kan marsvin äta russin
ja exakt de som står i rubiken =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Om dem KAN ÄTA/TÅL russin har jag ingen aning om. Men russin innehåller en hel del energi. Marsvin skall leva på en energisnål kost, (om det inte är så att dem behöver gå upp i vikt) så marsvin BÖR inte äta russin, enligt min mening.
Det finns säkert någon annan här inne som kan ge dig ett mer riktigt svar. :)
Russin innehåller förresten ett okänt gift som i alla fall kan ge hundar livshotande akut njursvikt. Om det påverkar marsvin på samma sätt har jag ingen koll på.
okej tack så mycket :) jo mina honor är lite små i sig, men de vart mer min mamma som undra eftersom hon jobbar på ett ålderdomshem i danmark och dem har en massa ekologiska frukter och grönsaker som hon ibland tar med hem =) och ida hade hon med sig russin och undra om marsvinen kunde äta de då =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle inte göra det. Vill man ge godis så är det bättre med gurka eller någon annan favoritgrönsak, så mitt svar blir nej, de ska/kan inte äta russin
#4 okej tack =)
Jag brukade ge russin förut :/ Dom älskade det och jag brukade ge det till min dräktiga hona som extra godis och hon blev aldrig dålig.
Det är ju torkade vindruvor och vindruvor kan de äta ;) Oavsett om de är färska (vindruvor) eller torkade (russin) så kan marsvin äta dem, men de innehåller mycket socker och bör inte ges annat än som godis.
#2 Vad skulle det vara för gift, och finns det i vindruvor också då? Är det inte bara något ämne som inte är bra för hundar?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har gett mina russing ibland, ingen som blivit sjuk här. Men de har inte varit dunder-förtjusta i det, men ätit har de =)
#7 Man vet inte vad det är som är skadligt men det finns hundar som dött av bara några druvor medan andra kan käka kilovis. Mina jyckar har aldrig visat något men sedan jag hörde om detta får de inga druvor längre. Har funderat på om det kan vara som med Collis och Ivomec, att bara vissa hundar är överkänsliga.
Mina marsvin har också fått en del vindruvor och russin och jag har inte märkt något
Tänk på att russin innehåller mer än 80% sockerarter.
Marsvin föredrar inte söta foder eller godis. Det finns ingen anledning alls att ge det eftersom det inte är nyttigt. Det är lika onödigt som att ge en sockerbit till marsvin.
Även om man inte märker att de tar direkt skada så mår de bättre utan.
#7 Ja giftet finns även i vindruvor. Giftet är som sagt okänt. :) Har dock ingen aning om giftet påverkar andra djurarter än hundar.