Tranbär i förbyggandesyfte?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Molly kissar blod igen. behandlar för urinvägsinfektion, samma som föragånen..
När jag prata med vätrinär idag, så tog jag upp det med tranbär. och han undrade då om vi gett edt hela tiden i förbyggande syfte. jag förklar att vi gett det när vi märker nått på henne.. tycket då att vi kunnde ge det i förbyggande syfte, efter som molly får UVI så ofta.
Men jag har läst någonsatan satt det inte är bra för att det tar bort nått som marvinet behöver och de tär då inte bra att ge för mycket..
Någon som ger i förbyggande syfta??
har också läst att man kan ge extra av de tman tar bort med tranbär, vad är det?
är det farlig? vad tycker ni?
Vätrinären sa att han inte viste så mycker om tranbär, att medecinera med. men när jag fågad om det var bra att ge för mycket sa han att det inte skulle var någon fara..
vad tror ni??
Jag har en hona som har problem med UVI. Sedan första symptomen har jag gett tranbärsdricka, upphörde med det då hon fick antibiotika efter första veterinärbesöket. Hon var frisk ett halvår innan det kom tillbaka för någon månad sedan. Då satte jag in tranbärsdricka igen, åkte in till veterinären och fick antibiotika igen. Den här gången har inte antibiotikan hjälpt lika bra, men hon har långsamt blivit bättre och kvider inte längre när hon kissar. Dock vågar jag inte ge tranbärsdricka med tanke på att de kan få magnesiumbrist som i sin tur kan leda till urinsten/grus i urinblåsan. Hos veterinären fick jag uppmaningen att ge extra c-vitamin för att försura miljön i urinvägarna vilket gör att UVI-bakterier inte trivs lika bra. Jag frågade om tranbärsdricka och fick svaret att det är av samma anledningen den är bra. Men pga. oxalaterna i tranbären ger jag istället extra c-vitamin till min hona, strör lite över en grönsaksbit som hon får varje kväll.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Kan det verkligen vara bra för ett marsvin att få antibiotika så ofta? Jag vet inte alls hur det fungerar på marsvin så jag menar inget illa, är bara nyfiken :)
#2 Vad menar du med så ofta? Om du syftar på mitt inlägg så var det 1 vecka/gång med ett halvårs mellanrum, dvs. inte så ofta ;)
Eller uppfattar du det som att det är antibiotika vi pratar om att ge i förebyggnade syfte?
Mvh Felicia
#3 Nja, jag tänkte inte riktigt på din gris :)
Tänkte på Marsvinsgrisarna, har sett några foruminlägg på "sista tiden" där hennes marsvin om och om fått UVI och antibiotika.
Är antibiotikan dålig och mår marsvinet dåligt av det? Jag vet själv när min tjej behandlades med antibiotika, att hon mådde märkbart dåligt av det och fick stödmatas.
Om man märker att marsvinet har problem med UVI eller annan återkommande sjukdom och om det förmodligen kommer ha det resten av sitt liv, är det då värt att låta ett marsvin leva med det..?
Svaren på dessa frågor är såklart till stor del ens egna åsikter. Men jag tycker som ägare att jag har ansvaret till att marsvinet ska ha ett värdigt liv. Nu säger jag inte att någon här har gjort fel, då jag verkligen inte vet om något från deras "verkliga liv". =)
#4 Magen påverkas ju av antibiotikan, de "goda" tarmbakterierna slås ut och därför kan man gärna ge ProViva samtidigt. Jag tycker ofta Baytril har den effekten, betydligt mer än Bactrim i alla fall som jag upplever snällare mot magen. En för lång eller upprpepad antibiotikakur är verkligen inte bra för magen, och bakterierna kan bli resistenta.
En uvi som kan botas/mildras till den grad att marsvinet inte har ont tycker jag definitivt att de kan leva med. Det beror verkligen på hur marsvinet mår. Risken är ju att infektionen blir värre eller utvecklas så marsvinet får grus/stenar, men den kan likaväl försvinna.
Mvh Felicia
Jag brukar ge tranbär så fort någon visar tecken på UVI oftast går det över snabbt med det. Om det är allvarligare hjälper det inte och då får det bli veterinären. Jag tror inte på förebyggande men det är bara en känsla jag vet ju inte faktiskt.
Jag har ett fiffigt tips! Man kan köpa tranbär på hälsokostaffärer en liter kostar 99skr dyrt… Då kom jag på att man kan frysa det i iskuber och tina upp en liten i taget. Det räcker lääänge då!

Mm, du menar askerbynsyra då eller?
vi har köper frysta tranbär nu mera, i dem är ju inget tillsatt socker eller stärkelser. Sen musar vi ut saften och ger det, utan nått vatten iblandat.
Det är sant att hon fått medecin ofta, pågrund av UVI, men vad ska man gör? hon lider inte av det, eller hon har ju haft onte och så när hon kissar, men denna gång verkar hon inte ha så ont. det är blodet som är problemet. som vi märkte med hjälp av kiss stikor, efter som vi testar hennes kiss ofta med såna.. Hon har aldrig blivet dålig av någon medecin, och hon tycker det är gott också..
Vill bara säga ett jag skulle aldrig låta mina djur lida…
Men hon är ju hur spralig, glad och springig som helt.. igår sa hon knappt nått når hon kissa..
Vi har haft henne till att kissa i en "toa" varge kväll då vi även ger vatten, medcin (när hon har behövt det) eller tranbär (om hon behövt det). och då brukar vi också mätta på kissat för att se så inta hon har högt socker, eller blod m.m i urinet.
Det burkar också gå över när vi ger tranbär, men efter som det var blod i kissat så villa jag kontakta vätrinär…
#7 Men vad jag vet gör det ont när man har UVI och kissar. Visst de lider kanske inte av antibiotikan, mer än att magen kan bli uppkörd och att tarmens goda bakterier slås ut. Sen har jag alltid varit emot medicinering, både när det gäller människor och mina djur. Inser jag att mitt djur inte kan leva utan medicin hade jag funderat över vad som varit bäst för djuret.
Min egen erfarenhet av smärta hos marsvin är att de skriker inte förrän de har riktigt ont och att de då ofta gått med smärta en längre tid. Min egna tjej sprang runt och hoppade och var hur glad som helst ända tills en dag då hon satt och skrek av smärta. Veterinären sa att hon hade haft ont länge och livmoderinflammationen var långt gången. Mellan skriken var hon sitt vanliga jag.
Jag hade nog valt att inte försöka ge marsvinet antibiotika ofta (vet inte hur ofta du har gett ditt marsvin det så det är inte riktat mot dig), utan istället försöka hitta en annan metod som förebygger UVI. Är det så att djuret inte klarar sig utan antibiotika vissa tider skulle jag ha funderat på vad som är rätt och fel. När ett djur kissar blod så borde det, i alla fall enligt mig, ha ont även om det håller tyst om det. Marsvin är flyktdjur och visar sällan att de har ont.
Jag har också fryst tranbärskoncentrat men då väcktes tanken på att c-vitaminen och fler näringsämnen borde försvinna och därför inte hjälpa lika bra?
#8 Men man kan ju leva ett jättebra liv trots medicinering. Hade man tänkt så om alla människor skulle det varit många som inte hade levt idag (diabetiker, människor med högt blodtryck, svagt hjärta…).
Visserligen är marsvin bra på att dölja smärta, vilket har att göra med att de är bytesdjur (flyktdjur är de väl kanske inte precis, de trycker sig hellre mot marken och spelar döda än flyr ifrån faran som hästar gör). Men då marsvin har ont av UVI gnyr/skriker de.
Mvh Felicia
Det skulle vara intressant å få reda på om tranbärs (i all dess form) näringsvärden på nått sätt försämras då dem blivit frysta. Jag har svårt att tro att dem skulle dö helt/delvis pga. kylan. :o Någon som vet?
Tips till er som ger frysta tranbär/fryst tranbärsdricka/fryst tranbärskoncentrat! Lägg absolut inte bären/drickan/koncentratet i mikron för att tina/värma dem. Ca 80% av näringen dör då. Kan vara bra att veta. I övrigt är ju mikron bra smidig ;)
#10 Näringsvärdena måste ju helt klart förändras på något sätt. Är c-vitamin den huvudsakliga anledningen till att man ger tranbär är de garanterat sämre när de varit i frysen.
Precis som när man fryser försvinner ju näringsämnen när man värmer. Mikron avger dessutom strålning som inte är precis ofarlig, har kanske inte så mycket med maten att göra men med en själv. Men visst är den smidig.
Mvh Felicia
Kände inte till att näringsämnen dör när man fryser faktiskt. Bra att veta :P Känner du till om man i procent kan säga hur stor del det är av näringsämnena som i regel dör? Eller skiljer det sig väldigt mellan olika näringsämnen?

#8 Vi har medcinret henne en gång i sommras, eller igentilg två du vi byte medecine efter som den andra inte hjälpte. sen var det i februari då medciner vi henne sist alltså en månad sedan, och nu börjar vi mednicera igen. 3 grr alltså under helle hennes liv. öven om hon är bra på att dölja så märker man ju på henne om hon har ont eller inte. Jag säger nu att hon inte verkar ha så ont. Och hennes pippningar har minskat, hon har inte skiket denna gång bara pippet ynkliga pip… Det är så svårt när det gäller djur att veta vad som är rätt, man kan ju inte fråga dem har du ont dirket, så man får läsa kropps språket så gått som det går. Får hon tillbaka det igen så ska vi leta mer efter vad det kan var som orsaker UVI….
#10 bra att tänka på att inte tina upp i mikcro, det har jag själv gjort många gånger. så du ska jag sluta med att tina i mickro tack så mycket för tipset…
#13 bra att tipset kom till användning! :) man tänker ju ofta att de är så smidigt med att mikra allt, men mikron är allt lite ond också ;)