Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2259 ggr
Creation
0

Tappad nacke

Kan långhår få så pass spridd tappad nacke att de även tappar päls lite ned på sidorna?

Min merino Domino har nämligen fått kortare/glesare päls i nackslutet och en bit ned på sidorna, ungefär som en liten sadel.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Jessica-B]
0

Måste fråga - vad är tappad nacke?

Lodis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja visst kan dom det. Dom kan få "tappad överkropp"Skrattande

Jag trodde det var mer eller mindre bortavlat nu, men det kanske det inte är då.

#1 Tappad nacke är ett skönhetsfel hos de lockiga långhåren, texel, merino och alpacka. De fäller ur päls över nackpartiet. De får en återväxt, men tappar sig ofta igen.

Det spelar ju ingen roll om man har marsvinet som sällskap. Men i utställningsammanhang är det mindre bra och man bör eller brukar inte  avla vidare på tappade nackar.

[Jessica-B]
0

#2 Jahaaaa :) Det lät först som någon brutal sjukdom :S

Lodis
0

Haha, jaaa, kan ju bli ganska besvärligt om man råkar tappa nacken på riktigt. Svårt att sätta fast huvudet igen, hehe…;)

[Jessica-B]
0

hahahahahaha ;) ja men precis

flocken
0

Jag har en 2 årig coronet hona som hade tappad nacke som liten. Har precis fått hem henne så vet inte hur illa det var. Men inget att avla på. Blir att prov ställa i klippt långhår iaf. De förra ägarna nästan snaggade henne

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Creation
0

#2 Som jag trodde då. :-) Tja, det varierar ju lite beroende på gener. Det är nog svårt att avla bort det helt och hållet. 

Min hane är halvengelsk, kanske kommer det därifrån.

Carro-m
0

Någon som har en tydlig bild på tappad nacke? Har aldrig sett det, och det kan ju vara bra o veta hur det ser ut  =)

[Jessica-B]
0

önskar också bild! :)

[Strawberi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en bra bild! :-)
Min älskade Zmoky är tappad och tappar sig då och då, vilket betyder han är en kelgris här hemma. Söt som socker är han! Det mörkaste (inringat på bilden) är vart han är tappad.

[Jessica-B]
0

Jag vågar inte säga att jag förstår, för det gör jag fortfarande inte. Skäms
Är det en slump att pälsen är mörkare just där han är tappad, eller blir det så mörkt när han är tappad menar du?

Carro-m
0

#10  trodde det skulle synas tydligare (antar att pälsen blir mörkare när den är tappad och växer ut igen)

[Strawberi]
0

#11 - Det är inte meningen att det ska vara mörkare, för topparna på ett långhår är atomatiskt mörkare när dom är nya. Precis som på bebisar, och när dom tappar så blir det ''bebis'' päls som växer ut. Förstår du?

Lyan
0

Det blir mörkt eftersom topparna är mörkare. Vad jag har förstått är tappad nacke väldigt vanligt på lockiga och jag har haft en texel med cert som aldrig fick tillbaka sin nacke efter att hon tappat den :-(

Vivi med väldigt, väldigt tappad nacke, eller ja, precis hela framkärran är tappad och har fortfarande inte växt ut igen förutom två "antenner" bakom öronen

Tappad nacke syns knappt alls på vita djur om det inte är mycket tappat, djur som har blek underfärg syns det direkt på, likaså på agoutisarna eftersom det kommer ny bandfärg på pälsen som växer ut. På de flesta syns inte den tappade nacken när den växt ut igen men som ni kan se på Zmoky dyker det upp även på vuxna djur. Vivi tappade sin nacke efter sin kull, det är rätt vanligt vad jag förstått även om Vivi tappat extremt mycket (hon har rätt fin stam också så det kan dyka upp lite överallt känns det som :-/)

[Jessica-B]
0

#13 Jahaaa men åh, nu fattar jag ju! haha tack för förklaringen Linnea! ;)

[Jessica-B]
0

#14 Va bra me fler bilder, tack lyan! :)

[Strawberi]
0

#15 - Frågor svarar jag alltid mer än gärna på! :-) Viktigt att man förstår när man frågar!

idipidi
0

#0 Jag måste säga att din hane är så pass gammal att jag nog inte skulle kalla det för tappad nacke. Tappad nacke brukar snarast visa sig runt 3-5 månaders ålder, med viss variation förstås.

Det är vanligt att långhåren fäller ur päls på olika sätt vid olika perioder i livet. Det vanligaste är nog att honor tappar ur när de är dräktiga eller i samband med digivning eller avvänjning av ungarna. Men även hanar kan fälla ur. Jag vet hanar som tappat hela frampartiet när de satts med hona t.ex. Sen tror jag att ändå är mer önskvärt att de ska behålla pälsen genom olika stadier i livet.

idipidi
0

#10 Det där är vekligen lite. Bifogar bild på en mer rejäl tappad nacke. Där är det enklare att se varför man inte vill ha det på långhåren. ;)

idipidi
0

En bild till.

[Strawberi]
0

Åh herre gud vad hemskt det såg ut Ida! Men mycket bättre bild än mig :-) Bra bilder, aldrig sätt tappade lockiga, men nu har jag!

Lyan
0

#19#20 Ungefär så min certhona såg ut hela livet :-/ Hon fick certet som 3-4månaders så troligen tappade hon efter det, jag fick henne på köpet när jag köpte (fick) Magic, då var hon runt året tror jag

Creation
0

#18-20 Jo, det var det som fick mig lite osäker, med tanke på att han fyller ett år snart. Men så det kan vara en period bara då? Han är nästan lika tappad som honan på dina bilder, alltså ganska mycket över frampartiet.