Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1755 ggr
Angelica-Russin
0

Ras eller blandras?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Heej ^^ Först måste jag säga att det verkar ganska svårt att rasbestämma en del långhår, och teddy & rex som man inte ser ngn skillnad på utanpå, fast man får väl mer erfarenhet med tiden antar jag. Men jag har funderat på det här med rasbestämning och när man gör det utgår man väl från marsvinets hårlag. Men vad är det som avgör om marsvinet är en blandras eller inte? Ett marsvin jag hade, hade föräldrar som var alpaca och coronet men han själv var såklart inte en alpaca/coronet- blandis utan en peruan blev han. Blir marsvinet en blandis om föräldrarna är okända eller för att det helt enkelt inte passar in på ngn rasstandard? Hur gör ni när ni rasbestämmer? :)

[Sicali83]
0

Jättebra fråga, det har jag också undrat. Min ena är Self och min andra är Sheltie så vad blir då ungen egentligen.

FeliciaS
0

Man kan säga att marsvinet är den ras h*n ser ut som. De flesta raser har ju väldigt lika utseende och det är inte mycket som skiljer dem åt. Parar man en Self med en Crested och avkomman blir korthårig med virvel i pannan är det ju ingen Self-Crestedblandning utan en Crested. Det är samma sak med långhår.

Parar man däremot raser som skiljer sig mer i utseende med varandra, som en Abessinier och en Self, och avkomman får lite ojämn pälslängd med virvlar är det ju en blandras - det finns ingen ras som ser ut så.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Sicali83]
0

#2# Så om Fia nu då fick långt hår som växer bakåt från ansiktet så kan jag säga att hon är en Sheltie fast hennes pappa är en self?

FeliciaS
0

#3 Ja, ser hon ut som en Sheltie så kan du regga henne som en. Troligast är väl kanske att avkomman blir semilånghår, det vet jag inte riktigt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Angelica-Russin
0

Okej, då förstår jag. Tack så mkt för svaret! :)

Lyan
0

Jag kör rex/alpaca på Rufsi trots att hon bara är en pet, har för mig att det står rex/texel på Honey någonstans också. Eftersom de är för långhåriga för att kallas rex bara blev det så. Nu skriver jag oftast semirex eller semilånghårig rex. Sedan fick Xander en egen ras när han föddes :-D Satincrestedrexpet… typ… Typet hörde till :-P Annars kallas de vad de ser ut som, men jag såg på Blocket en gång en som sålde ridgebackperuan, blir kanske fel att blanda in rasnamn i en pet men jag har själv haft en sådan så det fastnade, jättehäftigt med långhårig ridge!

Creation
0

#3 Korthår + långhår brukar oftast bli lite semilånghåriga eller korthåriga ungar(deras päls växer ojämnt och blir inte lika lång som riktiga långhårs), och de är ju då blandraser. Jag har för mig att det inte kan bli fullt långhåriga ungar efter korthår, då långhår är en(ofullständigt) recessiv gen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

#7 Precis. 

Jag har sett långhår efter korthårsförälder (med långhårsanlag) som helt klart uppfyllt kraven för ett långhår, om än inte på utställningsnivå. Det syns inte alltid att föräldern har långhårsanlag och då kan det bli lite överraskning med en långhårsbebis :-P Rufsi fick en snygg sheltie i sin sista kull, sedan har jag även sett semilånghåriga efter långhårsföräldrar så generna gör inte alltid som man vill :-P