Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2912 ggr
[exsh]
0

Hjälp - lös i magen

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ulf är lös i magen..

Han har fått Baytril 0,2ml / 2ggr/dag i två dagar nu..

Jag har även stödmatat honom med Critical Care, han har fått smaka fruktpureér och yoghurt..

Vad gör man nu? Ska man till vet igen, eller tror ni att det är något som lägger sig inom ett par dagar?

Han är ju mycket piggare, så detta hade jag faktiskt inte räknat med..

Hjälp!

Fridaaaa
0

Se till att han äter mycket hö med, gör gärna hövatten också och ge han:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[exsh]
0

Hövatten kan jag göra ja - smart - det har jag helt missat..!

Tack!

Fridaaaa
0

#2 Inte lätt att tänka på allt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nimroda
0

lånar tråden lite,

hur gör man hö vatten?

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

alskarkolhydrater
0

Fibreplex (köper man hos veterinärer) brukar jag ge mina som är dåliga i magen.

En annan grej som djursjukvårdaren jag går till tipsade om är Diarsanyl. Funkar jättebra när marsvinen är lösa.

Vätska är jätteviktigt vid diareé. Jag brukar ge vätskeersättning som jag köper på apoteket.

Denna kommentar har tagits bort.
alskarkolhydrater
0

ps. Diarsanyl finns också på apoteket =)

[Jessica-B]
0

#4 Du tar ett glas vatten. Sen lägger du i hö i vattnet och låter det stå i ca 12 timmar.

nimroda
0

#9 jaha okej tack =)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

isblixt
0

Hur ofta stödmatar du? Att han är lös i magen är ju antagligen Baytrilens fel och att han inte äter tillräckligt med hö. Ibland kan man bli tvungen att stödmata oftare. Hoppas han blir bättre i magen snart :)

dumlekola
0

Tänk på att fruktpuréer kan vara lösgörande också. Om han bara äter av sig själv så är nog vanliga grönsaker "på bit" det bästa. Bara en tanke…

[jejjas]
0

När mitt marsvin åt baytril gav jag ca 4 ml proviva shots efter medecinen och magen kllarade sig fin :)

godisgrisen
0

Jag har just nu en hona (Episkey) som äter baytril mot urinvägsinfektion. Hon blev dålig i magen men redde upp det på ett dygn med proviva och Critical Care. Fruktpuré och yughurt tror jag inte är så bra faktiskt jag tror båda kan ge motsatt effekt.

Hi hii, jag har också en Uffe! Fast min heter GP Duettens Uffington inte Ulf. Uffe är ett sällsynt bra marsvinsnamn tycker jag.

isblixt
0

Yoghurten som är bra mot diarré är Dofilus. Jag har haft två marsvin som varit dåliga varav den ena endast fick dofilus och blev bra i magen av det.

FeliciaS
0

Jag har också haft marsvin som blivit dåliga av Baytril. Det har alltid löst sig när jag gett ProViva, så ge det :) Jag brukar ge ca 5 ml tre gånger/dag.

Marsvin ska inte ha yoghurt! Animaliskt protein kan skada deras organ, de är växtätare. Precis som #13 nämnt är inte fruktpuré bra mot lös avföring, det gör snarare avföringen lösare.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[exsh]
0

Jag har bara gett fruktpure efter att han käkat baytrilen, för att han skall få en goare smak i munnen. Och då 5ml ( totalt 10/dag ) yoghurten har jag gett av samma anledning, men bara en gång, för han ratade den totalt! CC har jag gett 4-5 ggr om dagen. Kommer upp i 6 nu i helgen. Ska köpa hem proviva! Har gjort i ordning hövatten som ligger och gottar sig nu. Sitter med mobilen nu, därför jag inte svarar på allt, svarar senare ikväll när jag har datorn :) Troligvis så kommer detta bli en hel klump, som är svår att läsa - ber om ursäkt för det! :) Tycker ni att jag ska åka in, eller är det "ingen fara"? Är rädd att hans mage stannar av helt och hållet :/ Och ohja, Uffe är bästa namnet på en gris ;) :)

FeliciaS
0

#16 Så länge han äter hö och grönsaker är det ingen fara. Så fort du köpt hem ProViva kan du testa det (ingen mer puré, yoghurt eller ens CC behövs), jag tycker man ser resultat väldigt fort.

Mvh Felicia

[Strawberi]
0

Diarsanyl säger jag. Världens bästa läkemedel. Hjälpte med 3 doceringar på 1 dag så blev det bättre.

Lycka till!

isblixt
0

#15 Men…. Det finns en artikel skriven här på Marsvin.ifokus där du till och med har skrivit att man kan ge lite dofilus till marsvin som är dåliga i magen? :)

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

chickwheels
0

#19 Jo, den artikeln läste jag med o blev lite chockad nu i tråden :S

"Dofilus - bra för tarmfloran. Har marsvinet problem med magen (ex. diarre) kan man ge lite dofilus. Kan också ges med puré, ett mycket bra alternativ för magen."

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[exsh]
0

Har ingen dator än, därför så svarar jag lite slumpmässigt! Diarsanyl ska jag åka och köpa hem det första jag gör imorgon! Har slutat ge fruktpure och yoghurt, dock ser han lite ledsen ut när han fått baytrilen :/ hade han kunnat lägga sig ner på golvet, sparka med armar och ben, skrika och vråla samt gråta floder - så kan jag lova er att han skulle gjort det! ;) det kanske går att räkna ut på förpackningen (Diarsanyl:en) men hur mkt ska man ge en gris som väger ett kilo (920)? - isblixt - det verkar som att vi har en riktig detektiv på MiF!! ;D

isblixt
0

#21 Jag kan tyvärr inte svara på din fråga om Diarsanyl då jag aldrig gett någon av mina marsvin det. Jag hoppas däremot att Ulf mår bättre snart :)
Haha nja, detektiv är jag väl inte direkt :P Jag läste själv den artikeln när jag skulle förbereda mig inför Alices Baytrilkur och tyckte det verkade konstigt att Dofilus skulle vara dåligt när jag vet om att jag hade läst någonstans att det var bra… =)

FeliciaS
0

#19 Bra att du nämner det, jag kom inte ihåg att jag skrivit det i artikeln. Det var några år sedan - får ta och uppdatera den igen :) Jag skulle tro att det råder väldigt delade meningar om det, och när jag skrev artikeln tänkte jag inte på allt i samma banor som jag gör nu.

Mvh Felicia

isblixt
0

Jag har använt Dofilus till två av mina marsvin och inte märkt av något negativt alls, snarare positivt. Men som du sa är det animaliskt protein i det…  Jag skulle tro att det skadar deras organ om det ges i längre utsträckning. Dofilus använde jag i max en vecka till Alice och hon är frisk ännu =)
Som sagt, delade meningar :)

alskarkolhydrater
0

Jag ger mina marsvin på 1 kg ca ½ ml diarsanyl. Det brukar bli bättre efter första doseringen, men har det inte blivit det brukar jag ge ytterligare ½ ml på kvällen. Dvs morgon och kväll.

[Strawberi]
0

Jag ger ett sådan sträck per fång, räcker gott och väl :-) Ser äckligt ut.. Och är säkert vedervärdigt!

[exsh]
0

Tack så mycket för all hjälp! :) Jag åkte iväg och fick köpt Diarsanyl, men när jag kom hem så var han bra i magen igen. Typiskt, men väldigt skönt! Nu har jag pasta hemma tills nästa gång :) Han käkar & dricker precis som innan, och han är väääldigt pigg just nu. Är inte en lugn stund i buren! Härligt! :) Så, tack igen :)

dumlekola
0

Åh, vad roligt att läsa!!! Skrattande

Athia
0

Vad skönt att han repar sig, sötnosen :)

För min Kurre pajade magen totalt efter en operation, han fick pluttar från sin friska kompis- ett par timmare efter varje dos antibiotika.

Efter ett par dagar var han så gott som återställd i magen. En 'naturlig' lösning, och gratis.

[Jessica-B]
0

Skönt!!!

[exsh]
0

Ja, det är verkligen megaskönt! Man tror ju alltid det värsta när deras mage lägger av.. Så det är verkligen gött att han är sig själv igen! :) #29, härligt att Kurre klarade sig han också :) Grattis är gott ^^