare kan bära på ett virus som ger fosterföd eller barndiabetes. Så stog det att man inte ska ha någon kontakt med tex marsvin när man är med barn för att det är farligt för barnet. Att dom i USA råder gravida kvinnor att sälja gnagarna. Jag tycker det lät väldigt skumt faktiskt, så jag undrar här vad ni tror. Det lär väl finnas några här som varit gravida och haft marsvin då?

[Liinda]
0

Något som kallas sorksmitta är det alltså dom pratar om, viruset kallades tydligen det.

lukasfelix
0

Ja marsvin kan bära på sorkfeber men det är knappast speciellt vanligt, sorkfebern är iallafall en zoonos. Man kanske bör tänka på att vara extra försiktig när man hanterar djuren och se till att tvätta händerna osv och inte ha djuren i samma rum där man sover och sådär. Gravida kvinnor ska ju egentligen inte rensa kattlådor heller eftersom det finns risk för Toxoplasmos, men tvivlar på att speciellt många gravida säljer katten för det. Bara man är extra försiktig och tänker på att hålla på med djuren mindre än vanligt och hålla god hygien

lukasfelix
0

Såhär säger SVA "Undvik kontakt med gnagare. Använd handskar vid hantering av avföring från gnagare samt döda sorkar."

[Liinda]
0

Vad innebär zoonos? Så att alla gnagare smittar inte? Utan det är bara djur som bär på smittan som är farliga att hantera? Och det är inte så vanligt att dom bär på den alltså? Borde man inte märka om dom bär på den smittan?

godisgrisen
0

#4 zoonos är en smitta som kan spridas mellan olika arter.

Risken att ett marsvin skulle bära på sorkfeber är minimal. Jag har för mig att den sjukdomen dessutom har ett mycket snabbt förlopp så det är inget djur går och bär på länge utan att man märker det. Jag kan tänka mig att marsvin skulle kunna smittas om de är ute på sommaren eller äter gräs utefrån. Nu är inte sorkfeber vanligt i Sverige men i delar av USA har den härjat endel.

Jag har varit gravid och haft marsvin som jag mockade åt och gullade med och ut komen stor präktig och frisk människobebisSkrattande

[Liinda]
0

Okej vad skönt att höra! :) Men då behöver man nog inte oroa sig så länge man bor i Sverige. Nu är ju inte jag gravid men kanske planerat att skaffa inom dom närmsta åren och skulle ju aldrig kunna leva utan mina små marsvin :)

lukasfelix
0

Zoonos är en smitta som går från djur till människa och tvärtom.
Ja man kan bara smittas av djur som bär på sjukdomen. Just sorkfeber kan vara lurig för gnagare (utöver sorkar) kan bära på smittan utan att själva behöva uppvisa symtom

lukasfelix
0

Jo det är ganska gott om sorkfeber i sverige men då i den vilda populationen, i finland har man haft mycket problem också och det kan ju lätt spridas därifrån också.

[Tisslibiie]
0

Jag hade marsvin när jag väntade barn 2009. Jag använde min dåvarande sambo till att städa buren ;-) Gav dem mat och så själv. Min son har inte diabetes och jag hade en normal och problemfri graviditet. Kan tillägga att jag gosade med dem varje dag och självklart klippte deras klor. Jag hade nog städat buren själv men fick inte lov för sambon pga lågt ner till buren samt min onda rygg.

Biejvve
0

Jag hade båda katter, hamster och fiskar när jag var gravid tidigare, jag rensade kattlådan, buren och akvariumet helt själv mm, och jag fick helt friska barn Glad, gravid nu igen och vi har marsvin som jag rensar lådan till de, jag gosar med de dagligen och ge de mat mm, jag förväntar mig inget annat en än frisk bebis senare Skrattande

Även om det är öppenbarligen men jag nämner det ändå, jag har alltid handskar på mig när jag rensar lådorna och använde spader till kattlådan mm, mer än så behöver man inte göra tycker jag Glad