Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 4993 ggr
nimroda
0

Kan dem vara dräktiga?

har redan frågat om detta lite på en annan tråd , men skapar en egen så jag kanske kan få fler råd…

jag har 2 marsvinsflickor på lite över 9 veckor gamla . när jag fick dom  så va dom ca 6 veckor och hade då gått tillsammansmed sin bror och sin pappa  hos uppfödaren , han hade tydligen inte sepererat på   hanarna och honorna , så i buren befanns sig mamman pappan  brodern och mina 2 flickor

de jag inte visste då va att dom redan kunde vara könsmogna vid så tidig ålder, men fick reda på de genom era super duper  trådar (tack för ni finns och ger bra råd  ) så de jag undrar är  vet någon statestiken eller procenten om hur och om de blir dräktiga vid så tidig ålder, och  vad gör jag om de är dräktiga =(  hur kan de skadda dom ? och hur kan jag få reda på de så snabbt som möjligt ?

m.v.h Johanna , Blue och Purple

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

nimroda
0

ingen som vet som kan svara mig?

[Jessica-B]
0

Är dåligt med aktivitet om nätterna. Men jag är säker på att du kan få svar av någon kunnig fram mot morgonen/förmiddagen :)

nimroda
0

okej tack =) är bara så orolig =(

[Jessica-B]
0

Jag förstår det. :( Jag kan tyvärr inte mycket som rör marsvinsbebisar/parning/avel. Hur länge sedan var det dina flickor gick tillsammans med killarna?

[Jessica-B]
0

Om jag räknat rätt blir det 1 månad va? :P

nimroda
0

dom va ca 6 veckor när jag fick hem dem och är lite över 9 veckor idag så de blir ju ca 3 veckor sedan

[Jessica-B]
0

Då är det cirka 7 veckor kvar till eventuell födsel, så än kommer det inga bebisar i alla fall. Hur det är med komplikationer under dräktighetstiden, känner jag inte till, inte heller hur statistiken du efterfrågar ser ut. Så jag är inte mycket till hjälp. Men jag ska se till så att du inte blir utan svar imorgon. (Senare idag blir det till och med, klockan är ju över 00:00)

Kom också ihåg att du inte är ensam, vi allihop finns här för att hjälpa dig och flickorna. Alla här kan lite om allt - och vissa  också väldigt mycket om allt. :)

nimroda
0

tack så mycket , de är jätte snällt av dig, har hängt med lite här och där på nästan alla trådar om poppar upp dagligen :) tycker ni alla verkar jätte underbara och har kolla på de mesta ,  har nte känt mig ensam en ända gång jag varit här inne svaren har alltid kommit för eller senare och de uppskattas =)

har avvaktat lite för att först se hur allt ligger till på mif  så har inte preseterat mig och mina små ängla  ännu men de kommer snart i en ny tråd =) tack för allt

m.v.h  johanna , blue och purple

nimroda
0

ursäkta att lite bokstäver fattas lite här och där men så går de när man skriver snabbt :P   =)

[Jessica-B]
0

Vad härligt att höra! Verkligen! Jag har aldrig sett dig i forumet förut, så jag tänker ta tillfället i akt och önska dig riktigt varmt välkommen! :)

Det är lätt hänt att bokstäverna får fötter när man är skriver om natten (läs: när man är så trött att man har tandpetare mellan ögonlocken) ;)

Ser fram emot en liten presentation av dig och flickorna dina. :)

Abico
0

Någon statistik finns det inte direkt däremot har jag hört om och själv varit med om unga honor som fött ungar, oftast har det gått utan problem. Det viktiga är att ge dom bra mat under hela dräktigheten, speciellt som dom ska växa själva också (ofta stannar dom av lite i växten under dräktigheten men det brukar plockas upp när ungarna vuxit till sig och flyttat). 

Om dina flickor är dräktiga så är dom minst i vecka tre nu, alltså dröjer det ett tag till innan du kommer att se någon direkt viktökning och större mage, samt känna sparkar. Under tiden bör du läsa på så mycket som möjligt om dräktigheter och ungar, om komplikationer och om hur man sköter honan på bästa sätt. 

Sen tycker jag att du ska kontakta uppfödaren och berätta att såhär får det inte gå till, det är fruktansvärt oansvarigt att ha hanar och honor ihop på det sätt som gjorts och att dessutom sälja eventuellt dräktiga honor utan att informera om det. 

Om jag inte räknat fel nu så kommer dina honor att vara runt 4 månader gamla, minst, när ungarna föds. Jag har en hona hos mig som fick en unge innan hon flyttade till mig vid fem månaders ålder, hon var alltså i ungefär samma situation som dina honor. Hon fick som tur var bara en unge och allt gick bra men både hon och ungen var små och tunna, kanske berodde det på dåligt foder. i vilket fall som helst repade hon sig på ett par månader hos mig och är idag stor och fin :)

Hanna 

Mimmitroll
0

Jag har en hona hemma hos mig som fick sin dotter och son när hon var ca ett halvår. Visst var hon lite tunn efteråt, men allt löste sig med mycket mat och kärlek och ungarna blev friska och fina. Så för mig gick det bra även om honan var väldigt ung. Hon bode också med sin pappa och bror för länge. tråkigt nät sådant händer

Lycka till med dina marsvin!

cabezanna
0

#1 Jag har varit i samma sits som du! Jag skaffade mina första marsvin i slutet på november 2010. Två honor ville jag och de var vid köpet 9 veckor gamla. Väl hemma så upptäcker jag att den ena är en hane. Då har de gått i samma bur hemma hos mig i ca 1 vecka, innan jag upptäcker att det är en hane.

Jaha- då var det bara att räkna ut när bebisarna kommer. 1 vecka plus 9 till, någonstans i skiftet mellan januari/februari. VÄLDIGT oväntat kommer bebisarna på nyårsdagen!!! Jag blev chockad- hon var ju inte alls så stor om magen i slutet på december. Jag trodde det var flera veckor kvar.

Med enkel matematil räknade jag ut att hon måste blivit parad redan när hon var 5 veckor! Trots att hon var så liten så födde hon två fina pojkar. Hon löste det jättebra. Tur var att det bara var två, med tanke på hennes storlek. De vägde 80 resp 70 gram när de föddes, nu 5 veckor gamla ligger de på 250 och 210 gram.

Detta är min erfarenhet. Hoppas det går lika bra för dig! Lycka till!

[Jessica-B]
0

Nånting jag tänker på - Om vi utgår ifrån att honan är dräktig, hur funkar det då med burkompisen? Kan den andra flickan bo kvar i buren under dräktigheten, och när ungarna kommit? :)

Royalz
0

#14 Ja bukompisen kan och ska bo kvar då inte dräktiga honor ska behöva vara själva :)

[Jessica-B]
0

#15 Skönt att höra! Det underlättar ju för TS. :) Sen tänker jag också på - vad händer om båda töserna är dräktiga? Jag har för mig att jag läst att dräktiga honor inte ska bo tillsammans för att dem kan sätta igång varandras värkar för tidigt?

nimroda
0

usch va hemskt de verkar ju som om de är mycket  vanligt att de händer att dem blir dräktiga i så tidig ålder eftersom så många har varit med om det.

rätta mig gärna om jag har fel men de känns även som om dem nu har hunnit att bli könsmogna vilket jag verkligen inte hoppas att dem hunnit att bli så känns de som att de är  större chans att dem har blivit dräktiga eftersom att hanen ( pappan då) var i buren med dem och han har ju varit med om detta 9 gånger så han vet ju vad de e han ska göra till skillnad från om de endast hade varit brodern som de då hade varit första gången för.

sen undrar jag oxå om de att dom blivit dräktiga är de då stor risk  för missbildningar på ungarna eftersom de  då  är inavel av pappan eller brodern ?

#11 abico jag träffar uppfödaren ofta då han är vän till min mamma , och tro mig han har fått höra ett och annat som inte har varit så trevligt ! tycker de är så oansvarligt  de han har gjort även om mina flickor inte är dräktiga men vad har  de inte hänt i sådan fall med de andra honorna från tidigare kullar , och så  vitt jag vet har han nte sålt dem fören de va 9 veckor.och sen den stackars mamman , hon har ju fått allt för måna kular på allt för kort tid  utan att få vila upp sig, 9 kullar  och hon är ett och ett halvt .

inte för att försvara han för de gör jag verkligen inte  men jag vet att de inte har varit avsikligt utan de har varit brist på kunskap. men jag anser man skaffar ju inte djur om man inte kan faktan om dem . jag visste nästan inget om marvin när jag först skaffa dem men jag har oxå tagit mitt ansvar genom att läsa varje dag flera gånger om dagen.

#16 bra fråga tänkt precis ställa den , eftersom jag har hört båda att dem kan gå ihopp fast båda är dräktiga och sen har jag hört att  de är farligt eftersom  den ena kan dra igång den andra. men är de verkligen så farligt eftersom dem kan ju inte blivit dräktiga med så stort mellanrum pga ålder och så eller?

Denna kommentar har tagits bort.
nimroda
0

snälla kom någon med lite svar gött folk =)

Abico
0

Förmodligen kommer det vara friska fina bebisar, viss inavel "brukar inte vara något problem". Om det inte är så att dina honor är roan/dalmatiner och så också pappan skulle jag inte vara orolig för sjuka bebisar.

Stackars lilla marsvinsmamma :(

Honorna kan gå ihop, jag brukar undvika att ha mina dräktiga honor ihop eftersom det oftast skiljer lite i parningsdatum på dom och jag är orolig för att dom ska dra igång varandra att föda för tidigt. Det är dock många som har sina dräktiga honor ihop utan problem, kanske är det bara jag som är nojjig. Men jag har fått för tidiga bebisar en gång (visserligen inte för att någon drog igång deras mamma men ändå) och det vill jag aldrig någonsin få igen för det är fruktansvärt.

Hanna 

Linnet
0

#17 Nio kullar på 1½ år är i praktiken omöjligt, då marsvin är dräktiga 70 dagar. Men en hona bör väl inte få mer än ca 2 kullar per år.

Att gå tillsammans med kullbrodern till 6 veckor bedömer jag som riskfritt, däremot att gå med pappan kan ju vara värre, fast jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har tagit hand om ungar, två honor och en hane, som givk tillsammans till dom var 9 veckor. Var lite orolig att honorna skulle ha blivit parade av brodern, men ingen av dom var dräktig.

#16 Det är ju ingen fara om två honor som blivit dräktiga samtidigt går tillsammans, men om det är flera veckor kvar tills den ena ska få sin kull så kan hon föda för tidigt om burkompisen får sina ungar. I detta fall är det knappast någon fara och det händer väldigt sällan.

godisgrisen
0

jag har några gånger varit med om att en hona dragits med och fått sin kull samma dag som den som redan fött. Men det har inte varit någon fara för i de fallen skulle ungarna ändå komma vilken dag som helst. Han det varit mer tid mellan de förmodade nedkomsterna så har hona nr.2 väntat tills det varit dax.

Nu kan du bra vänta och hoppas på det bästa. Statisk är lite ointresant i enskilda fall. Risken finns att de kan vara dräktiga det kan man konstatera men ingen kan veta ännu om så är fallet.

Linnet
0

#22 Det kan bli lite problematiskt ibland, vi hade två honor som fick ungar precis samtidigt och vi såg aldrig när ungarna föddes, så det var i princip omöjligt att helt säkert veta vilka ungar som hörde till vilken hona, men med hjälp av färger så försökte vi luska fram det ändå och det spelade ju ingen större roll eftersom ungarna bara skulle vara till kel, inga stamtavlor eller så.

nimroda
0

#21 jo han sa att 9 kullar med mina flickor då och mamma är ca ett och ett halvt kanske lite äldre

Linnet
0

DÅ har han haft hanen med honorna hela tiden då, det är ju helt galet, man måste ju kunna tänka lite att man inte ska ta så täta kullar.

nimroda
0

de e ju just de han har haft :S tycker att de är så tragiskt de hela

Linnet
0

#26 Är det en uppfödare som gör så??

Jag brukar ta 4 eller max 5 kullar på varje hona och när dom är ca 3 år så får dom pensioneras.

nimroda
0

#27 uppfödare kan man väl inte kalla de han har ju bara dem två och  de e ju inte så kallade rnrasiga iheller

Linnet
0

#28 OK, ja man kan ju fundera hur han tänker då, inte tänker han ju på den stackars honan i alla fall.

Det lär ju bli ytterligare en kull när som helst då också

nimroda
0

usch drömmde inatt att min lilla purple fick ungar -  två helt vita och 3 mörka… känndes helt verkligt iom  i drömmen såg jag förlossningen och allt … =( allt man kan göra e att håla tummarna nu =(

Caspia
0

# 30. Det är klart att man kan göra mer än att hålla tummarna… Förbered dig genom att läsa på om dräktighet och förlossning, skaffa Critical Care, fortimel, askorbinsyra och nållösa sprutor i olika storlekar (1 och 5 ml), väg marsvinen minst en gång i veckan vid samma tid på dygnet för att hålla koll på deras  viktökning, gör en lista på telefonnummer till kringliggande veterinärer och djursjukhus med jour, och så vidare.

Envishet och drömmar

nimroda
0

#31allt de du skrev har jag typ redan hemma =)  de ända jag inte har är Critical Care och fortime.  och att väga dem  de gör jag redan . och läsa gör jag ju varje dag när de gäller allt om marsvin. så i stort sett är de bara att hålla tummarna om att dom inte är dräktigal

nimroda
0

imorn har dem vait hos mig 5 veckor … och kan alltså vara minst 5 veckors gångna ifall dem är dräktia. finns på någt sätt att man kan se eller märka de nu?

Linnet
0

#33 Nej 5 veckor är för tidigt att veta om dom är dräktiga eller ej, men väg dom gärna, så du ser om det blir nån onormalt stor viktökning. Vid 6-7 veckor brukar man kunna känna ungarna och så märker man att honan blir rundare, päronformad och känns "baktung" när man lyfter henne.

nimroda
0

nu är ju mina masvin ca 11 veckor och båda väger 400 gram , och vad jag har förstått är de ganska nomalt? fast vetrinären sa till mig att mina växte oerhört snabbt

fia-mia
0

#35 400 gram tycker jag inte är så alltför mycket, mina som var väldigt små vägde nog lite mer, trots att de vid 5 veckors ålder bara vägde drygt 200 gram

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

nimroda
0

#36 oke jo hon tyckte de eftersom båd hade åkat 50 gram på en vecka

fia-mia
0

#37 Jaha, på så sätt. Kan ju ha varit så att de vägde för lite först då och börjar komma ikapp. Är de dessutom dräktiga är det ju inte omöjligt att tidigare näring gått åt till fostrena istället och att de nu börjar lägga på sig

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

marsvin-90
0

#35 400g för 11 veckors marsvin låter inte alls mycket, mina 10 veckors marsvin väger 600g var. Så att de går upp mkt på kort tid kan mycket väl vara att de vägde mindre i början o nu har de större möjlighet o få i sig den maten de behöver då de innan fått dela med mor, far o broder som ja fattat de som?

nimroda
0

så sant så. usch hoppas bara inte de är dräktiga

Linnet
0

Oftast brukar ju marsvinsungar väga ca 300 gram eller mer vid 5 veckors ålder, så 400 gram vid 11 veckors ålder är ju ganska lite.

nimroda
0

#41 okej , men dem är inte smala eller så. snarare lite tjocke =)

[Liinda]
0

Hur har det gått?

nimroda
0

inga bebbar och dem verkar inte vara dräktiga :D